Startpagina Archief

“Online lessen niet voor iedereen vanzelfsprekend”

Niet alleen bij de studenten in de hogescholen beïnvloedt de coronacrisis de studies, ook in het naschoolse onderwijs is de invloed niet te onderschatten. Geert Clarebout, directeur van het Nationaal Agrarisch Centrum (NAC) benadrukt dat sociaal contact zorgt voor bijleren en is gealarmeerd door de digitale ongeletterdheid van een niet onbelangrijke groep landbouwers: “Online inschrijven, digitale vergaderingen bijwonen en de wetgeving volgen… zij hebben hulp nodig om mee te kunnen.”

Leestijd : 4 min

De coronacrisis treft alle sectoren, waaronder de landbouwsector, maar ook het onderwijs lijdt eronder. Het leven op de landbouwbedrijven gaat echter wel verder en ondanks de pandemie blijven de uitdagingen groot. Geert Clarebout van het NAC houdt die evoluties goed bij: “Veel land- en tuinbouwbedrijven hebben het voorbije jaar de vraag gevoelig zien stijgen, vooral in de korte keten. In de klassieke gangbare sectoren is echter maar weinig positief nieuws inzake inkomensvorming. Na de voorjaarsadministratie VLM, VMM, BTW , Landbouw en Visserij enzovoort en de extra uitdagingen met betrekking tot MAP6 kijken we uit naar de lente en de hergroei en bloei van de natuur en de gewassen, kunnen we het teeltplan 2021 uitvoeren, het vee verzorgen dat snakt naar vers gras…”

Om het landbouwbedrijf gezond te houden is scholing broodnodig, maar dat was tijdens de coronacrisis niet evident. “We merken dat zelfs de verplichte ‘online lessen’ volgen niet altijd bij iedereen vanzelfsprekend is”, geeft Clarebout mee.

Levenslang en levensbreed leren prioriteit

Het onderwijs aan het NAC heeft al een hele evolutie meegemaakt. Opleidingen moeten steeds aangepast worden aan de huidige maatschappelijke context en de nieuwe technologieën. Ook als er hervormingen zijn bijvoorbeeld op vlak van het GLB, moet het onderwijs kunnen volgen. “We stemmen constant af op de noden van de landbouwer en we staan klaar met een dynamisch team dat de actualiteit op de voet volgt. Bij het NAC blijft levenslang en levensbreed vormen en bijscholen een prioriteit. Dat is zeker een uitdaging in de land- en tuinbouw voor de bedrijfsleiders, hun familieleden en medewerkers. We willen echter ook de starters goed inlichten. Het belang van een generieke gevarieerd aanbod mag niet onderschat worden. Via deze weg kan je veel landbouwers bereiken met nieuwe informatie.”

Bereikbaarheid verhogen

De activiteiten via het NAC zijn door de coronacrisis deels gewijzigd, laat Clarebout weten. Zo blijven de praktijkopleidingen ‘on hold’ staan. Dan gaat het bijvoorbeeld om de opleidingen roomijsbereiding, kaas maken, KI rundvee een klauwverzorging. “Inzake de startersopleidingen mag er stage gelopen worden, mits de nodige beperkingen en veiligheidsmaatregelen. Dat geldt ook voor stages van 1 persoon op een land- en tuinbouwbedrijf. Voor velen is dit immers een manier om de opgedane technische en economische kennis af te toetsen. Bovendien is dit goed voor ieders fysieke, emotionele en mentale gezondheid tijdens de vele beperkingen rondom ons door corona. De opleidingen Code 95 blijven ook fysiek doorgaan.”

Om zo veel mogelijk landbouwers te bereiken, werden wel online lessen ingelast. “Wie nood heeft aan kennis, mag zich zeker niet afgeschrikt voelen”, klinkt het nog. “Op geografisch vlak kunnen we zo een ruimer publiek aanspreken, er zijn geen verplaatsingen meer nodig waardoor files niet bestaan, het startuur wordt gerespecteerd…”, somt Clarebout de voordelen op. “Fytonavormingen blijven – online – druk bijgewoond. In plaats van grote zalen te vullen in het verleden, heb je nu een kleinere groep, met aandachtigere deelnemers, omdat ze een onderwerp naar interesse kunnen kiezen.” Hij vermeldt wel dat niet alles even vlekkeloos verloopt of verliep. “We moeten meer mensen helpen bij het inschrijven of inloggen bijvoorbeeld.”

Digitaal niet ideaal

Clarebout geeft wel aan dit het digitale lesgeven verre van ideaal is. Een aantal online vormingen – vooral de korte vormingen – zullen in de toekomst blijven doorgaan. “Voor veel mensen is kennisoverdracht via de digitale weg echter geen optie”, vertelt hij. Bij het lesgeven vindt hij het belangrijk om iedereen van de groep mee te hebben. En dat betekent niet alleen de mensen die gemakkelijk digitaal hun weg vinden. “Het sociaal aspect van fysieke opleidingen is niet te onderschatten. Deelnemers, collega-landbouwers die ideeën/meningen uitwisselen na afloop van de vergaderingen heb je nu veel minder.”

Voor de toekomst is het voor hem uitgesloten om meer digitaal te gaan. Hij merkt bij een grote groep landbouwers een soort van ‘digitale ongeletterdheid’, en geen onwil: “Bij een deel zijn de digitale vaardigheden echt beperkt. Er zijn er die al moeite hebben met online inschrijven en digitale vergaderingen bij te wonen. Dan is het ook moeilijk, lijkt me, om de wetgeving correct uit te voeren. Dan denk ik aan het correct werken met AGR-GPS App, de verzamelaanvraag invullen, de administratie rond vanggewassen, het toekomstig online kunstmestregister, de brede weersverzekering,… Op die manier moet de landbouwer zich nog meer laten bijstaan door erfbetreders, waardoor hij veel onafhankelijkheid verliest.”

Naast deze ‘digitale ongeletterdheid’ is ook angst voor het web de reden om digitaal weinig ingang te vinden. “Ze vrezen voor spam, of gehackt te worden. Ze weten niet hoe ze veilig met het web moeten omgaan. Zich digitaal onveilig voelen veroorzaakt grotere stress dan gedacht. Het is duidelijk dat een belangrijk deel van de landbouwers ook hierdoor afhaakt bij de nieuwe manier van lesgeven.”

Marlies Vleugels

Actueel

Lagere graanprijs maakt voeding goedkoper

Economie De wereldwijde voedselprijzen zijn in mei licht gedaald. Hogere prijzen voor zuivel en vlees werden gecompenseerd door lagere prijzen voor graan, suiker en plantaardige olie. Dat meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties.
Voir plus d'articles
Meest gelezen