Startpagina Economie

Digitaal expert in no-time: hoe je producten digitaal/online verkopen

Zet je je eerste stappen in e-commerce met je hoeve- en streekproducten, dan zal je merken dat er heel wat opties zijn. Sommigen kiezen ervoor om hun klanten enkel te laten mailen, anderen verkopen via Facebook of zetten hun eigen website op. We lijsten voor u alle opties op om digitaal te verkopen, met elk hun voor- en nadelen.

Leestijd : 8 min

Anno 2020 zijn er opties genoeg om je producten digitaal en online aan de man te brengen. Zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe begin je er dan aan? Door een overzicht te brengen. E-commerce expert Lieven Van de Velde lijstte in de vorming ‘Online bestellen’ verschillende mogelijkheden op, en gaf enkele handige tips & tricks.

Klassieke communicatiekanalen

Het meest eenvoudige systeem is dat waarbij de klant via de klassieke communicatiekanalen zijn bestelling plaatst. Dat kan door te telefoneren, maar ook via sms, e-mail, WhatsApp en Messenger. De uitdaging is hier om je volledige aanbod kenbaar te maken aan je klanten. “Ze kunnen het gemakkelijk doorgeven als ze voor een bord staan met het assortiment, maar terug thuis vergeten ze misschien een deel”, geeft Van de Velde mee.

Het probleem is soms dat als je te veel verschillende communicatiekanalen (bijvoorbeeld zowel Whatsapp, Messenger en mail) gebruikt, je als producent het overzicht op de bestellingen kwijt raakt, je niet alle bestellingen ziet of je vergeet te reageren. “Probeer het aantal kanalen zoveel mogelijk te beperken om het jezelf makkelijker te maken”, tipt Van de Velde. Draait je winkel goed en vind je het moeilijk om het aantal kanalen in te perken, dan is de online tool www.meetfranz.com een goede optie. Die is gratis, maar enkel te gebruiken op pc, niet op smartphone of tablet. De tool brengt alle communicatiekanalen samen, waardoor de producent zicht heeft op alle klantenvragen en –bestellingen van alle kanalen. Alles kan worden beantwoord via pc, en hoeft niet meer via elk communicatiekanaal apart.

Als de producent 2 simkaarten/telefoonnummers heeft (privé en zaak) dan kan je voor de telefoonnummer van de zaak WhatsApp Business gebruiken. “Hier kan je je openingsuren laten zien, bestellingen ontvangen en antwoorden op de vragen van de klant.”

Via een formulier

Als producent kan je er ook voor kiezen om met een bestelformulier te werken. “Dat is het beste in pdf-formaat. Iedereen kan dat openen, en er zijn ook aantekeningen mogelijk. Een Microsoft Word document gebruik je beter niet, want niet iedereen beschikt over die software.” Het is de bedoeling dat de klant het formulier downloadt van de site, het invult, en het nadien terug uploadt op de site of doorstuurt via mail. “Dat is niet voor iedereen evident. Vooral de oudere generatie kan daarmee moeite hebben”, klinkt het. “Het gebeurt ook vaak dat mensen de bijlage in hun mail vergeten, wat leidt tot onnodig heen-en-weer-ge-e-mail.”

Ook hier geldt dat de klant het productaanbod moet weten alvorens het formulier in te vullen. Als je een site hebt, kan je zo het aanbod tonen terwijl de klant zijn formulier invult. “Als je productaanbod niet groot is, is het aangeraden het aanbod op te nemen in het formulier, eventueel met foto en omschrijving”, tipt Van de Velde.

Google Formulieren

Handig in gebruik is de tool Google Formulieren (Google Forms). Dat kan gratis en bovendien is het gebruik eenvoudig, zowel voor de klant als de producent. De producent kan een bevestiging ontvangen via e-mail indien een bestelling geplaatst is (via instellingen), of hij kan via Google Spreadsheet een overzicht exporteren.

De formulieren kan je aan de site linken of in de site integreren. Als het formulier geïntegreerd is, is het goed dat ook het aanbod zich op dezelfde pagina bevindt. “Dat is gebruiksvriendelijk. Ook hier geldt: als je aanbod niet al te groot is, voeg je de producten toe aan het formulier. Geef de klant ten slotte ook nog ruimte voor vragen.”

Shop op Facebook

Verkopen via Facebook is gemakkelijk. Via een post kan je het productoverzicht laten zien met mooie foto’s, en zo kunnen mensen via Messenger of een reactie laten weten wat ze willen.

Een tweede mogelijkheid is het oprichten van een shop op Facebook. Het enige wat je nodig hebt, is een bedrijfspagina. Via pagina-instellingen kan je de optie ‘Winkel’ aanzetten om de optie ‘Shoppen’ te activeren op de pagina. Voor elk product dat je wil verkopen moet je een productpagina aanmaken. De klant kan via ‘Shoppen’ op de foto van het product klikken voor meer informatie en prijzen, en betalen door te klikken op de knop ‘Betalen op website’. De klant wordt dan doorverwezen naar de website van de producent als je over een online betaalsysteem beschikt.

Je winkel op een platform

Via een bestaand platform, zoals dat van Boeren & Buren, je producten aanbieden is zeker een goede keuze. “Het voordeel is dat je wat bezoek hebt, omdat mensen vaak via een postcode een zaak zoeken en zo je zaak leren kennen. Via een platform heb je een oplossing waar al een redelijke verkoop op zit”, vertelt Van de Velde. Voor de klant is het immers eenvoudig bestellen, want het gaat om een volledig e-commercesysteem met winkelwagentje.

Je vlees kan je bijvoorbeeld aanbieden via www.meattime.be of www.slagersonline.be. Brood, koeken, patisserie, enzovoort kan je kwijt via www.bakkersonline. “Het enige wat je moet doen is een account aanmaken, en je producten toevoegen met foto’s en beschrijvingen”, klinkt het. Ook www.boerenenburen.be en www.localfoodworks.eu zijn bekende platformen. Afhankelijk van het platform moet je wel een – meestal klein – bedrag neerleggen. “Meestal betaal je abonnementskosten, of soms een commissie per verkoop”, verklaart Van de Velde.

Google Businesspagina

Ook een Google Businesspagina is een goede manier om volk te lokken naar de site of de winkel. Zorg ervoor dat je het beheer in eigen handen hebt. “Zelf kan je ervoor zorgen dat het foto’s bevat, de openingsuren, website, het adres, contactgegevens en de diensten die je aanbiedt. Je kan er ook berichten bijvoegen over producten, aanbiedingen en nieuwtjes.” Klanten kunnen ook foto’s toevoegen en reviews schrijven, waar je op kan antwoorden. Dat verhoogt de vindbaarheid van je bedrijfspagina. “Beheer je de Google Businesspagina nog niet, maar staat er wel een fiche, dan moet je Google laten weten dat je de eigenaar bent en geef je hiervoor bewijs. Daarna krijg je een code (telefonisch of per post) waarna je aan de slag kan met het beheer.”

Eigen website met bestelfunctie

Met een eigen website kan de producent zijn stempel drukken en zijn volledige authenticiteit laten zien. Voor de klant is dat eenvoudig. Hij kan producten kiezen en vergelijken, in het winkelmandje leggen, bestellen en betalen als de betaalfunctie aanwezig is.

Zo’n eigen website kan je zelf opzetten, maar ook uitbesteden. “Sowieso vraagt het tijd om je aanbod uit te werken met foto’s en omschrijvingen. Als je de site volledig zelf wil maken, dan vraagt het technisch wel wat kennis.”

Via webbouwer

Wil je het uitbesteden, dan is de prijs die je betaalt vaak een abonnement. Indien niet gaat het toch vaak om een grotere investering. Hoe hoog de prijs is, hangt af van wat je wil. “Wil je een site volledig op maat laten maken, dan betaal je daar een hoge prijs voor. Je betaalt de websitebouwer voor de tijd die nodig is om je website te ontwerpen, te programmeren en om advies te geven. Meestal betaal je tussen 500 en 600 euro per dag. Het maken duurt vaak enkele dagen. Voor de ontwikkeling alleen ben je al zeker 1.000 euro kwijt.”

Via een CMS-systeem

De gemakkelijkste weg is werken met een contentmanagementsysteem, kortweg CMS. Dat is software waarmee je zonder te programmeren een eigen website kan maken. “Je kan dan online de lay-out aanpassen, pagina’s bijmaken, wijzigen, verwijderen, enzovoort. Er is zoveel software dat je sowieso iets kant-en-klaar vindt en op maat van je bedrijf. Zelfs voor versproducten. Technisch gezien is dit ook heel goed te doen. Zelfs mensen die niets van pc’s kennen, kunnen het”, aldus Van de Velde. “Veel CMS-systemen zijn cloudtoepassingen, zoals Shopify en Ecwid. Wil je een website startend vanuit Wordpress, dan komt er meer informatica bij kijken. Ook Proximus kan, maar dat is vrij duur.”

Als je werkt met een CMS-systeem, dan werk je vaak met een abonnementsformule. “Die kost valt heel goed mee als je die vergelijkt met het volledig uit te besteden bedrag. Voor zo’n oplossing betaal je ongeveer 200 euro per jaar.”

Goede cloud-CMS-systemen

- Shopify: www.shopify.be

- Ecwid: www.ecwid.com

- Weebly: www.weebly.com

- Lightspeed: www.lightspeedhq.be

- Wix: www.wix.com

Via Steunpunt Korte Keten

Ten slotte kan je voor een eigen site aankloppen bij het Steunpunt Korte keten. Het Steunpunt Korte Keten heeft een groepsaankoop voor het aanmaken van websites, die je zelf op maat kan aanpassen en onderhouden. Het voordeel van de samenaankoop is een mooi en gebruiksvriendelijk design aan een zeer scherpe prijs en met een persoonlijke service. Afhankelijk van wat je wil, betaal je tussen 100 en 900 euro.

Betaalfunctie toevoegen

Veel producenten kiezen naast de bestelfunctie ook voor de betaalfunctie op de site. Op die manier vermijd je dat klanten via de site bestellen, zich bedenken en uiteindelijk hun bestelling niet afhalen zonder bericht na te laten.

Als je naast een bestelfunctie ook een betaalfunctie wil, kan je kiezen voor een CMS-systeem dat dat aanbiedt. Bij Shopify, Ecwid en Lightspeed bijvoorbeeld zit de betaalfunctie er standaard in. Soms zit dat er niet in, en moet je dat wel voorzien. “Eigenlijk is dat hetzelfde als digitaal betalen in je fysieke winkel. Je huurt een bakje en betaalt daarvoor een abonnement, zodat de klanten met hun kaart kunnen betalen. Online werkt dat hetzelfde. Je maakt een afspraak met een paymentprovider, die ervoor zorgt dat mensen kunnen betalen met bancontact, overschrijving, betaalknop van KBC, enzovoort.

Als Belgen je voornaamste klanten zijn, is het aangeraden bancontact en betaalknoppen te voorzien. Is dat niet het geval, dan kan dat een reden zijn om de aankoop te annuleren. Bij Ecwid en Lightspeed zijn die opties voorzien, Shopify heeft slechts de betaalsystemen creditcard en PayPal. Je kan die extra betaalopties wel installeren, maar dan ga je bovenop de kostprijs van je bancontact nog eens 2% geven aan Shopify, Van de Velde adviseert de firma Mollie voor online betalingen. “Voor Maestro betaal je 0,39 euro per bestelling, met Mastercard is dat 0,25 euro én een percentage op de verkoop.” Naast Mollie is ook Stripe aan te raden. “Stripe is internationaal heel bekend met heel veel betaaloplossingen. Voor een aantal oplossingen is Stripe goedkoper, voor andere duurder dan Mollie.”

Marlies Vleugels

Lees ook in Economie

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken