na varkensstop
ter discussie

Pieters ging nog een stapje verder. Hij vermoedt dat de Vlaamse overheidsdiensten op de hoogte zijn van deze praktijk, maar ze stilzwijgend toelaten.
Volledig en definitief
Om de stopzettingsvergoeding te verkrijgen, moet volgens minister Brouns het houden van varkens vrijwillig, volledig en definitief worden stopgezet, conform punt 425 van de richtsnoeren. Dat betekent dat de inrichting van de stal dient te worden verwijderd, dat de vergunning moet worden aangepast door het schrappen van de dierplaatsen en dat er na de stopzetting in de stal in kwestie geen dieren meer mogen worden gehouden.
De minister gaat nog verder. Hij zegt dat in het besluit, dat werd opgesteld onder de vorige regering, geen specifieke bepalingen zijn opgenomen over de mestopslag. Het besluit bepaalt wel dat er voor de locatie van de exploitatie in kwestie geen vergunning kan worden aangevraagd die leidt tot een verhoging van de ammoniakemissies ten aanzien van de aangepaste vergunning.
Het verkrijgen van een aangepaste vergunning, voor zover noodzakelijk, voor een andere functie voor de stal die niet leidt tot een verhoging van de ammoniakemissies, zoals opslag van goederen, blijft wel mogelijk.
Ruimte en flexibiliteit
Binnen de stopzettingsregeling wordt volgens minister Brouns ruimte en flexibiliteit geboden om de stopzetting op een ordentelijke manier te kunnen organiseren, zowel op bedrijfstechnisch als op persoonlijk vlak. Er is 2 maanden tijd tussen de stopzetting en de melding hiervan aan de bevoegde autoriteiten.
In het algemeen is het zo dat, als vastgesteld zou worden dat er niet is voldaan aan de bepalingen uit het besluit, er diverse mogelijkheden zijn om hier gevolg aan te geven om dat te kunnen handhaven. Aan de betrokkenen kan worden gevraagd zich alsnog te schikken naar de regels of kan de stopzettingsvergoeding worden teruggevorderd. Boetes en dwangsommen behoren daarbij in het uiterste geval tot de mogelijkheden.