Nicheproduct
India wordt gekenmerkt door een groeiende bevolking en verstedelijking en door een toenemende koopkracht, wat zich vertaalt in een toenemende vraag naar betaalbare dierlijke eiwitten. De stijgende belangstelling voor vers varkensvlees is vooral te danken aan de nichestatus van het product. In het Noordoosten van India en in Goa, Karnataka en Kerala bijvoorbeeld wordt vers varkensvlees op grote schaal bereid en als delicatesse behandeld.
Vraag groter dan productie
Verder zijn veranderingen in de smaak en het feit dat ook de Indiase consument op zoek is naar nieuwigheden belangrijke drivers voor de toegenomen vraag naar varkensvlees. Ten slotte voelen bepaalde consumenten zich ook aangesproken door de voedingswaarde van varkensvlees: zij appreciëren mager vlees met een hoog eiwit- en vezelgehalte.
De belangstelling voor varkensvlees is groter dan de eigen productie en India importeerde in 2021 zo’n 766 ton varkensvlees van hoge kwaliteit. De EU is de belangrijkste leverancier, met ons land als koploper.