Startpagina Mechanisatie

De voorlader: een sterk onderbelicht werktuig!

Tijdens de Werktuigendagen organiseerde AgriBevents in samenwerking met PCLT en Hectares een geleide themademonstratie met voorladers op 12 tractormerken. Bij deze formule kon de bezoeker oordelen welk merk of type hem het best ligt. In de PCLT-tent voelden we in ieder geval veel interesse.

Leestijd : 6 min

Ook al zijn verreikers en wielladers op vele landbouwbedrijven intussen goed ingeburgerd, de voorlader heeft nog altijd zijn plaats in de landbouwmechanisatie. We zien zelfs dat vele bedrijven een tractor met voorlader aanschaffen in plaats van een tweede verreiker of wiellader. Voor vele groentetelers biedt de tractor nog altijd de beste optie in natte omstandigheden.

De voorladers van vandaag zijn sterk geëvolueerd. Constructeurs hebben veel aandacht besteed aan nauwkeurigheid en vlotte bediening. Door elektronica zijn ook al heel wat handige opties beschikbaar. Ook de tractoren zijn geëvolueerd in comfort door grote bolle ruiten tot in het dakoppervlak, door korte draaicirkels en door bedieningen via een aparte joystick.

Geleide demo via een vast parcours

Alle merken die aanwezig waren op de Werktuigendagen deden mee aan de demo voorladers. Het was een ongezien succes! De bezoekers konden de belangrijkste accenten van een voorlader visueel beoordelen en vergelijken aan de PCLT-tent. De tractoren met voorlader legden een vast parcours af met een reeks ‘proeven’. Zo moesten ze een bak compost scheppen waarbij men de mogelijkheden qua laadfuncties kon demonstreren. Nadien reden ze met een volle bak compost over een hobbelbaan, waarbij veringen op de vooras en voorlader belicht werden. Vervolgens moesten ze de voorlader op een vaste ondergrond afzetten en weer aankoppelen. Constructeurs garanderen dat dit vlot gaat. Op de demo kon je dit mooi vergelijken.

Case met voorlader bij de proef af- en aankoppelen voorlader.
Case met voorlader bij de proef af- en aankoppelen voorlader. - Foto: Werktuigendagen

Nadien moesten ze de laadbak wisselen voor een palletvork. De meeste merken bieden intussen snelwissels aan, zodat de bestuurder niet meer hoeft uit te stappen. Met de palletvork toonde men het stapelen van paloxen op een wagen.

Als laatste proef moesten de deelnemers een IBC-container oppikken en over een helling rijden, waarbij vlakstelling van de lading werd getoond.

MX-voorlader bij de proef helling oprijden en vlakstelling.
MX-voorlader bij de proef helling oprijden en vlakstelling. - Foto: Werktuigendagen

We geven hieronder een overzicht van de verschillende accenten per merk. We onderscheiden hierbij de grote merken die een voorlader in hun gamma aanbieden en 2 merkonafhankelijke voorladers MX (door Packo) en Quicke (door Distritech).

Case maakt millimeterwerk gemakkelijk

Remmen en ontkoppelen kan tegelijk via het rempedaal. Dit biedt de bestuurder onder meer de kans om makkelijk de volumebak of andere toebehoren te ledigen boven een kipper of mengvoederwagen. Door een bepaalde druk uit te oefenen op het rempedaal, kan men ook een mechanische trekker met millimeters verplaatsen ( inching ). Dit is handig voor het aankoppelen van de voorlader of voor het opscheppen van paletten en containers. Veranderen van rijrichting kan op 2 of 3 plaatsen, namelijk aan het stuur, op de multicontroller-hendel en op de joystick.

Claas investeert in comfort

De Claas-trekker is voorzien van een panoramisch dak, zodat de bestuurder vrij zicht heeft vanop de grond tot de bovenste stand. Veranderen van rijrichting kan eenvoudig via hun Revershift. Bij Claas heb je keuze uit een mechanisch (FL) of hydraulisch parallellogram (FLC). De aanbouwconsoles zijn ver naar achteren geplaatst. Dit zorgt voor een goede stabiliteit. Met Shock Eliminator investeer je in een goed trildempingssysteem van de voorlader.

Deutz Fahr schept volle bakken

De Deutz-Fahr-voorlader van Stoll heeft een aankiphoek van 61 graden. Hierdoor kan je vollere bakken scheppen. Het mechanisch parallellogram van de voorlader ligt binnen door het frame. Hierdoor heeft de bestuurder een beter zicht. Deutz kan de lader kort naar de cabine monteren, wat zorgt voor een betere gewichtsverdeling. Voor een beter zicht bovenaan is een transparant dakluik aanwezig. Met de aparte joystick bedien je alle voorladerfuncties, inclusief veranderen van rijrichting.

De voorlader van Deutz-Fahr kan op een vlotte manier aan- en afgekoppeld worden.
De voorlader van Deutz-Fahr kan op een vlotte manier aan- en afgekoppeld worden. - Foto: BV

Fendt biedt heel wat fijne opties

De laatste generatie Fendt-tractoren hebben grote bolle ruiten tot in het dakoppervlak (VisioPlus-cabine). De Cargo Profi-voorlader heeft een geïntegreerde weegfunctie voor het wegen van afzonderlijk gewicht en totaalgewicht. Daarnaast kan je verschillende werkbereiken instellen in het touchscreen van de Fendt One (hefhoogte en kantelhoek).

De 3L-joystick van Fendt, waarmee alle basisfuncties van de voorlader bediend kunnen worden.
De 3L-joystick van Fendt, waarmee alle basisfuncties van de voorlader bediend kunnen worden. - Foto: BV

Ook heeft de Fendt een geheugenfunctie, waarbij met één druk op de knop de voorlader telkens terug naar een vooraf ingestelde positie terugkeert. Dit is handig voor het stapelen van paloxen. De voorlader heeft ook een schudfunctie om klevend materiaal uit de laadbak te schudden. Bij snel heffen en dalen wordt een eindpositiedemping geactiveerd, waardoor strooiverliezen beperkt worden. Met de 3L-joystick kun je alle hydraulische functies van de voorlader vlot bedienen.

John Deere-voorlader met technologiepakket

De 4-cilinder van John Deere is compact, wendbaar en biedt toch een ruime cabine. De voorlader van John Deere heeft een reeks extra’s te bieden. De premiumfrontlader is voorzien van een dynamisch weegsysteem dat zowel stilstaand als rijdend werkt, met optelfunctie. De voorlader heeft ook een ‘terug-naar-positie’-geheugenfunctie. Met 1 druk op de knop zakt de voorlader zo naar de geregistreerde hoogte. Uniek is de horizontale nivellering waarbij de waterbox horizontaal blijft op de proef met helling. Het af- en aankoppelen van de voorlader kan door 1 keer uit te stappen.

Horizontale nivellering van John Deere.
Horizontale nivellering van John Deere. - Bron: John Deere

Kubota: langere wielbasis geeft meer stabiliteit

De Kubota-trekker blijft ondanks de langere wielbasis toch wendbaar door ‘I-Speed’. Met ‘I-Speed gaan de voorwielen 1,6 keer sneller draaien, van zodra de stuuruitslag een ingestelde hoek bereikt. Daardoor kan je korter door de bochten. De tractor heeft een voorasvering met dubbele dempcilinder en een langere veerweg (116 cm) die zorgt voor extra comfort. Met de transmissie kan je aan slechts 0,9 km/uur rijden zonder kruipoptie. De voorlader zelf heeft een mechanisch parallellogram. De voorlader kan eenvoudig ontkoppeld worden door het Fitlock-systeem. Voor een goede zichtbaarheid zijn de leidingen geïntegreerd in het frame. Werktuigen kunnen eenvoudig aangepikt worden via de hydraulische snelwissel (Fastlock).

Uitstekend zicht vanuit Massey Ferguson-cabine

Massey Ferguson (MF) besteedt veel aandacht aan de cabinevorm, zodat de bestuurder een uitstekend zicht heeft op de voorlader. Het unieke dak met ‘visioroof’ hoort daar ook bij. Verder heb je bij MF een aparte joy-stick voor een eenvoudige bediening van de voorlader. Ook wisselen van rijrichting kan met de joystick. Met ‘datatronic 5’ heb je ook een geïntegreerde weegfunctie. De sterk aflopende motorkap zorgt ervoor dat je een uitstekend zicht hebt onderin. De lange wielbasis zorgt voor een grote stabiliteit, de grote stuuruitslag voor een goede wendbaarheid.

Steyr legt het accent op wendbaarheid

Bij Steyr heb je keuze uit mechanische of hydraulische vlakstelling (voor intensief gebruik). De voorlader op de demo kon een hefhoogte halen van 4 m. Met de ‘MACH-koppeling’ (integratie van hydrauliek en elektrische stekkers) kan de voorlader snel aan- en afgekoppeld worden. Steyr kan een compacte wendbare trekker aanbieden met vele mogelijkheden. Net zoals bij Case kan remmen en ontkoppelen met 1 pedaal. Van rijrichting veranderen kan op 2 of 3 plaatsen in de cabine: aan het stuur, op de multicontroller-hendel en optioneel ook op de joystick.

Valtra regelt automatisch toerental motor

De Valtra-trekker op de demo had ‘superstart’, waarbij het motortoerental automatisch stijgt bij vertrek. Met ‘hydrauliek assistent’ wordt ook het toerental geregeld volgens het nodige hydrauliekdebiet. De tractor wordt met ‘Autotractie’ ook ontkoppeld door het rempedaal. Voor de bestuurder is het hiervoor comfortabeler om precies te laden en lossen op hoogte. De bolle, gebogen vooruit en aflopende motorkap geven een brede kijkhoek in alle richtingen, zodat de voorwielen en werktuigen duidelijk te zien zijn. Een dakraam zorgt voor het zicht bovenaan. Met de ‘Hitrol Turbinekoppeling’ van Valtra kan je een soft start inschakele,n zodat er geen wielslip optreedt. Met de aparte joystick bedien je de voorlader eenvoudig en met hoge precisie.

MX als merkonafhankelijke voorlader

MX wordt in België verdeeld door Packo Agri. Deze merkonafhankelijke voorlader kan op ieder tractormerk gemonteerd worden. De gedemonstreerde voorlader uit de MX T400-reeks is voorzien van een hydraulisch parallellogram dat een meer betrouwbare werktuighoek garandeert. De lader kan snel en gemakkelijk aan- en afgekoppeld worden door middel van de Fitlock II-koppeling. Voor het aan- en afkoppelen hoef je slechts 1 keer uit te stappen. De gekende MACH 2000 elektrohydraulische snelkoppeling is daar een belangrijk onderdeel van. De chassisdelen gemonteerd op de trekker lopen over de volledige lengte tot de as achteraan. De inklapbare steunpoten hoef je slechts 1 keer af te stellen. Tijdens het werk zijn de steunpoten geïntegreerd in de armen van de lader. Op deze manier is de hefhoogte gegarandeerd. Ook MX biedt aparte joy-sticks aan voor in de trekker.

Quicke als merkonafhankelijke voorlader

Quicke wordt in België verdeeld door DistriTECH (Joskin). De eerste voorlader ooit gebouwd op een tractor was een Quicke (1947). Het merk is intussen al 76 jaar een gevestigde waarde. Quicke heeft een frame ontworpen dat past op alle merken en types van tractoren. Quicke biedt een ruim aanbod joysticks aan, waarbij elektrohydraulische bediening en een extra scherm (Q-Companion) de meest innovatieve zijn. De functionaliteiten op het scherm kunnen ook geïntegreerd worden in bestaande tractorschermen. Het mechanisch parallellogram beperkt de zichtbaarheid van de voorlader niet. Quicke heeft een werktuighoekindicator die kan aangepast worden aan 3 werktuigen. Voor het wisselen van de verschillende werktuigen heb je keuze uit een mechanisch automatische vergrendeling of een hydraulische snelwissel. Met de Quicke-voorlader kun je intussen al 72 verschillende werktuigen aankoppelen in meer dan 200 varianten.

Bart Vandaele (PCLT)

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken