Startpagina Archief

Herschikking management en grote besparingen

Een grote herschikking van het management én sterk snijden in de vaste kosten: Nils van Dam, de nieuwe CEO van Milcobel, gooit het roer stevig om. “Samenwerken en strategische partnerships zijn een belangrijk onderdeel van de nieuwe koers.”

Leestijd : 2 min

Consumer Products & Service komt onder leiding van Managing Director Ann Celen en staat in voor consumentenkaas en -drinks, zowel merken als private label. Met Dupont Cheese en CAMAL heeft Milcobel tevens een belangrijke kaasdistributeur voor supermarkten en kaasspeciaalzaken in huis.

Dairy Products & Ingredients zal geleid worden door Managing Director Francis Relaes. Deze afdeling bedient de internationale voedings- en drankenindustrie met zuivelingrediënten en is een belangrijke speler op de wereldmarkt met onder andere mozzarella, hoogwaardige melkpoeders, boter en wei-eiwitten.

Dochteronderneming YSCO blijft onder de leiding van Managing Director Bert Van Nieuwenborgh. YSCO is de tweede grootste private label ijsspecialist in Europa en levert huismerken aan een groot aantal supermarktketens.

De vereenvoudigde organisatie levert aan de top een besparing op van 10% op de kosten van het seniormanagement. “Omdat we onze mensen aansporen om efficiënter en kostenbewust te werken, moeten we als management zelf het goede voorbeeld geven”, zegt CEO Nils van Dam. “Het uitvoerend comité slankt dan ook af van 11 naar 8 functies.”

Voor 2021 10 % besparen

Die besparingen trekt de nieuwe CEO van Milcobel ook door in andere facetten van de organisatie, zoals interim managers, externe consultants, of het beperkt invullen van vacatures. “Onze ambitie is om dit jaar nog 5% te besparen op onze vaste kosten. Voor 2021 beoog ik een besparing van minstens 10%”, aldus Nils van Dam. “Bovendien is Milcobel in 2020 een transformatieproject gestart dat volgend jaar zijn vruchten zal afwerpen.”

Samenwerken en strategische partnerships worden een belangrijk onderdeel van de nieuwe koers die het bedrijf vaart. “We willen ons omringen door een ecosysteem van strategische partners, die onze coöperatie versterken”, zegt van Dam.

Sterk en gezond worden

“Of het nu gaat om leveranciers, klanten, sectorfederaties, academici, beleidsmakers, leden of anderen – we staan open voor een dialoog met iedereen die mee wil bouwen aan een sterke en gezonde zuivelcoöperatie met Belgische roots.”

Milcobel is het grootste Belgische zuivelbedrijf met coöperatief aandeelhouderschap. De Milcobel Groep beschikt over 7 vestigingen in België en Frankrijk. Milcobel haalt jaarlijks zo’n 1,7 miljard liter melk op (40% van de totale Belgische melkproductie) bij 2.525 leden melkveehouders.

LV-JCB

Actueel

Voedermaatregelen verminderen klimaatimpact van melkvee

Veeteelt Veeteelt heeft een impact op klimaatverandering via de uitstoot van broeikasgassen zoals methaan. De rundveesector moet methaan reduceren zoals vastgelegd in het Convenant Enterische Emissie Rundvee (CEER). De uitvoering van dat convenant wordt dit jaar geëvalueerd.
Voir plus d'articles
Meest gelezen