
Voornoemde twee machines zijn de eerste van een nieuwe reeks die er komt in een gewichtsklasse waar Giant tot op heden nog maar weinig aanbod had. Vermeldenswaardig is dat met deze nieuwe serie een nieuwe uiterlijke stijl wordt geïntroduceerd.
Voor de G3500 en G4500 zijn er nieuwe Kubota-motoren beschikbaar met een vermogen van 50, 66 of 76 pk. De twee zwaarste modellen voldoen aan de Stage V-emissienorm door gebruik te maken van een dieseloxidatiekatalysator (Doc) en een dieselpartikelfilter (Dpf). De hefarm is er met Z-kinematiek of in X-tra uitvoering. Hierbij is het scharnierpunt van de laadarm lager ingebouwd, maar kunnen er meer kilo’s getild worden. De hefarm is er ook nog in een derde uitvoering, namelijk met een telescopische hefarm. Afhankelijk van het type hefarm wordt de hefhoogte en hefkracht beïnvloed.
Giant bracht een verbetering aan bij deze wielladers door de servicepunten voor onderhoud gebruiksvriendelijker te maken. Zoals reeds vertrouwd was, zijn ook deze twee nieuwe modellen naar specifieke klantenwens te leveren. Dit uit zich o.a. naar de cabine-uitvoering. Van de standaard rops/fops veiligheidscabines kan dit gaan tot deluxe-uitvoeringen. De stuurkolom werd verstelbaar in hoogte en breedte. Verder verbeterde het zicht op aanbouwdelen en de telelaadarm. De cabine laat ook minder decibels toe, biedt nu een vlakke vloer en een ergonomisch zitcomfort.
De hydrauliek van de G3500 en G4500 bieden standaard een derde functie (mechanisch). Optioneel biedt de hydraulica nog meer mogelijkheden, waaronder twee proportionele functies (elektrisch bediend met geheugenfunctie). Maximaal zes aansluitingen naar voren zijn mogelijk en er zijn ook mogelijkheden naar achteren, bijvoorbeeld voor een hefinrichting of ander aanbouwdeel. Een high-flow hydrauliekpomp is mogelijk, zodat de aandrijving van een borstel of blazer vooraan de machine mogelijk wordt.
Qua aandrijving zijn de wielladers hydrostatisch vierwiel aangedreven via een Automotiv-sturing (Rexroth). De rijsnelheden gaan tot 20 of 35 km/u. 16-tons wielassen zijn toegepast en bieden een toegenomen duw- en trekkracht. De gepatenteerde stabilovoorziening op het knikpendelsysteem kan toegepast worden bij alle types van de G4500.