Bezoekersrecord op Italiaanse beurs
Van 6 tot en met 10 november vond in het Italiaanse Bologna de mechanisatiebeurs EIMA plaats. Vijf dagen lang konden de bezoekers kijken wat er op de markt is op het gebied van trekkers, machines en componenten. In de 22 hallen van het beurscomplex ontbraken grote noviteiten, zoals bijvoorbeeld nieuwe trekkerseries. Op een beurs van deze omvang zijn er echter altijd nieuwtjes.

Het internationale beursklimaat lijkt op dit moment heel overzichtelijk. In het oneven jaar hebben we Agritechnica in Duitsland, onbetwist de grootste en belangrijkste beurs. In het even jaar, nu dus, in Italië de Eima. In het verleden verdeelden Eima en de Franse SIMA de aandacht van exposanten en bezoekers in de even jaren. SIMA besloot echter om van het voorjaar naar het najaar te verhuizen, op hetzelfde moment waarop ook EIMA plaatsvindt. Dat leidde, geholpen door Corona, de voorlopige ondergang van de Franse beurs in.
Axema, de organisator van de SIMA, maakte onlangs bekend in het voorjaar van de even jaren weer een beurs te zullen organiseren, de Agrisima. Het is echter de vraag of het verloren terrein weer goedgemaakt kan worden. Er staat bovendien een alternatief in de planning, de SIA’Pro. Die is qua oppervlak veel kleiner van opzet dan de SIMA en zal zich nog helemaal moeten bewijzen.
EIMA heeft zich al behoorlijk bewezen, met in 2022 maar liefst 327.000 bezoekers. Toen waren er 1.500 exposanten. Dat aantal is dit jaar gegroeid naar 1.700. Die komen uit 50 landen en dat toont het internationale karakter van de beurs. De schatting van de organisatie was dat er 60.000 items tentoongesteld waren, op 122.000 m2. Dit jaar kwamen er maar liefst 346.800 bezoekers naar Bologna, een recordaantal. Daarvan kwamen er 63.000 van buiten Italië.
Elektrificatie en robotisering
De Italiaanse markt is dit jaar niet zo geweldig. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 kende de eerste helft van dit jaar een teruggang in de trekkermarkt van 15%, tot een totaal van 9.800 units. De maaidorsermarkt liep echter met een derde terug. Dat is voor de industrie wel even slikken na de relatief goede jaren in 2021 en 2022.
De Italiaanse markt staat niet op zichzelf, maar weerspiegelt de internationale trends. Daarin gaat de handel dit jaar overal stroef. Kenners verwachten dat het in de loop van volgend jaar beter zal gaan, maar dat moet eerst nog blijken. Ondertussen zijn fabrikanten niet bijster druk om nieuwe modellen te introduceren. Elektrificatie en robotisering waren veelvuldig te zien, maar meestal in een studiemodel en nog lang niet altijd marktrijp.
Bijna alle grote trekkermerken waren aanwezig op de beurs, maar grote noviteiten ontbraken. Weliswaar stond op elke stand van de trekkerbouwers wel een trekker met de sticker Nuovo (nieuw), maar in veel gevallen betrof dit een noviteit die we in ons land al eerder zagen. Een opvallende afwezige was Massey Ferguson. Dat koos ervoor om binnenkort met de modellen 9S en 5M een tour te maken langs de Italiaanse dealers. Er was slechts een 5M te zien in het Tractor of the Year-paviljoen, waar alle genomineerden te zien waren.
Ondanks het ontbreken van spraakmakende noviteiten viel er toch genoeg te genieten.
10 m brede rotoreg
De Italiaanse fabrikant Maschio Gaspardo toonde de Jumbo X, een 10 m brede rotorkopeg, die tijdens transport toch binnen 3 m breedte en 4 m hoogte blijft. De machine heeft 2 x 3,5 m Jumbo-kopeggen, aan een telescopisch frame. Die worden gecombineerd met een 3 m brede Orso in het midden. Hydraulische cilinders met aan beide kanten plunjers kunnen de werkbreedte van 10 m terugbrengen naar 9 m. Na het opklappen zorgen de andere plunjers ervoor dat de totale machine zakt tot onder 4 m.
De 7,5 ton zware machine loopt daarbij op 4 steunwielen onder het hoofdframe. Het is een volldig Isobus-gestuurde en bewaakte uitvoering. Sensoren bewaken de vermogensbehoefte van de hoofdtransmissie en vergelijken deze met het vermogen dat door de trekker aangeboden wordt. Andere sensoren meten de temperatuur van de transmissiekasten.
Conceptstudie en update
Op de thuisbeurs trok Deutz-Fahr de aandacht met 3 noviteiten. Als eerste was dit een conceptstudie van een Smart Vineyard Tractor. Dit is een smalspoor met een autonome kit. Die laat de trekker niet alleen autonoom rijden, maar monitort ook het gewas.
De tweede noviteit is de PRO-smalspoor, een trekker met een schakeltransmissie, maar met de uitgebreide mogelijkheden van de cvt-rekker.
De derde noviteit is de update voor modeljaar 2025 van de 6C. Deze trekkers tussen 115 en 135 pk krijgen een zwaardere heavy duty-vooras, een sterkere hefinrichting en een grotere hydrauliekopbrengst van 120 l/min. Daarmee kunnen ze grotere werktuigen aan. Bovendien krijgen de trekkers nu ook telemetrie, zodat ze opgenomen kunnen worden in een fleetmanagementsysteem. Ze zijn er met zowel de RV-shift-schakeltransmissie als met de TTV-traploze transmissie.
Groenteplanter
Bart Parrein is met zijn Agri-Planter-groenteplanters al voor de vijfde keer aanwezig op EIMA. Dat is opmerkelijk, want 9 van de 10 concurrenten van van Parrein komen uit Italië. De machines van Parrein kunnen echter iets wat de Italianen niet kunnen, namelijk snel rijden. Door een heel ander plantsysteem, met plantwielen, kan de Agri-Planter gemakkelijk 8 km/uur rijden, ongeveer het dubbele van de concurrentie.

De planters zijn er van eenrijers tot zesrijers, voor groenten als bloemkool, broccoli, spruiten, prei en uien. In het buitenland worden er ook tomaten mee geplant. Het zaad van deze industriële groenten is erg duur en met het planten verzekert de teler zich van een hoog opkomstpercentage. Bovendien slaan de planten snel aan. Dit kost minder groeidagen en vergemakkelijkt de onkruidbestrijding. Daarom kiezen de meeste telers voor planten in plaats van zaaien.
Nieuwe versies
Op ATH zagen we al nieuwe versies van New Holland en Steyr bij de T5 en de Plus. Op Eima werd ook de Case IH-variant, de Farmall C, geïntroduceerd. Er zijn 4 modellen, tussen 90 en 117 pk. Technisch zijn deze modellen gelijk aan de blauwe en rood-witte variant. Ze hebben allemaal de FPT 3,6 liter viercilinder motor en een 24V/24A-transmissie met onder belasting een schakelbare hoog/laag-versnelling. Deze transmissie is met een kruipgroep uit te breiden tot 40V/40A.

Ten opzichte van de voorganger hebben de trekkers een langere wielbasis. Ook kunnen er grotere banden onder, nu op 38 inch velgen in plaats van 34. Ze kregen ook een zwaardere vooras. Het totaal toelaatbaar gewicht steeg door deze veranderingen naar 7 ton. Nieuw is ook de brake to clutch mogelijkheid. Langs de cabinestijl is er een mooi slanke uitlaat. Deze zorgt voor een beter zicht en een betere toegankelijkheid.
Nieuwe cabine
Argo Tractors kwam op haar thuisbeurs met een nieuwe cabine voor de McCormick X7.6 VT-Drive. Deze Clever Cab werd vooral ruimer en stiller. De ruimte is met 14% toegenomen. Chauffeurs met lange benen passen beter in de cabine, dankzij een 12 cm langere instelweg van de stoel. Het glasoppervlak van de cabine nam met 16% toe. Tegelijkertijd zorgde een nieuwe glassoort voor een 6°C betere isolatie. Die houdt de cabine langer koel, waardoor de airco minder hoeft te werken.
In de cabine zijn er geen terminals meer van Wackendorf, maar nu van Actia. Dat zorgt ook voor de telemetrie van de trekkers. Behalve een 12 inch display aan de leuning heeft de nieuwe cabine ook een display achter het stuur. De chauffeur kan zelf bepalen wat hij op de terminals wil zien. Deze nieuwe cabine komt ook beschikbaar voor de X8 en de X7 SWB en voor de Landini Serie 7-modellen.
Door optioneel op de cabines camera’s te plaatsen zorgt Argo voor een 360° zicht. Hyper Safety View noemt Argo dit. Het systeem geeft een waarschuwing wanneer een aanrijding dreigt met personen, voertuigen of voorwerpen. Het gebruikt hiervoor AI.
Nieuwe banden
Met de introductie van 2 Axion CropCare-banden betreedt Vredestein het segment van banden voor rijenculturen. Het doet dit met vooralsnog 2 maten: VF380/90R46 en VF380/105R50. Het zijn beide VF- banden, dat wil zeggen met een zeer flexibele wang, die hoge lasten of lage bandenspanning mogelijk maakt. Vooral de 50 inch band heeft een hoge luchtkamer en dat geeft de band een hoog draagvermogen. Bij een spanning van 2,0 bar en een snelheid van 40 km/u mag deze band nog 5 ton dragen.
Uiteraard heeft de band het kenmerkende Vredestein-profiel, met in het midden de nokken in de rijrichting en aan de uiteinden de nokken dwars op de rijrichting. Als extra hebben de banden een extra hielgordel en een stabilisatiering in het midden van het loopvlak, voor extra zijdelingse stijfheid. Dat is geen overbodige luxe voor zware spuitmachines. Overigens wist Vredestein ook te melden dat de SDF-groep voortaan Vredestein als eerste montage gaat leveren.
Nieuwe fronttank
De TF2300C-fronttank van Kuhn is nieuw. Kuhn had al een fronttank in het programma, maar de 2300 is nieuw. Die heeft dus een gezamenlijke inhoud van 2.300 l, 60/40 verdeeld over beide compartimenten. Die compartimenten staan onder druk, voor een goede doorstroom naar de doseerunits. Daarvan heeft de machine er 4. Ze zijn heel gemakkelijk te wisselen, ook bij een volle tank. De cassettes die je niet gebruikt, kun je gemakkelijk opbergen op de machine. De tank heeft 4 extra grote wielen, die tussen de trekkerwielen lopen en die daar de grond aandrukken. Indien gewenst kun je tussen 200 of 800 kg extra gewicht toevoegen aan de machine. De fronttank heeft standaard ledverlichting en optioneel 2 camera’s op de voorste hoek. Deze zorgen voor een goed zicht op kruisingen en vanuit uitritten.

Nieuwe rupstrekkers
Landini geeft haar rupstrekkers de toepasselijke naam ‘Trekker’. Het liet een aantal nieuwe varianten zien, allemaal met een nieuw bestuurdersplatform. Deze Advanced-uitvoering heeft een cabine en rubbertracks. De trekkers hebben Deutz-motoren. Aan de Deutz kan Landini ook een generator koppelen, die niets anders doet dan stroom leveren voor machines die eraan hangen. Dat is 10 Kw bij 48 Volt. Voor de spuiten en maaiers waar deze trekkers mee werken is dat genoeg.
De smalle uitvoering, met een breedte van slechts 140 cm, heeft een Kohler-motor. Op de smalspoor wieltrekker Rex 4 toonde Landini een uitvoering met 6 sensoren aan de zijkanten. Daarmee kan de trekker zelfstandig door een wijn- of boomgaard rijden zonder gps.

India verrast
Op Agritechnica verraste het Indiase Tafe met een elektrische en een waterstoftrekker. Dat zijn weliswaar studiemodellen, maar toch. Het geeft wel aan waar Tafe mee bezig is. Op EIMA verraste Tafe het publiek met een eigen systeem voor precisielandbouw en connectiviteit. Dit bestaat uit het Latitude- programma voor het rijden op gps, het Horizon- programma voor farmmanagement en het GRID- programma voor fleetmanagement. De systemen waren ingebouwd in de fraaie nieuwe cabine op de 7515-trekkers.
Solis presenteerde 2 nieuwe trekkers op de beurs, de H38HST compact trekker en de smalspoor N90. Die was al bekend zonder cabine, maar hij is er nu ook met cabine. De N90 heeft een 4,1 l viercilinder motor uit eigen huis van 90 pk. De transmissie heeft 12 versnellingen, zowel voor- als achteruit. De hef tilt 2,5 ton.

Belangrijker nieuws was misschien wel dat het Indiaase Solis bekendmaakte dat het voor het Japanse Yanmar de verkoop in Europa gaat doen. Yanmar heeft een belang van 30% in Solis. De verkoop gaat lopen via de in Hoofddorp (Nederland) gevestigde vennootschap Stam BV. Dit is een volle dochter van Solis’ moedermaatschappij ITL. Het is nu aan Stam om dealernetwerken op te zetten en wellicht hier en daar te optimaliseren. In de verkoop van Solis verandert er niets.





