
Bescherming landbouwgrond
De Vlaamse overheid – in hoofdzaak het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) – stopt onmiddellijk zelf met aankopen te doen in herbevestigd agrarisch gebied en agrarisch gebied aangeduid via ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s).
De Vlaamse overheid koopt tot 1 oktober niet meer in agrarisch gebied, behalve in functie van het algemeen belang (voor bijvoorbeeld infrastructuurwerken), waterbeheersingswerken in overstromingsgebieden, in Speciale Beschermingszones (SBZ’s) en grond die in kader van het flankerende beleid gekocht wordt.
Jambon leidt overleg
Stikstof
Het bereikte akkoord bepaalt dat de Vlaamse overheid niet wacht tot 2030, maar nu begint met de voorbereidingen om de omslag te maken van een depositiemodel naar een emissiemodel met een duidelijke werkkalender en onder leiding van een procesbegeleider die nog deze maand aangeduid wordt door de Vlaamse regering.
“De juridische onzekerheid over vergunningen onder het huidige decreet blijft als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de boeren hangen. Het stikstofdecreet dat uitgaat van een neerslagmodel kon immers niet teruggedraaid worden. Het engagement van de Vlaamse regering om de voorbereidingen richting een emissiemodel onmiddellijk te starten en om niet te wachten tot 2030, is cruciaal”, meent Lode Ceyssens.
Pauze voor Turnhouts Vennengebied
Ondertussen start de Vlaamse regering zo snel als mogelijk de gesprekken met de Europese Commissie over de maatwerkgebieden en over de haalbaarheid van bepaalde natuurdoelen. Het is heel belangrijk voor het Turnhouts Vennengebied dat intussen de pauzeknop wordt ingeduwd. De uitkomst van de gesprekken wordt meegenomen in de opmaak van het ontwikkelplan, vooraleer de Vlaamse regering dit plan vaststelt of de maatregelen in uitvoering brengt.
“De pauzeknop die ingedrukt wordt voor de landbouwers rond het Turnhouts Vennengebied biedt hun de nodige ademruimte. Dit zal ons echter niet tegenhouden om een juridische procedure bij het Grondwettelijk Hof tegen het huidige stikstofdecreet te voeren. Zo behouden we een stok achter de deur ten opzichte van de huidige en volgende regeringen om werk te maken van het emissiemodel”, waarschuwt Lode Ceyssens.
Van vergunning naar melding
WeComVe wordt versterkt
Mestbeleid
Volgens het zopas bereikte akkoord wordt MAP 7 opgemaakt zonder bijkomende nulbemesting in VEN-gebied. Hiervoor zal een deel van de planMER hernomen moeten worden, want de MER-kennisgevingsnota en de MER-richtlijnen moeten worden aangepast.
De derogatie op grasland wordt aangevraagd en onderhandeld bij de Europese Commissie vooraleer het mestdecreet ter stemming wordt voorgelegd in het Vlaams parlement. Hierdoor wordt het kunstmestgebruik verminderd, wat een stimulans is voor meer circulariteit.
Renure op de Europese agenda
De Vlaamse regering neemt initiatief richting Europa om renure (restfractie na verwerking van dierlijke mest volgens bepaald proces) toe te laten als alternatief voor kunstmest.
Het boetesysteem bij kleinere overtredingen wordt herzien. Er wordt in eerste instantie gewerkt met waarschuwingen alvorens over te gaan tot boetes. Ook zullen de boetes meer proportioneel worden. Deze aanpassingen worden zo snel mogelijk via een parlementair initiatief doorgevoerd, zodat deze nog dit bemestingsseizoen toegepast kunnen worden.
“In MAP 7 wordt voortaan gefocust op de essentie, namelijk een betere waterkwaliteit. Dit gebeurt door het onverkort uitvoeren van het akkoord over MAP 7 zoals het werd gemaakt in maart 2023, waarbij de nulbemesting in VEN-gebied niet weerhouden wordt. De vermindering van de administratieve lasten en de herziening van het absurde boetesysteem in de mestwetgeving zullen heel wat frustratie wegnemen”, belooft Hendrik Vandamme.
Administratieve vereenvoudiging
De Vlaamse regering engageert zich om de vereenvoudigingsvoorstellen van de Europese Commissie integraal toe te passen in Vlaanderen.
Er wordt in overleg met de landbouworganisaties een taskforce opgericht die regelgeving moet screenen met het oog op administratieve vereenvoudiging. Ook de Europese Raad voor de Landbouw buigt zich op 26 februari over de mogelijkheden om het GLB te vereenvoudigen en om de administratieve lasten te verminderen.
Er komen soepelere termijnen voor registratie van kunstmest in functie van het kunstmestregister. De kalenderlandbouw – zoals de verplichte vanggewasregeling – wordt weggewerkt. De bewijslast voor ecoregelingen wordt verlicht.
Europese regelgeving
Water
Vlaanderen herbekijkt de procedures om vergunningen te verkrijgen en om de administratieve lasten te verlagen om water op te vangen, op te slaan en om water te winnen.
Er komt een bijsturing van de Water Re-Use, waardoor circulair watergebruik tussen landbouw en industrie mogelijk gemaakt wordt.
Naar voorbeeld van het Vlaams Bouwoverlegcomié (VBOC) in de bouw en het Industrieforum komt er ook een Strategisch Overlegcomité voor de Landbouw.
Stem van de landbouw wordt serieuzer genomen
“Het is jammer dat we hiervoor bijna 3 weken op straat zijn moeten komen. Het is dankzij de massale acties dat dit akkoord bereikt is, en dat de stem van de landbouw een pak serieuzer zal genomen worden. Wie beweert dat dit akkoord verdere polarisatie of andere negatieve gevolgen heeft, die is fout. Dit is een stevig akkoord met garantie op de toekomst. We roepen dan ook de Vlaamse regering op om zonder uitstel door te gaan met de uitvoering van dit akkoord en om zo duidelijk te maken dat dit akkoord meer is dan louter een papieren akkoord”, meent Hendrik Vandamme.
Toezien op uitvoering van afspraken
“We zullen de komende weken en maanden nauw toezien op het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Via het strategische overleg in het op te richten landbouwforum zullen we op structurele basis betrokken zijn bij de evaluatie van bestaand en nieuw beleid. Zo wordt er eindelijk mét en niet langer over boeren gesproken”, besluit Lode Ceyssens.