nieuwigheden in groenten en fruit
Pretpark voor inkopers
“In Europa zijn we een van de aanbieders met het breedste assortiment aan groenten en fruit, wat we hier graag tentoon wilden stellen. Het is een soort pretpark voor de inkoper. Daarom zijn we ook blij met de opkomst uit verschillende landen", zei Glenn Sebregts, divisiehoofd Marketing & Externe communicatie bij BelOrta. De vorige editie van de Product Show vond in 2021 plaats, ten tijde van de coronacrisis. “Na 3 jaar konden we met voldoende leuke nieuwigheden uitpakken om aan klanten te tonen. Zo breiden we ons tomatenassortiment nog uit, volgend voorjaar willen we zeekraal lanceren, roze witte selder is een opvallende noviteit… Ook op het vlak van pit-, steen- en zachtfruit zaten we de afgelopen jaren niet stil”, vertelde Glenn Philips, PR & Communicatie Marketeer bij BelOrta, tijdens de rondleiding.
Tomatenaanbod breidt uit
Gestoomd en Valentijnswitloof
Bij de bladgroenten tast de coöperatie het potentieel af voor een speciale stoomverpakking voor witloof. Met dit concept wordt het heel eenvoudig om thuis in de microgolfoven 3 witloofstronken snel en met behoud van de lekkere witloofsmaak te stomen. “Vorig jaar lanceerden we daarnaast een Valentijnswitloofverpakking. Daarmee wilden we niet alleen wat meer kleur in de versrayon van supermarkten brengen, maar ook het product vanaf half januari op een aantrekkelijke manier weer in de kijker zetten, na de dip die witloof na de eindejaarsfeestdagen vaak kent. Die actie kende veel succes, daarom zullen we die begin 2025 herhalen”, stelt Philips.
Nieuw is een slamix waarmee de consument via 1 aankoop diverse soorten sla kan proeven. Inspelend op de trend naar meer groenten en fruit als snack werden 3 brainboostershakeverpakkingen – paprika’s, snoeptomaten en blauwe bessen – geïntroduceerd. Daarmee wil BelOrta sinds 2023 blokkende studenten overtuigen om te kiezen voor gezonde snacks in plaats van chips of zoetigheden. Een andere trend is het aanbod in een andere kleur van een bekend product. Zo ging de belangstelling in de markt voor speciale aubergines, witte (lees: lichtgroene) en gele courgette en paarse en oranje bloemkool de voorbije jaren op en neer. Ze brengen kleur in je bord, waarop vooral de horeca en speciaalzaken inspelen. Bij paprika zijn de zoete puntpaprika’s in opmars, maar de ‘reguliere’ variëteiten (rood, geel en groen) zijn toch nog goed voor zo’n 85% van het aanbod.
Zeekraal en kiemen
In kruiden beschikt BelOrta over een heel uitgebreid, kleurrijk assortiment. Een opvallende nieuwigheid is zeekraal, ideaal om een lekkere bite te hebben bij visgerechten. “Omdat je voor zeekraal zilte grond nodig hebt, werken we samen met een teler uit Zeeland. We bekijken hiervoor de vraag op de Belgische markt vooraleer we dit product al dan niet op grote schaal zullen lanceren.” Een andere innovatie zijn kiemen, waarvoor BelOrta sinds 2023 met kiemenkwekerij Kiem-X uit Nevele een teler in zijn rangen heeft. Ook in dit gamma, ideaal voor garnering van het bord, is er heel veel variatie.
Tatayoyo-paprika en roze selderij
In het biosegment wordt de nieuwe zoete oranje snackpaprika Tatayoyo momenteel getest. Die houdt het midden tussen een snack- en een gewone paprika. Nog een opvallende noviteit is roze witte selder. “De selder heeft maar voor een stukje een roze kleur, maar is heel decoratief om bijvoorbeeld een cocktail zoals een Bloody Mary mee af te werken”, stelt Glenn Philips. “Net zoals bij een oranje of paarse bloemkool zal de roze kleur verdwijnen als je hem warm gaat bereiden.”
Bij de kleinverpakkingen van vollegrondsgroenten vielen de radijsjes in 3 kleuren en groene watermeloenradijs met roze binnenkleur op. Die zijn een mooie aanvulling op het bestaande assortiment raapjes en bietjes, denk bijvoorbeeld aan de al bekende Chioggia-biet, die ideaal is om een carpaccio mee te dresseren. Zoete platte witte kool is dan weer geschikt om in slaatjes te verwerken.
Evoluties in hard- en steenfruit
Door de weersomstandigheden zijn er dit jaar veel grote kalibers van appelen op de markt. “Daarmee is je honger meteen gestild”, lacht Glenn Philips. De Kanzi-box is een nieuwe display waarmee winkeliers kunnen uitpakken in hun fruitrayon. Door de integratie van de Belgische Fruitveiling (BFV) in BelOrta werden de tweekleurige extreem sappige, friszoete Morgana-appel (rode kleur met gele tinten) en de Sweet Sensation-peer voor het eerst in de kijker gezet. “Het Truval-merk blijft een bekende naam in enkele verre bestemmingen zoals China, dus behouden we de specifiek voor die bestemmingen gerichte doosverpakking.
Binnen het hardfruitsegment slaan ook onze kinderverpakkingen aan. Zo promoten we net zoals in 2022 en 2023 onze Appelsintjes rond Sinterklaas, die hun ingang hebben gevonden bij de retail. Verder zijn we in oktober gestart met een leuk ogende Smurfenverpakking. Ook deze testcase verliep vlot, met mooie verkoopcijfers voor vooral appelen. We bekijken of we deze periode volgend jaar nog breder kunnen trekken. Ook met XS (extra small) Kanzi-appelen mikken we op kinderen.”
Relatief nieuw is de BelOmelon-watermeloen. “Met zijn iets kleinere formaat dan de bekende exemplaren uit Zuid-Europa mikken we met een beperkt areaal op de binnenlandse markt, met name op consumenten die lokale teelt een warm hart toedragen. Daarnaast is dit een mooie aanvulling op onze lokaal geteelde Biomelon-charentaismeloen, die het goed doet bij de Belgische consument. Nog in dit duurzaamheidskader passen onze Belgische BelOplum-pruimen, een deelsegment dat we nog willen uitbouwen.”
In het zachtfruitsegment valt bij aardbeien een verschuiving van juni- naar doordragers op, om zo een constanter aanvoerpatroon te realiseren. In braambessen verwacht BelOrta veel van de nieuwe variëteit Bestum, die nog zoeter is dan het hoofdras Loch Ness.
Verder inzetten op innovatie
“Bij BelOrta zetten we sterk in op innovatie om ons productaanbod voortdurend te verbeteren en af te stemmen op de noden van de consument,” besluit Jo Lambrecht, Verkoop- en Marketingmanager bij BelOrta. “De Product Show is voor ons een ideale gelegenheid om samen met onze klanten de nieuwste markttrends te verkennen en om te be-spreken hoe we hierop kunnen inspelen. We blijven zoeken naar manieren om te innoveren, zowel op productvlak als in verpakkingsoplossingen, zodat we steeds kunnen inspelen op de evoluerende markt.”