Startpagina Bedrijfsnieuws

Case IH brengt vernieuwing bij 3 tractorreeksen

Case IH heeft enkele nieuwigheden in zijn productgamma. Het gaat vooral om vernieuwing bij de tractoren én op het vlak van telematicaoplossingen.

Leestijd : 5 min

E erder dit jaar vernieuwde Case IH zijn Steiger en Quadtrac AFS Connect-lijn. Daar komt nu een nieuw topmodel bij, de Quadtrac 715, met een piekvermogen van 778 pk. Deze rupstractor is de krachtigste die Case IH in zijn aanbod heeft. Beproefde principes uit het Quadtrac-concept, die zich al bijna 3 decennia bewijzen, worden nu aangevuld met verbeteringen en verschillen ten opzichte van de meest recent uitgebrachte modellen.

Quadtrac 715

De drijfveer voor het ontwerp van de nieuwe Quadtrac 715 is niet enkel meer vermogen, maar ook bodembescherming. Dit laatste wordt bereikt door nieuwe rupsonderstellen met een grotere voetafdruk.

De nieuwe 715 is (momenteel) alleen beschikbaar op rupsen en wordt aangedreven door de nieuwe FPT Cursor 16 l-motor. De cilinderinhoud hiervan is 23% groter in vergelijking met de Cursor 13l van de Quadtrac 645. Hij levert een piekvermogen van 778 pk bij 1.900 tpm en een piekkoppel van 3.255 Nm bij een laag toerental van 1.400 tpm. Een hoge koppelbeschikbaarheid wordt verzekerd door een tweetraps turbocompressorsysteem met intercooler.

De motor drijft de nieuwste Case IH PowerDrive Powershift-transmissie met 16 versnellingen en Automatic Productivity Management (APM) aan.

Nieuwe rupsen en uiterlijk

De nieuwe heavy duty-rupsbanden voor zwaar gebruik wijken aanzienlijk af van de rupsbanden op andere Quadtrac-modellen. De rupsen zijn 305 mm langer voor meer bodemcontact, een verbeterde vermogensoverdracht, meer tractie en minder bodemcompactie. De diameter van het aandrijfwiel is vergroot van 910 mm naar 1.008 mm, met 5 nokken in plaats van 4, om het hogere koppel aan te kunnen en de levensduur van de rupsbanden te maximaliseren.

Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe Quadtrac 715 zich door een nieuw karakteristiek ontwerp van de motorkap. De motorkap, die 31% verder omhoog kan (34° versus 26°), waardoor toegang voor onderhoud verbeterd is, wordt geopend en gesloten via een elektrische actuator, bediend via een schakelaar in een afsluitbare kast bij de cabinetreden.

We kunnen nog meegeven dat de nieuwe Quadtrac 715 een trekstang van categorie 5 heeft en een optionele driepuntshef van categorie 4 die 10.092 kg heft.

Nog een nieuw topmodel

Nadat in de Quadtrac-reeks een nieuw topmodel is geïntegreerd, gebeurde dit ook in de Optum-serie met de nieuwe Optum 340 CVXDrive AFS Connect. Deze ontwikkeling kwam er omwille van de groeiende markt van multifunctionele tractoren met hoog vermogen. Case IH optimaliseert zijn beproefde Optum-serie, die staat voor hoog vermogen met laag eigengewicht, met een nieuw 340 pk sterk topmodel. De nieuweling weegt niet zwaarder dan de bestaande 300- en 270-modellen, maar biedt wel meer vermogen (27 pk of 9 %) en dus ook toegenomen productiviteit.

Het vermogen wordt opgewekt in een 6 cilinder 6,7 l-motor van FPT. Deze voldoet aan de Fase V-uitlaatgasnormen dankzij Hi-eSCR2-technologie. Tevens beschikt de nieuweling over Automatic Productivity Management (APM). Dit regelt de samenwerking tussen motor en traploze transmissie om op een brandstofbesparende manier te beantwoorden aan het gevraagde vermogen.

Om het hogere vermogen van de Optum 340 ten opzichte van de 2 ‘kleinere’ modellen aan te kunnen, werd de transmissie versterkt. Deze beschikt verder over een nieuwe, bijzonder stille cabine. De bediening kan worden geüpgraded van de standaard Isobus Klasse 3 naar Tractor Implement Management (TIM). Dit is het nieuwste protocol voor de communicatie tussen tractor en werktuig.

We kunnen nog meegeven dat de achterhef 11.058 kg tilt en de fronthef 6.016 kg.

ActiveDrive 8 op Vestrum

Case IH biedt op zijn Vestrum-tractorenserie, die een vermogensbereik dekt van 100 tot 130 pk, nu naast de CVXDrive-traploze transmissie ook de ActiveDrive 8-powershiftversie aan. Voorheen was deze enkel beschikbaar op de MAxxum-tractoren (115-150 pk). Wie een Vestrum-model wil, kan nu kiezen voor de lager geprijsde ActiveDrive 8-versnellingsbak. Deze biedt telkens 8 versnellingen in 3 groepen. De eerste groep gaat tot 10,7 km/uur en de tweede biedt een snelheidsbereik van 4,3 tot 18,1 km/uur. Dat is dus goed voor de meeste snelheidsbehoeften op het veld. Voor het rijden op de weg kan de tractor starten in groep 3, die een snelheid biedt van 0 tot 40 km/uur.

De Vestrum-tractormodellen hebben niet alleen een traploze CVXDrive-transmissie, maar kunnen vanaf nu ook geleverd worden met de ActiveDrive 8-powershiftversnellingsbak.
De Vestrum-tractormodellen hebben niet alleen een traploze CVXDrive-transmissie, maar kunnen vanaf nu ook geleverd worden met de ActiveDrive 8-powershiftversnellingsbak. - Foto: TD

De powershiftuitvoering maakt gebruik van de technologie met dubbele koppeling, zodat er geen verlies van trekkracht of vermogen in de aandrijflijn optreedt tijdens het veranderen van snelheid of richting.

De Vestrum ActiveDrive 8-tractoren zijn verkrijgbaar met 2 specificatiepaketten. De ‘Selection’-modellen zijn uitgerust met mechanische regelventielen, terwijl de ‘Advanced’-modellen uitgerust zijn met elektrohydraulische regelventielen en meer bijkomende opties.

Ongeacht welke transmissie gekozen wordt bij de Vestrum-tractoren, ze beschikken alemaal over dezelfde FPT 4,5 l Stage V-motoren. Achteraan tillen ze in de hef 5.600 kg, de optionele fronthef tilt 2.300 kg.

Autonome Magnum

Tijdens de persvoorstelling van voornoemd productnieuws liet Case IH ook een autonoom werkende Magnum 340 AFS zien. Deze innovatie werd uitgewerkt samen met het bedrijf Raven, onderdeel van CNHi, het moederbedrijf van Case IH.

Dankzij het gebruik van camera’s (voor, achter en langs beide zijden) samen met radars worden obstakels in de directe omgeving van de tractor nagegaan. Komt bijvoorbeeld een persoon te dicht in de buurt als de tractor autonoom aan het werken is, dan regelt deze zijn rijsnelheid terug tot stilstand.

Vooraf kan de eigenaar van de autonome tractor – doorgaans de landbouwer of loonwerker – een taakkaart opmaken van het werk dat uitgevoerd moet worden. Verder kan dankzij stuurhulpen en gps-technologie de tractor autonoom aan het werk gaan. Wij zagen een Magnum 340 AFS aan het werk die op een standaardtractor met cabine lijkt. Zo kan de bestuurder de tractor naar het veld en terug rijden of er op de klassieke manier mee werken. De tractor werd in combinatie met een getrokken cultivator van Väderstad gedemonstreerd. Er was voor deze vooraf een taakkaart aangemaakt, waarbij de werkingsdiepte van de cultivator varieerde naargelang de bodemgesteldheid op het veld.

Dankzij een ‘kit’ van Raven kan Case IH deze Magnum 340 AFS autonoom laten werken in combinatie met een getrokken Väderstad-cultivator.
Dankzij een ‘kit’ van Raven kan Case IH deze Magnum 340 AFS autonoom laten werken in combinatie met een getrokken Väderstad-cultivator. - Foto: TD

Technisch gezien kan Case IH samen met partners een autonoom werkende tractor maken. De wetgever lijkt echter de weg nog niet overal vrij te maken om deze innovaties te laten werken. Daarom is nog niet bekend wanneer deze noviteit in de praktijk te koop zal zijn.

Nieuwe Farmlift

Case IH zorgt niet enkel voor vernieuwing bij zijn tractoren, voor komend jaar brengen ze ook en vernieuwde serie Farmlift-verreikers uit. De vernieuwde modellen hebben nu allemaal de 6V/3A PowerDrive Powershift. De motorkap heeft een herzien ontwerp en stickers met een nieuw design. Het herziene ontwerp biedt een vergrote zichtbaarheid naar rechts en een lagere gezichtslijn, om veiliger te werken.

De Farmlift 633 heeft een hefcapaciteit van 3,3 ton en een hefhoogte van 6 m. Voor de Farmlift 737 is dit respectievelijk 3,7 ton en 7 m. Bij de Farmlift 935 loopt het op tot 3,5 ton en 9 m. De voornoemde 3 modellen hebben een hydraulisch systeem met een debiet van 140 l/min.

Een nieuwe pomp met hoger debiet van 160 l/min is aangebracht op de Farmlift 636 en 742. Dit zorgt voor snellere hef- en daaltijden en dus voor kortere werkcycli en hogere prestaties. Voornoemde modellen tillen respectievelijk 3,6 en 4,2 ton, de bereikte hefhoogtes zijn respectievelijk 6 en 7 m.

De indeling van de bediening in de cabine is vernieuw voor een betere ergonomie en een verhoogde productiviteit. Een nieuw kleurenscherm van 7 inch geeft de belangrijkste machinegegevens weer, maar ook het beeld van de achteruitrijcamera als er achteruitgereden wordt.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken