Startpagina Mechanisatie

Hoe zat het met de Europese tractorverkoop in 2017?

Wat is het meest verkochte tractormerk in Europa? Welke groep weet het grootste marktaandeel te bereiken? Welke tractormerken verkopen het best in onze buurlanden? Op basis van gegevens verzameld in 13 Europese landen trachten we een beeld te scheppen hoe de Europese markt van de nieuwe tractorverkopen eruit zag.

Leestijd : 5 min

Op de Europese markt wordt het trio van fabrikanten die het meeste tractoren wisten te verkopen gevormd door John Deere (marktaandeel van 16%) gevolgd door New Holland (13,8%) en Fendt (10,3%).

Deze eerste drie weten zich merkelijk te onderscheiden van hun concullega’s. We zien echter dat de resultaten in het midden van het klassement dichter bij elkaar liggen. De resultaten die Massey Ferguson (7,5%), Kubota (7,1%), Deutz-Fahr (6,3%), Case IH (6,2%) en Claas (6,1%) laten zien, liggen zeer kort bij elkaar.

Onderaan het klassement komen we meerdere merken tegen zoals Valtra of Steyr, telkens stevige leiders in hun thuisland.

Palmares per groep

Als we de resultaten van de verschillende merken gaan groeperen onder de ‘banner’ van hun groep, wordt het klassement ietwat gewijzigd.

De Agco groep met de merken Massey Ferguson, Fendt en Valtra realiseert zo een totaal marktaandeel van 22,5% en komt zo op de eerste plaats te staan. De studie die we hebben uitgevoerd strekt zich uit over 13 landen. Bijna één op de vijf geproduceerde tractoren komt uit de Agco groep.

De tweede plaats wordt ingenomen door de CNH groep met de merken New Holland, Case IH en Steyr. Zij beslaan een marktaandeel van 21,2%. Hierna komt John Deere dat met één merknaam een marktaandeel van 16% weet te behalen.

Iets verderop in het klassement komen we de SDF-groep tegen met de merken Deutz-Fahr, Same en Lamborghini. Deze groep haalt een marktaandeel van 10,2% gevolgd door Kubota (7,1%) en Claas (6,1%). De Argo groep met de merken Mc Cormick en Landini weten een marktaandeel van 3,3% te halen.

Frankrijk

Bij onze Franse buren behoort de eerste podiumplaats toe aan John Deere met een marktaandeel van 17,02%. In tweede positie volgt New Holland (14,44%) met enige afstand gevolgd door Fendt (11,97%).

Merk op dat in Frankrijk Claas en Mc Cormick hun beste resultaat behaalden in 2017.

Nederland: strijd om de derde plaats

In Nederland behaalt New Holland 20,18%, gevolgd door John Deere (17,96%) en Fendt (13,46%). Op de vierde en vijfde plaats vinden we respectievelijk Case IH (11,84%) en Massey Ferguson (10,62%) weer. Met hun resultaat is voor deze twee eigenlijk de derde plaats iets dichterbij. Zal het podium hier in de komende jaren wijzigen?

We moeten wel opmerken dat voor Nederland enkel de resultaten van 2016 beschikbaar zijn omwille van de specifieke landelijke regelgeving hieromtrent. Dit maakt het iets moeilijker om de vergelijking met andere landen te maken.

Betwiste nummer 1 plaats in Duitsland

In Duitsland grijpt John Deere de eerste plaats met 18,2% marktaandeel. De Amerikaanse gigant wordt echter zeer kort opgevolgd door een lokale fabrikant: Fendt met een marktaandeel van 17,04%. Met een grote afstand, maar toch op de derde plaats volgt Deutz-Fahr (8,85%).

Zouden de Duitse landbouwers tractoren ‘Made in Germany’ verkiezen? Deze vraag kan men zich terecht stellen daar alle voornoemde drie tractormerken beschikken over een fabriek in Duitsland.

De resultaten van Case IH (6,49%), Claas (6,39%) en New Holland (6,15%) liggen kort bij elkaar. Toch weet Kubota zich hier te onderscheiden met een marktaandeel van 8,01%. Mogelijks zit de verklaring in het feit dat in Duitsland alle verkochte tractoren samen worden geteld zonder een onderscheid te maken met de kleinere tuinbouwtractoren.

Oostenrijk verkiest lokale merken

Oostenrijkse landbouwers verkiezen zonder enige twijfel een lokaal merk, namelijk Steyr. Het behaalt een marktaandeel van 19,66%. Dit is voor Steyr de beste prestatie van 2017.

Merken we op dat op deze markt nog een ander lokaal merk actief is, Lindner. In onze tabel is dit merk wel niet opgenomen omdat het in totaal minder dan 1% marktaandeel vertegenwoordigt op Europese schaal. In Oostenrijk laat Lindner wel een uitstekend resultaat zien met 18,32% marktaandeel. Verderop in het lijstje komen we New Holland (11,27%) en Massey Ferguson (9,84%) tegen.

Fendt leider in Zwitserland

In Zwitserland vinden we het ‘gekende’ podium weer in een ‘ongekende’ volgorde. Fendt neemt er met 18,85% de eerste plaats in en haalt hier zijn beste Europees resultaat. Dit Duits merk wordt gevolgd door New Holland (13,89%) en John Deere (12,78%).

Deutz-Fahr realiseerde in Zwitserland zijn beste resultaat met een marktaandeel van 13,56%.

Het hert aan kop in het Verenigd Koninkrijk

Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben de cijfers enige vertraging en moeten we het doen met het cijfermateriaal van 2016.

In dit land is John Deere ontegensprekelijk de leider met een marktaandeel van 27,86%. De dichtste achtervolger, New Holland, slaat een gat van ruim 10% en strandt op 17,55% marktaandeel. Massey Ferguson neemt de derde plaats in (11,93%).

Wederom haalt John Deere zijn beste resultaat in dit land.

Kubota nr. 1 in Portugal

In sommige Europese landen is Kubota nog maar beperkt aanwezig, maar toch wist het merk de Portugese landbouwers te verleiden. Kubota beslaat 32,74% marktaandeel en haalt de eerste plaats in Portugal. Het is hier dat de Japanse producent zijn beste resultaat van 2017 laat zien.

Op de tweede en derde plaats van het podium vinden we New Holland (19,24%) terug en het duo Same-Lamborghini (10,57%) behorende tot de SDF-groep.

Lokale merken op kop in Italië

In Italië komt New Holland op de eerste plaats met 19,54% marktaandeel. We bemerken wel dat de Italiaanse statistieken geen onderscheid maken tussen tractoren in de vermogenscategorie minder en meer dan 50 pk. Het duo Same-Lamborghini komt op de tweede plaats en Carraro op de derde.

Op de Italiaanse markt zijn de merken Same, Lamborghini, Landini, Carraro en Goldoni het best vertegenwoordigd.

Net zoals hun Duitse collega’s lijken ook de Italiaanse boeren verknocht aan hun nationale merken.

Valtra op 1 in Finland

Op de Zweedse markt gaat de eerste podiumplaats naar John Deere met een marktaandeel van 23,59%. Met 20,22% komt Valtra op de tweede plaats.

In Finland realiseert Valtra een uitzonderlijke prestatie waar veel fabrikanten naar zullen kijken. Met een marktaandeel van 52,01% is meer dan één tractor op de twee die in Finland verkocht wordt, een Valtra. Deze lokale fabrikant ontkroont duidelijk zijn concurrenten. John Deere en New Holland volgen met een marktaandeel van respectievelijk 11,47% en 10,33%.

CNH bevestigt in Denemarken

In Denemarken komen twee merken uit de CNH groep in het koptrio kijken. Op de eerste plaats is dit New Holland (21,96%) en op de derde plaats Case IH (15,05%). Tussenin komt op de tweede plaats John Deere staan met een marktaandeel van 20,39%. Deze is stevig op weg naar het ereschavot.

Bemerk nog dat Case IH in Denemarken een heel mooie prestatie weet neer te zetten.

Zetor op drie

Op de Poolse markt wordt New Holland (14,57%) nauw opgevolgd door John Deere (12,05%). De derde plaats wordt ingenomen door Zetor met een marktaandeel van 11,8%. Hiermee weet de Tsjechische tractorenfabrikant net niet de tweede plaats te benemen. Het is wel het beste resultaat van Zetor in 2017.

Met dank aan de Europese journalisten die hebben bijgedragen aan het tot stand komen van dit artikel.

Naar JV

Lees ook in Mechanisatie

Tractorverkoop daalt voor 2de jaar op rij

Bedrijfsnieuws Fedagrim, de federatie voor landbouw- en tuinmechanisatie, publiceerde midden januari cijfers over de tractorverkoop en de marktsituatie inzake tractoren van 2023. Eerste conclusie bij het bekijken van de cijfers is dat de verkoop voor het tweede jaar op rij daalt.
Meer artikelen bekijken