
Afnemers en leveranciers ervaren dat prijsstijgingen de pan uitrijzen en dat dit de onderlinge relatie onder druk zet. Prijsstijgingen van 20 tot 30% van de geplande leveringen zijn geen uitzondering. Ook zien steeds meer leveranciers dat afnemers/klanten onzekerder worden over hun investeringsplannen als gevolg van de voortdurende oorlog.
Hogere kosten, lagere omzet
Maar liefst 77% van de ondervraagde mechanisatiebedrijven verwacht 10 tot 30% hogere kosten als gevolg van hogere inkoopkosten van machines, componenten en onderdelen, maar ook als gevolg van hogere energiekosten. 70% van de ondervraagde bedrijven verwacht een omzetdaling tot 30 %, bijvoorbeeld doordat leveringen vertraagd zijn; opvallend is hier dat fabrikanten iets pessimistischer zijn dan dealerbedrijven. De bedrijven verwachten dat ze de prijsstijgingen niet volledig door kunnen berekenen in hun afzet.
Fabrikanten en dealerbedrijven zijn volop maatregelen aan het nemen om de gevolgen van vertragingen in de leveringen en van de snel stijgende prijzen op te vangen.
Als top 3-maatregelen geven de deelnemers aan de enquête aan: indexatie van prijzen in offertes opnemen, de looptijd van de offertes verkorten en het gesprek met de opdrachtgever aangaan.
Spreiding in totale keten
Opvallend is dat veel deelnemers aan de enquête opmerken dat de vertraging in leveringen en de prijsstijging in de totale keten gespreid zouden moeten worden genomen. Dit kan worden vertaald als een oproep van machinefabrikanten en dealerbedrijven dat elke schakel in de keten een deel van de prijsstijgingen voor eigen rekening neemt.