Startpagina Economie

Initiatief brengt boeren en Antwerpse ondernemers samen

Rurant vzw gaat ondernemers uit het stadscentrum van Antwerpen ‘matchen’ met landbouwers in de periferie van de stad. Samen worden zij de A-ploeg. Het idee is om nog slimmer te boeren en te ondernemen. Bovendien kunnen landbouwers instappen in een actietraject om hun ideeën te vertalen in een haalbaar plan.

Leestijd : 3 min

Antwerpen met 530.000 inwoners de grootste stad van Vlaanderen en de op één na grootste stad van ons land. Het is een plek met honderden restaurants en eetcafé’s. De connectie met de landbouw ontbreekt vaak. Dat moet anders, aldus Rurant vzw, dat met projecten het platteland wil versterken. Daarvoor werkt ze samen met een hele reekt organisaties, zoals Landelijke Gilden, Provincie Antwerpen, Kempens Landschap en Thomas More Hogeschool. Nu richt Rurant vzw zich met de A-ploeg op korte keten en voedselinnovatie.

Samenwerking binnen en tussen ketens

Nieuwe afzetmarkten vinden, diensten verbreden, je bedrijf vernieuwen,… Het is geen evidentie als je de klok rond klaar moet staan voor je dieren en gewassen. Laura van Selm (Rurant vzw): “Net daarom hebben wij de A-ploeg opgericht. De stad Antwerpen bruist van ondernemerszin. Op een steenworp afstand wonen en werken heel wat ondernemers die maar al te graag met een frisse blik en veel goesting de handen in elkaar willen slaan met een landbouwer uit de buurt.”

Omgekeerd kunnen stedelijke ondernemers de ervaring, vaardigheden, producten of zelfs accommodatie van een nabij gevestigde boer vaak erg goed gebruiken, denkt Rurant vzw. Van Selm: “Er bestaan tal van opportuniteiten voor samenwerkingen tussen landbouwers en ondernemers. Het beste van het veld tot recht op het bord van Antwerpenaars brengen, is daar een mooi voorbeeld van. Maar succesvolle matches moeten niet altijd rond de korte keten of food innovation draaien. Een weide waar je enkel de natuur kan horen, dat zou toch de perfecte leslocatie voor een yoga-instructeur en haar Antwerpse klanten kunnen zijn. Wie beter, dan een grafische ontwerper uit het stadscentrum, weet hoe je een voedingslogo maakt waar zijn buurtgenoten niet aan kunnen weerstaan.”

Boer zoekt restaurant

Samen met haar man en ouders baat Karen in Kontich De Eikenhoeve uit. Het is een melkveehouderij die al 4 generaties lang in de familie is. Maar nu is het tijd voor verandering, vindt Karen. Karen: “Vroeger verdween onze melk in de anonimiteit. Door onze melk te verwerken tot heerlijke, lokale zuivel, en deze via de korte keten te vermarkten, breng ik de consument weer wat dichter bij de landbouw. Ik ontvang regelmatig berichten van klanten die van mijn bereidingen genoten hebben. Dat geeft me een een enorme boost. Maar de weg die we bewandelen is niet de gemakkelijkste. Ik heb immers heel wat afzetpunten nodig. Daarom zoek ik restaurants en handelaars in de stad die niet alleen mijn hoevezuivel, maar ook mijn verhaal willen verkopen.”

Deelnemen

Van een goed gesprek tot een actief innovatietraject: deel uitmaken van de A-ploeg kan op verschillende manieren. Van Selm: “Onze boeren en ondernemers kiezen zelf hoe ver ze gaan. Ik zou hen sowieso oproepen om lid te worden van onze Facebookgoep. Daar kunnen gelijkgestemde landbouwers en ondernemers elkaar laagdrempelig ontmoeten. Vraag en aanbod aan elkaar linken is bovendien nergens zo eenvoudig. Onze matchmakers zijn trouwens ook steeds aanwezig om, indien nodig, een zetje te geven.”

Wie nog een stapje verder wil gaan, kan deelnemen aan een evenement waarbij partijen aan elkaar worden voorgesteld. Landbouwers krijgen tenslotte de kans om in te stappen in een intenstief actietraject. Van Selm: “We gaan samen op zoek naar vernieuwingsmogelijkheden en bieden hen de nodige ervaringen, contacten en tools om hun innovatieve ideeën om te zetten in een uitvoerbaar plan. Dat doen we door hen 5 dagen lang mee op sleeptouw te nemen en hen toegang te verlenen tot een netwerk van experten.”

Bekijk de projectvideo op: https://youtu.be/82k0OI-0elo

Lees ook in Economie

Dalende melkpoedermarkt door zwakke mondiale vraag

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 7 maart met ons de financiële wereldsituatie en de internationale zuivelmarkten. De melkpoederprijzen gaan in dalende lijn, de voorraden zijn zowel in Europa als in de VS laag door een lagere productie.
Meer artikelen bekijken