“Het was nooit onze bedoeling om melkveehouders te schofferen”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. Een recente reclameboodschap van Delhaize stelde klanten voor om voor biomelk te kiezen van het merk van de supermarkt, om zich zo te vergewissen van het welzijn van de melkkoeien. Die reclameboodschap is volgens de Waalse landbouworganisatie FWA bij melkveehouders in het verkeerde keelgat geschoten. De federatie benadrukt dat alle melkveehouders (conventioneel of bio) ‘bijzonder strikte normen rond dierenwelzijn’ naleven. “De reclame van Delhaize, die in nauwelijks verhulde bewoordingen impliceert dat een deel van de boeren bij ons hun dieren slecht behandelt, moet ingetrokken worden”, aldus de FWA, die zich richtte tot de directie van Delhaize en tot de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. “Als er geen bevredigend antwoord komt van Delhaize, zal de FWA uiting geven van haar boosheid met acties op het terrein en zal ze alle mogelijke juridische stappen ondernemen”, dreigde de Waalse landbouwfederatie. Delhaize paste intussen de reclameboodschap aan. “We betreuren dat deze biomelkcampagne sommige van onze Belgische boeren geschoffeerd zou hebben”, zegt Dekelver. “Het was in de eerste plaats onze bedoeling om aan de buitenwereld te tonen welke inspanningen geleverd zijn om biomelk beter te maken.”