Bayer experimenteert in de VS met nieuwe businessmodellen, die volgens haar het bedrijf maar ook de klant ten goede komen. De VS is voorloper, maar de EU zal snel volgen. De landbouwer koopt nu vaak domweg een x-volume. Als het aan Bayer ligt, betaalt de boer straks eerder voor een uitkomst. Frank Terhorst van Bayer: “Jarenlang was het idee in de sector om meer inputs te verkopen, op een verantwoorde manier. Nu denken we: dat gaat in de toekomst niet meer werken. We moeten de inzet van die inputs optimaliseren. Het doel is een uitkomst: meer of een kwalitatief betere oogst binnenhalen dan zonder ons product zou lukken.”
Het concept is simpel: van tevoren spreken de boer af en verdelen een bepaalde prijs voor een bepaalde werking. Valt de werking tegen, dan daalt de prijs. Is de opbrengst beter dan verwacht, dan delen boer en Bayer in de winst. De landbouwer weet wat hij kwijt is voor een bepaalde opbrengst, en Bayer hoeft minder product te maken. Bayer kan de landbouwer daarbij met digitale hulpmiddelen voorzien van specifiek advies.