Albert Heijn zet aanval op merkmelk in: 3 cent per kilo voor duurzame melk
Albert Heijn wil met haar huismerk de gouden standaard zetten op het gebied van duurzame zuivel. Het legt met een nieuw initiatief de lat hoger dan de meeste A-merken. Landbouwers die zich opgeven voor een nieuwe duurzaamheidsstandaard, krijgen bovenop de reguliere prijs en premies 3 cent per kilo extra.

Albert Heijn (AH) gaat landbouwers 3 cent per kilo extra betalen voor melk die geleverd wordt voor haar nieuwe en duurzamere huismerk. Het geld komt bovenop de gewone voorschotprijs en alle reguliere premies en toeslagen. De supermarktketen koopt de melk direct bij boeren en laat de melk verwerken bij A-ware, een familiebedrijf niet ver van Amsterdam. De duurzaamheidseisen zijn stevig en in de markt wordt gesproken van een kleine coup: het huismerk van AH overstijgt in veel opzichten dat van de merkzuivel. Als die volgt, zal de hele bodem in de markt omhoog gaan, hopen Ngo’s als...
Dit artikel is alleen voor abonnees
U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt
Al abonnee of geregistreerd?
Log in of Activeer uw abonnement