De ene organisatie (The Vegan Network), is een project van reclamebureau DIFT. De andere organisatie (EVA) noemt zichzelf “een van de meest bloeiende en snelst groeiende vegetarische organisaties in Europa”, maar is voor bijna zes op de 10 euro’s die ze binnenkrijgt afhankelijk van de belastingbetaler. De belastingbetaler die - tot op vandaag - in grote getale nog altijd weet dat er niets mis is met een dagelijks stukje vlees, wel integendeel.
Ook u als belastingbetalende veeteler steunt dus hun werking. Voor dat laatste hoeft u evenwel geen dankuwel te verwachten. In haar campagnebeeld (ontworpen door jawel, DIFT) is de organisatie duidelijk: “Je bent een kalf als je melk drinkt.”De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame oordeelde na klachten dat de campagne beledigend was; de campagne werd uit de wedstrijd gehaald.
Nog veel kwalijker dan de campagne zelf, is de reactie van EVA. “De meeste mensen weten niet dat er voor de productie van melk dieren moeten sterven”, klinkt het onderaan in de ‘het-was-niet-zo-bedoeld’-reactie. Dode koeien geven nochtans geen melk.
Blijkbaar is het ‘Ethisch Vegetarisch Alternatief’ geradicaliseerd van vegetarisch naar veganistisch, en van alternatief naar anti. Dat is voldoende argument om op zijn minst de solidariteitsstroom vanuit gemeenschapsmiddelen te herevalueren. IDC