Voor zijn periode bij Unilever werkte van Dam als marketingdirecteur bij AB Inbev. Hij was volgens Milcobel jarenlang een drijvende kracht in sectororganisaties en stond mee aan de basis van de langetermijnstrategie van de koepelorganisatie voor de voedingsindustrie Fevia: ‘Small Country, Great Food’. Van Dam studeerde aan de Universiteit van Antwerpen af als handelsingenieur en deed daarna diverse managementopleidingen.
Van Dam krijgt de opdracht de melkprijs en de ondernemings- of aandeelhouderswaarde te vergroten, Milcobel verder uit te bouwen tot een performant, solide en efficiënt bedrijf en de strategie voor Milcobel ‘2025 and beyond’ uit te werken, in samenwerking met de Raad van Bestuur. Voorzitter Dirk Ryckaert noemt van Dam veelzijdig: “Als RvB verwachten we dat deze noodzakelijke veranderingen vlug geïmplementeerd worden om aldus de melkprijspositie en winstgevendheid van onze coöperatie te verbeteren, en de gedane investeringen sneller te laten renderen.”