Startpagina Mechanisatie

Massey Ferguson presenteert nieuwe 5S tractorreeks

Massey Ferguson presenteert zo’n 5 maanden na de lancering van haar nieuwe 8S reeks de nieuwe 5S tractorserie. Beiden worden gekenmerkt door een neo-retro ontwerp met een knipoog naar vroeger en integratie van nieuwe moderne functies. Een Agco Power 4,4 liter viercilindermotor levert bij de 5S-serie afhankelijk van het model een vermogen van 105 tot 145 pk.

Leestijd : 3 min

De 5S heeft niet alleen een 21ste eeuw ontwerp maar ook een opvallende aflopende, schuine motorkap. Dit is een verwijzing naar de 3000-serie die in 1993 op de markt. In het design van de motorkap is een grijs silhouet opgenomen als eerbetoon aan eerdere tractorseries van MF zoals de 100- en 3000-serie. De typebenaming geeft weer om welke tractor het gaat. Neem nu het voorbeeld van de 5S.145. Het eerste cijfer ‘5’ duidt op de serie binnen het Massey Ferguson gamma. De letter ‘S’ duidt op de hoogste specificatie van uitvoering en het getal ‘145’ geeft het vermogen weer. Er zijn 4 specificatiepakketten voorzien, namelijk: Essential, Panoramic, Efficiënt en Exclusive.

De 5S tractoren hebben een wielbasis van 2,55 m. Dit zorgt voor stabiliteit bij voorladerwerk, comfort tijdens transport en tractie tijdens veldwerkzaamheden. Volgens de fabrikant is het een echte polyvalente tractor en een primus in frontladerwerk.

All-in-one

Dankzij de schuine motorkap is er een uitstekend zicht naar voren. Hieronder vinden we een viercilinder motor van Agco Power terug met een inhoud van 4,4 liter. Deze levert respectievelijk een maximaal vermogen van 105, 115, 125, 135 of 145 pk. Aan de Stage V emissienorm wordt voldaan door het bestaande uitlaatgasnabehandelingssysteem verder te verbeteren. MF noemt dit zijn ‘All-in-one’ en omvat een SCR-systeem, dieseloxidatiecatalysator (DOC) en roetkatalysator. Dit zit onder de cabine en niet onder of opzij de motorkap zodat het zicht rondom de tractor niet belemmerd wordt. Het ontwerp van de motorkap is zo ontworpen dat er grote toegangsroosters zijn om veel frisse lucht naar de Viscotronic-koelradiator te laten gaan.

De cabine heeft niet alleen een optioneel groot glazen dakraam om optimaal zicht te hebben bij frontladerwerk, ze beschikt ook over een nieuwe multifunctionele joystick. Hiermee kan de frontlader/fronthef bediend worden, maar ook zijn transmissiefuncties geïntegreerd zoals de vooruit-achteruitschakeling en het wisselen van versnelling. Hiernaast kunnen meerder hydraulische ventielen aangestuurd worden met deze joystick. Rondom de cabine zitten ook 12 ledlampen om veel licht te geven op donkere momenten.

Een glasoppervlak van 5,8m2 is voorzien in de cabine die en geluidsniveau heeft van 69 decibel. Een nieuwe armleuning is toegepast die geïntegreerd is in de bestuurdersstoel. Het is zelfs mogelijk om gsm- en radiofuncties vanop de armleuning te bedienen. Er kan gekozen worden voor een 9 inch Datatronic 5 touchscreen scherm en een optioneel Fieldstar 5 scherm om zowel tractor- als precisielandbouwfuncties vlot te bedienen.

Dyna 4 of Dyna 6

Er worden momenteel bij de 5S-reeks 2 transmissieopties aangeboden, de semi-powershift Dyna 4 (16x16 V/A) of Dyna 6 (24x24 V/A). Beiden hebben ze 4 groepen en 4 of 6 powershiftversnellingen die desgewenst automatisch geschakeld kunnen worden. Met de Eco Dyna 6 transmissie kan 40 km/u gereden worden bij 1.530 motortoeren per minuut.

Met de Power Control hendel die linksonder het stuur zit kan gemakkelijk van rijrichting veranderd worden én op- of afgeschakeld worden. Dit kan heel handig zijn bij voorladerwerk. In dezelfde optiek noemen we de ‘rem-tot-neutraal’ functie. Door het intrappen van het rempedaal kan ook de transmissie in neutraal gezet worden. Nog makkelijk is de Speedsteer functie, het aantal stuuromwentelingen wordt van 4 naar 1 herleid bij de activatie hiervan.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken