Startpagina Economie

Vlam, wereldwijd promotor van Bourgondisch Vlaanderen, zet in 2020 verder in op professionaliteit

Vlam zet in het binnenland verder in op gezond chauvinisme onder de vlag Lekkervanbijons.be en laat zich daarbij onder andere leiden door het lokale karakter, de seizoenen, duurzaamheid en gezondheid. Internationaal wordt verder geprofessionaliseerd, meer dan ooit met dank aan de Europese cofinanciering van promotieprogramma’s. Ook in 2020 wordt verder ingezet op het succesvol tweesporenbeleid.

Leestijd : 3 min

Het jaarprogramma 2020 van Vlam wordt begroot op bijna 28 miljoen euro, wat 6% meer is dan in 2019. “In dit budget is de verlaging (- 6 %) van de toelage van de Vlaamse overheid verwerkt”, zegt Filip Fontaine. Hij is sinds 1 juli directeur van Vlam, het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing, en volgde de met pensioen vertrokken Frans De Wachter op.

Europese financiering

De voornaamste oorzaak van die verhoging is het grote aantal Europese programma’s die eind 2019 werden goedgekeurd en die vanaf 2020 worden uitgevoerd. Deze toename van EU-programma’s is een trend die aanhoudt en in 2020 heel uitgesproken is. De top van Vlam ziet geen enkele reden dat dit voor de komende jaren zou gaan veranderen.

Door de groei van Europese financiering en de verlaagde bijdrage van de Vlaamse overheid wijzigt het model van inkomsten van Vlam nog meer. De subsidies van de Vlaamse overheid zakken in 4 jaar weg van 21 naar 17%. De EU-middelen stijgen in diezelfde periode van 17 naar 23%. Voor het eerst is zelfs minder dan de helft van de inkomsten afkomstig uit het bedrijfsleven. Maar voor 2020 investeert het bedrijfsleven toch nog altijd ruim 13 miljoen euro in Vlam.

1 euro = 5 euro

“We beklemtonen graag dat we met 1 euro het vijfvoudige realiseren of terugverdienen”, zegt voorzitter Guy Vandepoel (Boerenbond), die benadrukt dat Vlam heel veel expertise in huis heeft om bijvoorbeeld in overleg met brancheorganisaties zulke EU-projecten op te zetten en verder uit te werken.

“Vlam is en blijft een uniek kruispunt tussen overheid, bedrijfsleven en consument en kan verbinden en verduidelijken”, aldus Fontaine.

“Het klopt dat ook voor Vlam het percentage van Vlaamse middelen lichtjes daalt, maar daartegenover hebben we enorm succesvolle, Europese programma’s. Dat geeft niet alleen een boost, maar het zorgt tevens ook voor een belangrijke hefboom.”

Binnenland

Vlam houdt vast aan enkele bekende én succesvolle fundamenten. “Onze recepten blijven de grote basis”, duidt woordvoerder Liliane Driesen. “Heel concrete inspiratie die een gezond chauvinisme aanwakkert werkt het best om impact te creëren op de binnenlandse markt. We bundelen deze op lekkervanbijons.be en lanceren een nieuwe onderwijstool voor leerkrechten uit de derde graag van het secundair onderwijs opdat kinderen van jongsaf zouden leren wat lokaal én wat gezond is.”

En daarvoor beroept Vlam zich op experten en instellingen met naam en faam. “Meer dan ooit willen we, zowel in het binnenland als wereldwijd, het zo sterke, Bourgondisch Vlaanderen uitdragen. Fake news is dan ook niet aan ons besteed”, aldus Fontaine.

Buitenland

Vlam trekt ook in 2020 weer de wereld rond. “We professionaliseren ook internationaal verder”, zegt directeur promotie Leen Guffens. “Er worden beurzen, marktstudies en missies georganiseerd. In overleg met onze bedrijfsleiders en sectoren worden samen de landen en de doelen bepaald.” Zo zijn er dossiers met EU-financiering met andere EU-lidstaten rond verse aardappelen en Conference-peren. In het buitenland werkt Vlam zelfstandig met Europese middelen rond verwerkte aardappelen, bio, pluimvee-, rund- en varkensvlees en hardfruit.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken