
Kennis delen
“Dit onderzoek resulteerde in waardevolle inzichten en kennis over mozzarella in een hele reeks toepassingen, maar het leerde ons ook meer over rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die belangrijk zijn. We willen nog beter worden in waar we al sterk in zijn”, gaat Francis Relaes verder.
Het zijn die kennis en inzichten die Milcobel nu intensiever wil delen met klanten en partners. In het Mozzarella Experience Center zullen demonstraties plaatsvinden. Specifieke toepassingen voor klanten kunnen er getest en geanalyseerd worden. Er zullen ter plaatse of met livestreaming innovatie- en inspiratiedagen worden georganiseerd voor klanten. En ten slotte wil Milcobel ook samenwerkingen opzetten met pizzaiolo’s, chefs en hotelscholen.
“Met de opening van het Mozzarella Experience Center zetten we de volgende stap in ons mozzarellaverhaal. Hier bouwen we aan een duurzame toekomst voor onze coöperatie en ons bedrijf door in te zetten op innovatie, knowhow, cocreatie en samenwerking met klanten en chefs wereldwijd”, zegt Francis Relaes.
België is mozzarellaland
Export naar 80 landen
“Onze klanten bevinden zich in een 80-tal landen wereldwijd. Historisch gezien hebben we een sterke aanwezigheid in Europa, vooral in Spanje, Italië en Portugal, en in het Verenigd Koninkrijk. De Europese markt kent een jaarlijkse groei van zo’n 3%”, aldus Relaes.
“De oprichting van Milcobel Asia met een kantoor in Hong Kong bracht een sterke volumegroei in de regio en geeft ons veel inzicht in deze markten. Milcobel haalt ook voordeel uit de vrijhandelsakkoorden die werden gesloten met Zuid-Korea en Japan.”
De overname van kaasrasper Kaasbrik in Bilzen in 2021 was een goede zet voor Milcobel. In Europa gaat het merendeel van de mozzarella op de pizza, maar de meest innovatieve recepten zie je in Azië, zowel in de fusion kitchen, maar ook in streetfood.
Grootste groei in Azië
In Azië kan de grootste groei in de verkoop van mozzarella gerealiseerd worden, maar omdat de grootste omzet vooralsnog in Europa gehaald wordt, koos Milcobel ervoor om dit Experience Center in Langemark, dicht bij de productie, in te richten.
De blokmozzarella die Milcobel in Langemark produceert, zijn niet de bolletjes mozzarella die de consument in de supermarkt koopt. Milcobel produceert mozzarella als ingrediënt voor de food servicemarkt: restaurantketens en producenten van pizza, pasta, panini’s of andere gerechten.