Startpagina Auto

Een stoere wagen uit Zuid-Korea

Het kleinere Koreaanse merkt SsangYong vernieuwt de bovenkant van zijn gamma, de Rexton. Achter zijn SUV-look en zijn luxe-uitrusting verbergt dit voertuig een echte terreinwagen.

Leestijd : 4 min

SsangYong, zegt je dat iets? Indien niet, dan zal dat wel komen. De kleinere Zuid-Koreaanse constructeur toonde zich altijd zeer discreet op onze markten, maar de zaken evolueren. Dit merk, met zijn moeilijk uitspreekbare naam loopt inderdaad over van ambities en krijgt steun van de Indische reus Mahindra&Mahindra. Deze laatste heeft 80 % van de aandelen van het merk gekocht en heeft 900 miljoen dollar op tafel gelegd voor de ontwikkeling van nieuwe producten.

Eind 2015 kwam de kleine Tivoli op de markt, kort erna gevolgd door zijn langere versie die XLV gedoopt werd. Maar SsangYong heeft zijn reputatie steeds opgebouwd op basis van grote modellen van terreinwagens, waaronder de Rexton. Dit laatste model wordt nu vernieuwd.

Ruimte voor iedereen

Het is reeds de vierde generatie van de Rexton. En het voertuig oogt indrukwekkend. De lengte komt op 4,85 meter, waarmee hij zich plaatst tussen de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Pajero. Binnenin is er ruimte voor iedereen: achteraan hebben de passagiers veel ruimte voor de benen en de rugleuningen kunnen achteroverhellen. De centrale plaats daarentegen blijft, zoals gewoonlijk, vast. De Rexton kan eveneens uitgerust worden met een derde bank waardoor er in totaal 7 passagiers kunnen in plaatsnemen.

Wat de koffer betreft, deze is zo diep dat men zich er kan in verliezen. Het laadruim kan tot 2 m3 lading opslorpen wanneer de achterbanken neergeslagen zijn!

Chique uitrusting

De Koreaanse constructeurs hebben tegenwoordig niets meer van low cost en de Rexton kan bogen op tal van luxe-uitrustingen.

Zo kan men beschikken over een handenvrije toegang en start, waardoor men de sleutel niet meer uit zijn zak hoeft te halen. Ook de verwarmde voor- en achterzetels zijn erg te waarderen. En, bij erg warm weer kunnen de beide voorzetels zelfs gekoeld worden. De nieuwe SsangYong kan nog uitgerust worden met camera’s die een panoramisch zicht rondom het voertuig bieden en aldus het maneuvreren in de stad en op ruwe terreinen gemakkelijker maken.

Ook de connectiviteit staat op punt: het multimediasysteem wordt aangestuurd door een aanraakscherm en is compatibel met de functies Apple CarPlay en Adroid Auto, die toelaten om een deel van de inhoud van de smartphone op het boordscherm te afficheren.

De Rexton heeft dus zeker een chic uitzicht. En de afwerking kan ook bekoren. Zeker, het instrumentenpaneel is niet bijster origineel en wordt met harde plastiek afgedekt, maar de assemblage is zeer goed gerealiseerd.

Een echte 4 x 4

Al deze verfijning zou ons laten vergeten dat de Rexton een echte 4 x 4 blijft (een versie 4 x 2 is nochtans eveneens beschikbaar), voorzien van een ladderchassis. Een zeer rustieke constructie, die garant staat voor stevigheid. De Rexton kan trouwens 3 ton trekken (voor de versies 4 x 4 met automatische versnellingsbak) zonder daar last van te ondervinden.

In tegenstelling met de Mitsubishi Pajero en de Toyota Land Cruiser, beschikt deze Koreaanse terreinwagen daarentegen niet over een permanente integrale transmissie. Het is een simpele ‘inschakelbare’. Men moet dus in modus voortstuwing rijden op droog asfalt, zo niet beschadigt men de banden en de transmissie. Dit gezegd zijnde, toonde de Rexton zich zeer stabiel tijdens het ganse parcours dat we ermee afgelegd hebben en dit zelfs bij snel uitgevoerde ontwijkingsmanoeuvres.

En wanneer het terrein ruwer wordt, wordt de vooras ingeschakeld (dat kan al rijdend gebeuren) en daardoor kleeft de wagen op nagenoeg alle terreinen. Deze SsangYong kan de achteras niet blokkeren, maar hij beschikt over een kort gamma van versnellingen die hem toelaten over boomstronken te klimmen.

Zeer polyvalent

Is hij zeer sterk op ruwe terreinen, dan staat de SsangYong Rexton ook zijn mannetje op het asfalt. Zeker, zijn ladderchassis weegt op zijn dynamisme en de vering is redelijk stroef, maar de geluidsisolatie is zeer goed en dit zowel voor het geluid van de motor als van de wind.

En het voertuig mist ook geen kracht. De enige 2.2 turbo diesel is kranig en drinkt niet te veel. We noteerden een gemiddelde van minder dan 10 liter per 100 km tijdens onze reis, zelfs geladen en met veel tussentijds stoppen en opnieuw starten. De automatische versnellingsbak met 7 versnellingen (van Mercedes) is aan te bevelen. Hij is zeker niet zeer rap, maar is zacht bij kalm rijden.

Vermelden we nog dat de voornaamste troef van de nieuwe Rexton zijn gunstige verhouding prijs/uitrusting is. De basisversie (4 x 2) blijft onder de 30.000 euro, terwijl de 4 x 4 varianten starten vanaf 31.490 euro. De automatische versnellingsbak wordt gefactureerd aan 2.000 euro.

Naar O. Maloteaux

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken