Startpagina Korte Keten

Korte keten herstelt na moeilijke jaren

Volgens marktonderzoek in opdracht van VLAM was 2024 een sterk jaar voor aankopen in de korte keten in Vlaanderen. Consumenten gaven gemiddeld 4 euro meer uit per bezoek aan een hoevewinkel, en de totale omzet van hoeveverkoop steeg met 32%. Ook de boerenmarkten presteerden beter dan de voorbije jaren, met een omzetstijging van 14%.

In 2024 steeg de rechtstreekse verkoop op de hoeve met 32% en komt hiermee boven het niveau van voor corona. “In 2020 schudde de coronocrisis ons aankoopgedrag door elkaar. Als gevolg van de lockdowns steeg de belangstelling voor aankopen in de korte keten en nam de omzet van de hoeveverkoop met een derde toe”, schrijft VLAM. “In 2021 hernam de Vlaming echter zijn oude gewoontes en viel de hoeveomzet terug. Deze trend hield aan in 2022 en 2023 omwille van de hoge voedselinflatie. Vlamingen kochten meer bij de hard discount en koos vaker voor huismerken.” De omzet van de hoevewinkel heeft...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Korte Keten

Toeristen als nieuwe afzetmarkt voor landbouwers in de Westhoek

Korte Keten Het project ‘Westhoek op je bord’ bewijst dat toerist-recreanten een waardevolle nieuwe doelgroep zijn voor korteketenlandbouwers. Inagro werkte samen met Westtoer en de regiowerking Toerisme Westhoek aan concrete acties die landbouwers helpen hun aanbod af te stemmen op dag- en verblijfstoeristen.
Meer artikelen bekijken