Startpagina Mechanisatie

Alternatieve aandrijfconcepten in de aandacht op Agritechnica

In een eerder artikel stonden we stil bij enkele thema’s die duidelijk naar voren kwamen op de landbouwmechanisatiebeurs Agritechnica in Hannover. In dit artikel staan we stil bij de alternatieve aandrijfconcepten die aanwezig waren op deze beurs.

Leestijd : 4 min

Ook alternatieve aandrijfsystemen gaan hun plaats vinden in de landbouwmechanisatie van de toekomst. Hierbij gaat het hoofdzakelijk om alternatieven voor de klassieke verbrandingsmotor (diesel), maar er werden in Hannover ook concepten getoond die slaan op de samenwerking tussen motor en aandrijflijn. Een mooi voorbeeld hiervan is de Steyr Hybrid CVT (zie Landbouwleven van 19 oktober 2023 of via deze link).

Bij het Nederlandse Zuidberg troffen we de ‘e-PTO’ aan. De aftakas (PTO) wordt hierbij elektrisch aangedreven en kan een vermogen tot 100 kW aan. De voordelen van deze techniek zijn vooral de flexibiliteit en regelbaarheid van de aftakas. Zo kan deze links en rechts draaien en is het toerental vlot regelbaar in draaisnelheid. Momenteel kan een praktijkboer deze innovatie nog niet aanschaffen, maar ze wordt wel al toegepast in bijvoorbeeld de AgXeed-landbouwrobot, waarbij de e-PTO de wielen of rupsen aandrijft.

Zoektocht naar alternatieven

Een beursbezoek aan Agritechnica maakt duidelijk dat fabrikanten zoeken naar alternatieven voor de dieselmotor én dat dan 1 eensluidende oplossing niet voor de hand ligt. Vermogensbehoefte en autonomie zijn 2 parameters die een sterke invloed hebben op de gekozen oplossing. Bij de lagere vermogensvragen blijkt elektriciteit/batterij de oplossing te worden. Hoe groter de vermogensvraag, hoe minder deze oplossing (vooralsnog) voor de hand ligt.

Een tractor aangedreven door een batterij van Monarch.
Een tractor aangedreven door een batterij van Monarch. - Foto: TD

Meerdere start-ups presenteerden tijdens Agritechnica een (proto)type van een elektrisch aangedreven tractor. De ‘start-up’-fase heeft het Amerikaanse Monarch al achter de rug. Zij toonden een volledig elektrische, 40 pk sterke compacttractor. Deze kan ook autonoom aan het werk als de wetgever dit toelaat. Ondertussen ging CNH Industrial al in 2021 een partnerschap aan met Monarch.

Concept of concreet?

Claas gaf op de beursvloer duidelijk te kennen dat ‘vloeibare’ brandstof de geprefereerde energievorm blijft voor de meeste landbouwtoepassingen. Dat lijkt ook John Deere te vinden, die een nieuwe 9 l ethanolmotor presenteerde. Ethanol is een hernieuwbare brandstof op basis van alcohol. Grondstoffen hiervoor, zoals maïs, tarwe, suikerbiet en -riet, kunnen landbouwers telen. Voorlopig werkte John Deere een concept uit waarbij de ethanolmotor volgens hen beantwoordt aan de verschillende vermogensbehoeften van landbouwmachines.

Het minder bekende Indiase Tafe toonde een 55-pk sterke waterstoftrekker die voorlopig niet in productie wordt genomen wegens te weinig vraag omdat de techniek te duur is. Wel zouden ze dit jaar een 20 kW sterke compacttractor op de markt brengen. Met een volgeladen accu kan je hier 4 uur mee aan de slag.

Fendt (Agco) liet op Agritechnica zijn strategie inzake ‘schone brandstoffen’ zien. Tot een vermogen van 136 pk denkt Fendt een antwoord te bieden met elektrische aandrijving (accu), het middensegment tot 250 pk denken zij aan te drijven met waterstof. Voor de hogere vermogens richten ze zich op HVO-diesel. Concreet werd op de beursvloer deze visie uitgewerkt met de presentatie van een volledig elektrisch aangedreven smalspoormodel (e107V Vario), de e107 Vario elektrisch aangedreven tractor met ‘range extender’ in de fronthef en met de Helios-tractor die op waterstof rijdt. De tanks met waterstof werden op het cabinedak geplaatst. De basis van deze laatste is een model uit de 700 Vario-gen 6- tractorreeks.

De Fendt e107 batterij-aangedreven tractor met ‘range extender’ in de fronthef.
De Fendt e107 batterij-aangedreven tractor met ‘range extender’ in de fronthef. - Foto: TD

De e107 Vario is een ‘brede’ versie van voornoemde smalspoor. Hij wordt door middel van een batterij, elektrisch dus, aangedreven en heeft een autonomie ergens rond de 4 uur. Dit kan verdubbeld worden door de ‘range extender’ in de frontlift. Hier zit 60 l methanol in. Een brandstofcel gebruikt dit om de accu’s terug op te laden.

Schone-energieleider

New Holland noemt zichzelf al jaren ‘Clean Energy Leader’. Eerder hadden ze tractoren die op 100% biodiesel konden rijden en enkele jaren terug zijn ze gestart met de vermarkting van de T6.180 Methane Power. Op Agritechnica lieten ze een volgende mijlpaal zien in een hogere vermogensklasse: de T7.270 Methane Power CNG (Compresed Natural Gas). De T7.270 CNG bevat met 1.265 l (219 kg aan boord) 178% meer brandstof dan de T6.180 Methane Power (455 l/79 kg). Daardoor stijgt de autonomie.

Een andere nieuwigheid van New Holland die voor het eerst in Hannover werd gepresenteerd, is de T4 Electric Power. Deze is ontwikkeld in samenwerking met Monarch Tractor. Deze batterij-aangedreven middenklasse tractor met een piekvermogen van 120 pk leent zich voor diverse werkzaamheden waar lagere vermogens gevraagd worden. Hij kan met alle gangbare werktuigen voor dit segment aan de slag én kan dienst doen als mobiele energievoorziening. Op Agritechnica en Agribex werd dit ludiek getoond door aan de tractor diverse smartphoneladers te koppelen. De rode evenknie van dit model bij Case IH heet de Farmall 75C Electric.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken