Het regende nieuwe tractoren in Hannover
Tijdens de recentste Agritechnic-landbouwmachinebeurs in het Duitse Hannover regende het spreekwoordelijk nieuwe tractoren. Nagenoeg ieder merk had wel wat te tonen.

Alvorens het concrete tractornieuws te belichten, staan we graag bij enkele punten stil. Vooreerst is dit het opgegeven vermogen door de fabrikant. Daar worden verschillende strategieën gehanteerd: sommigen spreken van nominaal vermogen, anderen van maximaal vermogen. Informeer je als koper goed vooraf over welk vermogen gesproken wordt en met welke norm gemeten wordt.
Vraag dan ook of er een ‘boost’ in het geleverde vermogen bijkomt in bepaalde omstandigheden. Zo’n 10 jaar terug was dat een heel populaire techniek, vandaag de dag liggen de visies van fabrikanten daarover iets anders. Sommigen bieden zelfs de mogelijkheid om minder vermogen te leveren als daar geen vraag naar is tijdens een bepaalde werkzaamheid.
Een ander punt waarop we stoten, is dat meerdere tractormerken een ‘geïntegreerd’ luchtdrukwisselsysteem aanbieden. Laat je ook door deze term niet misleiden. De benaming ‘geïntegreerd’ wil niet zeggen dat alle onderdelen van het luchtdrukwisselsysteem 100% onderhuids lopen. Dat is eigenlijk ook niet slecht, want bij defecten of andere storingen is het zo wel makkelijker ingrijpen, dan wanneer alle onderdelen van het systeem bijvoorbeeld in de transmissie en aandrijfassen zijn opgenomen. Opnieuw laat je als geïnteresseerde koper niet misleiden door terminologie waar een marketingsaus overgegoten kan zijn, maar informeer u goed om te weten waarover gesproken wordt.
Bij de nieuwe tractoren die werden gepresenteerd springt ons de toename aan bestuurderscomfort, zowel in als rond de cabine, in het oog. Dat uit zich op verschillende vlakken. Een geveerde cabine en chauffeursstoel waren al gekend, maar meer en meer is die stoel niet alleen verwarmd, maar ook gekoeld en beschikt hij over massagefuncties. Technologie die we eerder in personenwagens zagen opduiken, zien we nu ook in de cabine van de landbouwmachine verschijnen. Denk dan bijvoorbeeld aan Apple Car-play functies, een krachtig geluidssysteem, sterkere airconditioningmogelijkheden...
Daarnaast valt de multifunctionele joystick met eventueel vrij toewijsbare functies aan bedieningsknoppen niet meer weg te denken uit de hedendaagse cabine, net als een veelheid aan beeldschermen. Deze herbergen heel wat technologie: Isobus-connectiviteit, TIM-functies (Tractor Implement Management), precisielandbouwtoepassingen, maar ook ‘connectiviteit’ of draadloze digitale verbondenheid met de computer op het landbouwbedrijf en/of dealerbedrijf om aan vlootbeheer te doen. Waar vroeger fabrikanten hiervoor nog extra kosten in rekening brachten, zien we dat daar steeds meer en meer van afgestapt wordt en dat deze dienstverlening er gewoon bij hoort.
Steeds meer vermogen
Een grote verantwoordelijke voor het vele tractornieuws is toch wel de CNH-groep. Zij introduceren bij hun merken New Holland, Case IH en Steyr meerdere nieuwe modellen. Een opmerkelijke zet is toch wel het fors verhogen van het vermogensaanbod bij Steyr. Eerder ging de Terrus CVT-reeks tot 340 pk. Nu doet het topmodel uit de nieuwe Cervus CVT daar bijna 100 pk bij. Steyr betreedt hiermee toch een geheel nieuwe tractorcategorie.
De Cervus CVT biedt 3 tractormodellen met maximale vermogens van respectievelijk 360, 390 en 435 pk. Dit wordt gehaald uit een 8,7 l FPT zescilindermotor. Voor het eerst wordt deze aangewend in een Steyr.
De cabine zou tot de stilste in zijn soort behoren en wordt semi-actief geveerd. In combinatie met een nieuwe onafhankelijk geveerde vooras verhoogt dat het bestuurderscomfort enorm, zowel in het veld als op de weg. Waar het toegelaten is, kan een topsnelheid van 60 km/uur gehaald worden, en dit dankzij een nieuwe traploze transmissie (4x2 cvt).
Configureerbare ‘packs’ zijn leverbaar om in te spelen op de behoefte die er is aan precisielandbouwtoepassingen. Elk optiepakket bevat geïntegreerde oplossingen, zoals Isobus-compatibiliteit en TIM-technologie (Tractor Implement Management) voor plug and play-interactie tussen tractor en werktuig. Alle modellen zijn voorzien van geïntegreerde connectiviteit om aan precisielandbouw te doen, maar ook aan vlootbeheer en voertuigopvolging op afstand.
Er is ook nog het nieuwe centraal bandenspanningssysteem (CTIS) dat de banden binnen 5 minuten weer op de nodige druk brengt voor wegtransport. Daarvoor werd een tweecilindercompressor aangewend, die ook een extra luchtleiding voor het reinigen van machines van perslucht kan voorzien.
De nieuwe Cervus CVT-tractoren worden gebouwd in Sankt Valentin in Oostenrijk en wegen leeg in een basisconfiguratie 12.400 kg. Het maximaal toegestane brutogewicht is 18.000 kg, waardoor ze dus nog heel wat lading (machines) mogen tillen.
Voornoemde nieuwe tractorreeks is er ook bij Case IH en heet dan de Optum, bij New Holland is dat de T7 XD. Bij Case IH en New Holland komen deze tractorreeksen in het gamma erbij om een meer ‘Europese’ tractor op de markt te zetten dan de Magnum of T8. Kortom, dat is een versie die zich beter leent tot akkerbouwwerk en transport bij ons.
Drie nieuwe SWB-reeksen
Voornoemde 3 tractormerken introduceren elk in hun eigen stijl en kleuren een nieuwe SWB-reeks, waarbij deze afkorting staat voor ‘standaard wielbasis’. Bij New Holland gaat het om de T7-serie, bij Case IH om de Puma en bij Steyr over de Impuls. De vermogens die de verschillende modellen binnen de reeks leveren, gaan van 180 tot 225 pk.

Deze series hebben een nieuwe vooras in standaard of heavy duty-uitvoering die een kleinere draaicirkel oplevert en soepeler rijgedrag. Ook de nieuwe, smallere motorkap draagt bij aan de krappere draaicirkel én de aflopende vorm draagt bij aan het zicht naar voren.
De motor is er een van leverancier FPT, een 6,7 l zescilinder die nieuwe software meekreeg ten opzichte van de vorige modelserie om het maximale vermogen te halen bij een lager toerental om brandstof te besparen. Er zijn meerdere transmissies leverbaar, waaronder een semipowershift met dubbele koppeling, maar ook een vernieuwde cvt-transmissie van het type 3x1. Deze heeft nu 3 mechanische groepen vooruit, in plaats van 2 bij de vorige modelseries.
Geven we nog mee dat voor deze tractoren ook een nieuwe cabine is ontwikkeld die in lijn ligt bij wat we van de fabrikant gewoon zijn, maar waarbij de afmetingen zijn afgestemd op wat we mogen verwachten in deze tractorklasse. Die nieuwe cabine bevat ook een nieuwe bestuurdersinterface op de rechterarmleuning.
Nieuwe 8 TTV-serie
Op de stand van de SDF-groep op Agritechnica troffen we alleen tractoren van Deutz-Fahr aan. Eerder nam de fabrikant al in stilte afscheid van zijn maaidorserproductie. Op Agritechnica lag de focus duidelijk op het merk Deutz-Fahr, er waren geen Lamborghini-, Same- of Hürlimann-tractoren te ontdekken. Bij deze laatste zijn er naar verluidt geen nieuwigheden te melden en op ‘s werelds grootste landbouwmachinetentoonstelling was het een bewuste keuze om de aandacht op Deutz-Fahr toe te spitsen.

Dit merk had een stevige nieuwigheid te presenteren, namelijk een nieuwe 8 TTV-serie, die bestaat uit 2 modellen met een vermogen van respectievelijk 313 en 340 pk. Het meest opmerkelijke hieraan is de nieuwe SigmaVision-cabine, die slechts over 4 stijlen beschikt. Het is een duidelijk grotere cabine, die meer comfort biedt op verschillende niveaus. Zo werd er een krachtigere airco toegepast, maar ook een innovatief cabineveersysteem, naast een nieuwe iControl-armleuning, waar de uitgebreide iMotion-joystick opstaat, met vrij toewijsbare knoppen.
Zowel op de armleuning als in de rechter voorstijl zijn beeldschermen aangebracht die een volledige digitale bedieningservaring bieden, met inbegrip van werktuigbediening, precisielandbouwtoepassingen, tractorinstellingen, telematica en Isobusconnectiviteit. Het systeem ondersteunt de toevoeging van digitale camera's en is vooraf geconfigureerd voor Deutz-Fahr TAGS (Tractor Assisted Guidance System), dat een zilveren medaille heeft gewonnen bij de Agritechnica Innovation Awards en een Zilveren Aar op Agribex. Met de nieuwe MyDeutz-Fahr-app brengt de 8-serie digitale technologie naar de landbouwer. Dit maakt het tractorbeheer eenvoudiger, veiliger en efficiënter.
De nieuwe 8-serie is uitgerust met de nieuwste N67-motor met eVGT, het zeer efficiënte Hi-eSCR-systeem en een koppel tot 1.398 Nm. De motor is op maat gemaakt, in samenwerking met FPT.
Arion en Axion
Eerder dit jaar presenteerde Claas met de Nexos 200, Axos 3-serie en Arion 570 enkele nieuwe tractoren. Op ditzelfde elan sluiten ze het jaar af door op Agritechnica de nieuwe Arion 6-serie en Axion 9-serie te presenteren.
De Arion-serie krijgt er met de 6.190 Cmatic een nieuw topmodel bij, dat volgend jaar leverbaar wordt, naast de Arion 660 Cmatic. In het design van de 6.190 vallen dezelfde stijlkenmerken van de Xerion 12 en Axion 9 te herkennen. Er wordt gebruik- gemaakt van een 6,8 l zescilindermotor die 206 pk maximaal levert met CPM in de Arion 6.190. CPM staat voor Claas Power Management en is extra vermogen dat gradueel vrijkomt in voornoemd model van 185 tot 205 pk in lijn met de vermogensvraag. Aan deze motor zit de Cmatic-transmissie gemonteerd, die door Claas industrietechnik is ontwikkeld. In optie is bij de Arion 6 Cmatic-serie het Cemos-bestuurdersassistentiesysteem leverbaar. Dit is gebaseerd op zelflerende algoritmes om de prestaties en efficiëntie tijdens het werk te verbeteren, in dialoog met de bestuurder. Het helpt tevens bij het bepalen van de juiste bandenspanning en ballastering van de tractor.

Bestuurderscomfort was ook bij de ontwikkeling van deze tractor een voornaam punt. Hiervoor zijn er onder meer een geveerde vooras en geveerde cabine, maar ook duidelijk georganiseerde bedieningsknoppen en de Cmotion-multifunctionele joystick.
De nieuwe Axion 9-serie biedt 5 modellen op wielen en 2 op rupsen achteraan binnen het vermogensbereik van 330 tot 450 pk. Dit wordt gehaald uit een 8,7 l Cursor 9 zescilinder motorblok van FPT. De motor kent een nieuwe, dynamische functie, namelijk Auto Droop. Dit stelt het vermogen af op datgene wat effectief gevraagd wordt, om optimaal te werken en om brandstof te besparen.
Een andere nieuwe functie is ‘Auto Load Anticipation’. Dit optimaliseert proactief het motortoerental en de verhoudingen in de transmissie, om een plotse val in rijsnelheid of hevige vermogensvraag voor te zijn., zodat aan een zo constant mogelijke snelheid gewerkt kan worden. Een mooi voorbeeld om deze techniek te illustreren is wanneer een werktuig de grond ingaat. Dan treedt een plotse vermogensvraag en/of daling in rijsnelheid op. De Auto Load Anticipation-techniek gaat hier vooraf op inspelen door de tractorinstellingen aan te passen. Claas kreeg voor deze noviteit een zilveren medaille op Agritechnica 2025.
Geven we nog mee dat de TerraTrac-rupsen in 4 verschillende breedtes leverbaar zijn onder de nieuwe Axion 9-serie. Deze valt verder niet alleen op door het nieuwe design van de motorkap, maar ook door de nieuwe cabine.
Fastrac 6000
JCB liet voor het eerst op Agritechnica zijn nieuwe Fastrac 6000-series zien aan het grote publiek. Die telt 2 modellen telt (6260 en 6300), met respectievelijk 284 en 335 pk vermogen. Deze positioneert zich niet alleen qua typebenaming, maar ook qua technische prestaties mooi tussen de bestaande 4000 en 8000-series. Net als de 4000-serie heeft de 6000-serie 4 gelijke wielen (op 38 inch velgen) én is vierwielbesturing mogelijk.

Opmerkelijk is dat de nieuwe Fastrac 6000-serie geen motor en transmissie meer heeft die uit de AGCO-groep komt, maar dat die nu een motor van FPT heeft en een traploze transmissie van ZF. De fabrikant gaf zijn nieuwe Fastracs Intuïtieve Smart Transmission Control (STC)-software mee. Daarmee kan de bestuurder de snelheid nauwkeurig regelen en kan hij probleemloos wisselen tussen voetpedaal, joystick of duimrolbediening.
Bemerken we nog dat deze nieuwe Fastrac 6000-serie maximaal 66 km/uur rijdt, daar waar toegelaten, en dat hij over een nieuw geïntegreerd luchtdrukwisselsysteem beschikt.
Divers nieuws uit de AGCO-groep
Binnen de AGCO-groep kunnen we melden dat Fendt heel wat tractornieuws te presenteren had op Agritechnica. Ze brengen vernieuwing in maar liefst 5 tractorseries, met als hoogtepunt de presentatie van de nieuwe 800 Vario-reeks. Voor meer duiding hierbij verwijzen we graag naar Landbouwleven van 30 oktober jongstleden, waarin we dit nieuws reeds uitgebreider toegelicht hebben.
Valtra presenteerde de langverwachte mogelijkheid om voor een CVT-transmissie te kiezen bij de G-serie, die motorvermogens biedt van 100 tot 145 pk. Op Agritechnica viel deze tractor niet alleen daardoor op, maar ook omwille van de afwerking, die met de hand geschilderd werd door een kunstenaar.
De nieuwe CVT-optie is beschikbaar voor alle 4 de modellen van de G-serie en is verkrijgbaar in 2 configuraties: Active en SmartTouch. SmartTouch-modellen bieden elektronisch gestuurde, programmeerbare ventielen. Bij de eenvoudigere Active-modellen zijn deze mechanisch bediend.
In lijn met voorgaand nieuws biedt Massey Ferguson een nieuwe traploze transmissie, de Dyna-VT, aan op zijn 5S-serie. Deze bevat 5 modellen in het vermogensbereik (maximaal) van 105 tot 145 pk, opgewekt in een 4,4 l Agco Power viercilindermotor. Deze Dyna-VT modellen zouden ook over nieuwe wielassen, hefinrichtingen en een hydraulisch systeem beschikken.

Geven we volledigheidshalve mee dat Massey Ferguson eerder deze zomer de nieuwe 8S Xtra-serie toonde. Deze bestaat uit 6 modellen van 205 tot 305 pk. Met Engine Power Management (EPM) wordt het vermogen op intelligente wijze verhoogd met maximaal 20 pk. Het vermogen wordt gehaald uit een 7,6 l zescilinder motorblok van Agco Power. De 8S Xtra-modellen kunnen voorzien worden van een centraal bandenspanningssysteem (CTIS).
Talking Tractor-concept
Op de Q-serie presenteerde Valtra zijn Talking Tractor-concept. Dat is een toepassing die op de smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden en die werkt via tekst- of spraakbesturing. Momenteel is deze wel enkel in het Engels, Duits, Frans en Fins beschikbaar. De bestuurder kan zo vragen over zijn tractor stellen, bijvoorbeeld over de best mogelijke instellingen of over het gebruik. De applicatie is op artificiële intelligentie gebaseerd en gedreven door data. Ze zoekt naar antwoorden in onder andere in de gebruikshandleidingen, gidsen voor precisielandbouw, maar ook in databestanden. De ant-woorden die het Talking Tractor Concept biedt, kunnen voorzien zijn van illustraties of of van een stap-voor-stap checklist. Het doel is om met deze AI-assistent van Valtra de bestuurder bij te staan in het optimale gebruik van de tractor.





