Startpagina Archief

Milcobel op zoek naar

rendement en vertrouwen

Milcobel slaagt er niet in structureel een goede melkprijs te betalen. Daarnaast verzamelt ze te weinig winst om te bouwen aan een duurzaam sterk bedrijf. De directie en Raad van Bestuur heeft de opgave om scherper aan de wind te gaan zeilen.

Milcobel is een coöperatie. De boeren en niemand anders zijn eigenaar van de onderneming. Een deel van hen is ontevreden omdat de melkprijs veel lager ligt dan bij een directe concurrent als LDA of FrieslandCampina. Een coöperatie is ook geen filantropische instelling. Melkveehouders organiseerden samen de verwerking, zodat de marge die anders verdwijnt bij de boer blijft. Winstmaximalisatie is voor coöperaties geen doelstelling. Het doel is een zo hoog mogelijke melkprijs voor de boer. Soms gaat dat niet, omdat de markt tegen zit.

...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

‘De 23 ha zaai-uien maken het verschil’, vindt akkerbouwer Jeffrey Prins

Aardappelen De Nederlandse akkerbouwer Jeffrey Prins zit in maatschap met zijn vader Harry en zijn oom Jan André Prins. De 3 gezinnen leven van het 200 ha grote akkerbouwbedrijf. Op het moment van ons bezoek worden net de Seresta-zetmeelaardappelen gerooid en de uien geladen. Bijzonder dit jaar is dat de zetmeelaardappelen meer opleveren dan de consumptieaardappelen die Jeffrey ook heeft.
Voir plus d'articles
Meest gelezen