Startpagina Economie

Duitse landbouwminister wil reclameverbod vlees

De Duitse federale landbouwminister Julia Klöckner (CDU) wil een verbod op reclame waarin een lage prijs voor vlees wordt benadrukt. Juristen van haar ministerie achten het verbod afdwingbaar en de politica stuurde daarom een voorstel tot een verbod naar de justitieminister Christina Lambrecht (SPD). Dat meldt het Duitse vakblad TopAgrar.

Leestijd : 2 min

Klöckner vergelijkt het verbod met een sinds 2007 geldend verbod om goederen onder de kostprijs te verkopen. Door het reclameverbod wil ze naar eigen zeggen bereiken dat meer waarde wordt toegekend aan vlees. Het verbod kan volgens haar een belangrijke bijdrage leveren aan de herstructurering van de veehouderij en vleessector. In het voorstel wordt gesproken over ‘de detailhandel’, en daar vallen niet alleen supermarkten maar ook slagers onder.

Het initiatief van Klöckner volgt op voorstellen van een commissie onder leiding van Jochen Borchert, die van 1993 tot 1998 federaal landbouwminister was. De commissie-Borchert ook om het invoeren van dierenwelzijnslabels. De transitie naar een structureel economisch sterkere en meer dier- en milieuvriendelijke veehouderij zou moeten worden bekostigd door een heffing op vlees, zuivel en eieren.

In een eerder interview met de progressieve krant TAZ zei Klöckner nog tegen een belastingverhoging op vlees te zijn. “Vlees mag niet alleen iets zijn voor mensen met de hogere inkomens”, zei ze toen.

De Duitse Handelsvereniging (HDE) heeft kritiek op de plannen. Ze beschouwt een dergelijke wetgeving als mogelijk ongrondwettelijk. "Een verbod op prijsreclame voor vlees zal de veeteelt en de waardering van de consument voor dit product niet verbeteren", zei HDE-voorzitter Josef Sanktjohanser tegen het tijdschrift van HDE, Lebensmittel Zeitung.

Jan Cees Bron

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken