Startpagina Actueel

Ahold Delhaize-baas merkt toenemende spanningen met leveranciers

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer supermarktketens Delhaize en Albert Heijn en webwinkel bol.com, weigert de kostenstijgingen waar het concern mee te maken heeft volledig door te rekenen aan zijn klanten. Dat zei topman Frans Muller. Hij merkt toenemende spanningen in de onderhandelingen met leveranciers.

Leestijd : 1 min

In Europa - goed voor zowat een derde van de omzet - kregen de winstmarges van Ahold Delhaize een knauw door de oplopende energiekosten en de "uitdagende economische omgeving". Dat komt volgens Muller omdat het bedrijf een deel van de prijsstijgingen voor eigen rekening neemt.

Leveranciers weigeren lasten te dragen

De situatie leidt tot toenemende spanningen in de onderhandelingen die de retailer voert met zijn leveranciers. Die moeten volgens de CEO en voorzitter van Ahold Delhaize een deel van de last dragen, maar weigeren dat soms te doen.

"Ik had van ketenpartijen meer samenwerking verwacht", aldus Muller. "Grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15 procent. Daar maak ik me wel zorgen om."

Ahold Delhaize merkt dat klanten in zijn winkels zoeken naar goedkopere producten, waardoor het aandeel van huismerken in de omzet toeneemt. In België rapporteerde de retailer een "wezenlijke verbetering" van de vergelijkbare verkopen bij Delhaize, onder meer door de "Kleine Leeuwtjes"-actie waarbij laaggeprijsde producten in de verf worden gezet.

Belga

Lees ook in Actueel

Besnoitiose is nu een gereglementeerde ziekte

Veeteelt In overleg met de verschillende betrokken partijen werden recent 2 besluiten gepubliceerd om besnoitiose in België te voorkomen en te bestrijden. Dat meldt het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).
Meer artikelen bekijken