Eerste echo’s vanop Agritechnica

Eerste echo’s vanop Agritechnica

Eigen aan de Agritechnica beurs is dat fabrikanten werken richting een verruiming van hun gamma met nieuwe modellen om leegtes aan te vullen of om uiting te geven aan de drang om full-liner te worden. Hiernaast presenteren meerdere fabrikanten graag conceptstudies om hun ideeën kenbaar te maken en de reacties van het grote publiek af te tasten. Zelden worden de finale praktijkrijpe modellen geïntroduceerd zoals het ‘proefballonnetje’ het eerder liet zien. Dit geeft wel een mooi idee van welke richting in de toekomst wordt uitgegaan.

Aanscherping van de wetgeving, het meest eenvoudige voorbeeld is hier het verstrengen van de uitlaatgasnormen, blijft een andere ‘drive’ voor innovatie.

Fendt verreiker

Voor velen enigszins verassend is misschien de komst van een verreiker van Fendt. Geheel onverwacht is dit niet aangezien een topman uit het management reeds eerder te kennen had gegeven om graag een verreiker in het gamma op te nemen. Tijdens Agritechnica 2019 kunnen we hiervan het eerste resultaat zien.

Het gaat om een ingekochte machine van bij Sennebogen. Een fabrikant die reeds lang een stevige reputatie heeft wat betreft overslagkranen voor bijvoorbeeld zand, grind of graan, maar ook schroot en ander afval. Sinds meerdere jaren heeft de fabrikant ook verreikers in zijn gamma. Hiervan zagen we nu een eerste exemplaar in de Fendt kleurstelling, de Cargo T955, met hydraulisch verhoogbare cabine voor een beter zicht. Tevens biedt dit de mogelijkheid voor cabinevering. Het hefvermogen bedraagt 5,5 ton en een hefhoogte van 8m50 kan bereikt worden.

Lemken zelfrijder

Een andere ‘verruiming’ van het gamma zagen we bij Lemken, hier zagen we de eerste zelfrijdende veldspuit van, de Nova 14. Het gaat om een vierwielaangedreven en vierwielgestuurd model met een tankinhoud van 4.800 of 7.200 liter aangevuld met een proper watertank van 660 liter.

Spuitboombreedtes zijn er van 24 tot 30 meter. De spoorbreedte kan mechanisch of optioneel versteld worden van 1m80 tot 2m30. Een zescilinder Deutz dieselmotor met een vermogen van 245 pk staat in voor de aandrijving.

Steyr Konzept

Bij Steyr was er heel wat tractornieuws te rapen. Het CVT gamma tractoren met traploze transmissie wordt er opgewaardeerd met de komst van de Absolut CVT en Impuls CVT. De nieuwe benaming maakt een onderscheid duidelijk tussen de grootte en de techniek die de modellen bevatten. De Impuls CVT is compacter, wendbaarder en lichter dan zijn grotere broer de Absolut CVT.

Opmerkenswaardig is de conceptstudie die Steyr op de Agritechnica presenteert en hiermee naar de toekomst kijkt. Deze stap past ook in de vernieuwde merkenstrategie die CNH doorvoert waarbij het ‘Steyr’ wil positioneren als technologisch innovatief merk. Het ‘Konzept’ zoals Steyr het noemt behelst een toekomstbeeld gebaseerd op een diesel brandstofmotor (4,5 l, viercilinder van FPT) die geen transmissie aandrijft, maar vier elektrische wielmotoren én een vijfde elektromotor die de aftakas en hydrauliek aandrijft. Voor elektrische aanbouwapparaten staat een 700 en 48 volt stroomaansluiting ter beschikking.

In de conceptstudie werkt Steyr samen met bandenspecialist Grasdorf en een fabrikant van bandenspanningsregelsystemen TerraCare. Naargelang de heersende omstandigheden wordt de ideale bandenspanning automatisch aangepast, zonder tussenkomst van de bestuurder.

De Steyr Konzept kijkt ook vooruit richting precisielandbouw en kan hierom een drone voor zich uit laten vliegen om via plantsensoren gewasgegevens te gaan ophalen die dan verwerkt worden en de tractor zo werktuigen gepast kan laten aansturen.

Güttler

Iets gelijkaardigs dan voorgaande werkwijze vonden we terug bij Güttler. Zij plaatsen een camera voorop de tractor die de toestand van de grasmat herkent en zo schrale en open plekken ziet. Naargelang dit resultaat wordt de dosering van de zaaimachine aangepast en kan er aan heel kostenefficiënte graslandvernieuwing worden gedaan.

Volodrone

Bij John Deere zagen we ook wat nieuws voorbij vliegen, letterlijk dan met de Volodrone van dronefabrikant VoloCopter. Dit is een drone die 200 kg lading kan hebben en in dit geval is uitgerust met spuitapparatuur van John Deere. Om het geheel in de lucht te houden is er een grote cirkelvormige constructie van 9m20 die over 18 propellors beschikt. Volgens John Deere is deze ‘spuitdrone’ een interessant alternatief voor spuitvliegtuigen of voor het uitvoeren van (plaatsspecifieke) bespuitingen bij slechte bodemcondities.

John Deere liet tevens een toekomstconcept zien onder vorm van een elektrisch aangedreven en autonoom rijdende tractor. Uiterlijk is het een heel compact geheel met eigenlijk een fors uit de kluiten gewassen motorkap én één set rupsen van Zuidberg. Dit werd gepresenteerd voor een getrokken schijveneg.

Claas op rupsen

Meer ‘rupsennieuws’ viel er bij Claas te rapen. Tijdens de vorige Agritechnica in 2017 toonden zij voor het eerst hun Axion 900 die vooraan op de klassieke wielen staat en achteraan op hun eigen Claas Terra Trac rupsonderstel. Deze noviteit is praktijkrijp want voor komend seizoen 2020 zijn er twee modellen de 930 en 960 die besteld kunnen worden.

Ook de nog grotere Xerion kan in plaats van op vier immense wielen nu met vier rupsen besteld worden. Deze komen dan wel niet uit de Claas fabriek, maar worden geleverd door het Nederlandse Zuidberg.

MF Next

We hadden het reeds eerder over toekomstige tractorconcepten, en ook Massey Ferguson liet onder vorm van ‘Next concept’ wat zien. Een echte blikvanger met een futuristisch, maar praktisch en stijlvol design dat duidelijk het MF DNA bevat. Het is een autonoom rijdend voertuig dat wel nog over een cabine met vier stijlen beschikt om eventueel een bestuurder in te laten plaats nemen. Precisielandbouwtoepassingen zijn zeker niet vergeten in dit concept, geïntegreerde sensoren en camera’s in de motorkap en de cabinedakrand kunnen live waarnemingen doen, bijvoorbeeld met betrekking tot het vocht- en/of organische stofgehalte van de gewassen. In de cabine ontbreekt het traditionele stuurwiel, maar zijn er wel twee joysticks voor de bediening.

Eveneens zijn er telemetriesystemen voorzien om data door te sturen zodat het landbouwbedrijf goed beheerd kan worden, maar ook om bijvoorbeeld aan machine-onderhoud te doen. De bandenspanning wordt automatisch bij geregeld naar gelang te noden. Hiervoor werkt Massey Ferguson samen met Trelleborg en zijn CTIS+ Inside bandendrukregelsysteem.

NH T6 Methaan

New Holland laat ditmaal geen toekomstconcept op de Agritechnica zien, maar toont zijn uitgewerkt idee van tien jaar terug dat vanaf heden gekocht kan worden. Het gaat hier om een tractor uit de T6-serie met een methaan aangedreven motor die dezelfde prestaties levert als een dieselmotor, maar veel lagere gebruikskosten heeft. Volgens de fabrikant tot 30% lager. Het vermogen en koppel blijft net als de dieselversie liggen op 180 pk en 740 Nm, maar de uitstoot aan fijn stof wordt nagenoeg volledig terug gedrongen en ook de andere emissiewaarden liggen duidelijk lager.

Er wordt hier een 6,7 liter NEF motor toegepast van fabrikant FPT. Gas tanken gaat via dezelfde plaats als waar er anders diesel wordt getankt. Om een grotere autonomie te bereiken kan een extra tank via de front- of achterhef worden aangekoppeld of onder vorm van een ‘gewichtblok’.

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent