Startpagina Mechanisatie op erfniveau

Frank Lambert:Elektrische wiellader is heel degelijk, compact en handig in gebruik

Twee jaar geleden was het groot nieuws: een energieke boer uit West-Vlaanderen nam de eerste elektrische wiellader in gebruik. “Ik ben heel tevreden dat ik toen de stap zette. Deze Kramer is de ideale oplossing op mijn bedrijf. Ik kan er mijn groene energie kwijt. Daarnaast is hij compact en heel handig. Ook de kracht en de autonomie zijn goed. Onderhoud is niet vereist en er zijn geen mankementen”, aldus Frank Lambert.

Leestijd : 5 min

F rank Lambert zet nu bijna 2 jaar een elektrische wiellader in. Een wiellader is een typisch werktuig dat vooral op en rond bedrijfsgebouwen wordt gebruikt. De Kramer KL 25.5 e heeft enkel elektrische motoren, het is dus geen hybride werktuig.

“Ik was van plan om een nieuwe Bobcat te kopen en keek rond bij verschillende producenten. Ik had wel zin in een elektrisch model, maar het aanbod is beperkt. De bedoeling was uiteraard mijn zelf opgewekte, groene energie (door de windmolens en de zonnepanelen) te gebruiken om de batterij van de wiellader op te laden.”

Keuze voor Kramer

“De prijs voor de aankoop van deze wiellader van Kramer is haast vergelijkbaar met een gangbare tegenhanger met een dieselmotor, daarbovenop kreeg ik nog 30 % VLIF-subsidie. Ik heb die wiellader eerst enkele maanden als proef kunnen gebruiken. Ik zag er onmiddellijk de voordelen van in en twijfelde geen seconde om die na een proefperiode ook effectief aan te kopen”, zegt Frank.

Deze Kramer Lader (KL25) is een 4 ton-machine met een hefvermogen van 2.500 kg. Dit hefvermogen ligt aan de hoge kant voor een machine van 4 ton, maar dat komt onder meer omdat de achteras zwaar belast is met de batterijen.

Aandrijving en hydrauliek

De Kramer e-versie heeft 2 elektrische motoren. De ene motor doet dienst als rij-aandrijving, de andere staat in voor de hydrauliek. De wielen worden door de al bestaande mechanische assen aangedreven. Zowel de dieselmotor als de transmissie worden vervangen door een elektronische motor van 15 kW. Dit lijkt weinig, maar de energieverslindende hydrostatische aandrijving kan immers worden weggelaten.

De accublok weegt ongeveer 1.200 kg. De oplader is bovenop de batterijcontainer gebouwd, zodat men overal waar een stopcontact is, de batterij kan opladen.
De accublok weegt ongeveer 1.200 kg. De oplader is bovenop de batterijcontainer gebouwd, zodat men overal waar een stopcontact is, de batterij kan opladen. - Foto: LV

“Op mijn kleinschalig bedrijf kan ik met deze wiellader alles doen wat ik wil. Dat gaat van voederen (ik heb geen voermengwagen), tot borstelen, stro binnenhalen... Het is een heel multifunctionele wiellader, die erg veel comfort biedt en gemakkelijk is in gebruik. Daarbovenop is het een stille machine, die altijd de handelingen op dezelfde snelheid uitvoert”, vindt Frank.

De hydraulische functies voor de laad- en hefwerking blijven eveneens zoals het was, alleen wordt de hydropomp nu aangedreven door een aparte elektromotor van 22 kW. Door het scheiden van deze 2 functies kan het geleverde vermogen worden afgestemd op de vraag.

Zo kan de vermogensvraag worden geoptimaliseerd, wat ten goede komt van het verbruik en daardoor kan dus de mogelijke werktijd worden verlengd. De elektrische motoren hebben een toerentalbereik van 0 tot 1.500 tpm en het koppel is 220 Nm. “De wiellader kan 2,5 ton heffen en dat is meer dan voldoende. En tot 3 m hoog. Het is alleen wat jammer dat je niet langer kunt uitschuiven.”

Autonomie batterij

Bij normaal gebruik kan de wiellader 4 à 5 uur werken zonder bijtanken. Het energieverbruik komt zo gemiddeld op 10 kW per uur. “Dat financiële gevolg is voor ons natuurlijk een groot voordeel. Als je alles uitrekent, dan rij ik bijna gratis. Het kost in het rijden zelf niet eens de helft van wat het gebruik met een dieselmotor zou kosten. Deze elektrische wiellader is ideaal voor ons kleiner bedrijf. Als je natuurlijk een hele dag stro zou moeten binnenhalen of 5 km ver rijden om te gaan voederen, is dat moeilijker”, zegt Frank.

De wiellader van Kramer is multifunctioneel inzetbaar met borstel, strovork, voederbak en pallet.
De wiellader van Kramer is multifunctioneel inzetbaar met borstel, strovork, voederbak en pallet. - Foto: LV

De accublok weegt ongeveer 1.200 kg. De oplader is bovenop de batterijcontainer gebouwd, zodat men overal waar een stopcontact is, de batterij kan opladen. De accu heeft een spanning van 80 Volt en levert een stroomsterkte van ofwel 416 ofwel 480 Ah. De laadtijd aan 230 Volt en 16 A is 6 à 7 uur voor een volledige oplaadbeurt.

Goede planning

“Het draait allemaal rond planning, ja. Bij het gewoon werk is de autonomie van de batterij toch 3 à 4 uur. Je moet dat gewoon inplannen. Zorgen dat de batterij ‘s morgens volledig is opgeladen, eventueel ‘s middags verder energie bijtanken. Als je goed plant, kan je ook met deze elektrische wiellader heel veel doen op een dag.”

De machine is stil, compact en handig en heel multifunctioneel, heeft een lage kostprijs. Ze vereist geen onderhoud en vertoont geen mankementen. “Een van de grote voordelen is inderdaad dat er geen onderhoud aan is. In die 2 jaar hebben we ook geen mankementen of breuken gehad. Niemand weet natuurlijk wat de toekomst brengt. In theorie zou de batterij binnen 7 jaar nog op 70 à 80 % van de huidige capaciteit moeten werken.”

Daar is wel wat garantie op, maar het concept is vrij nieuw en volop in evolutie. “Als bijvoorbeeld de batterij stuk zou gaan, zou dat wel 8 à 9.000 euro kosten. Het blijft een vraagteken. Dat is het enige nadeel voor wie een product als eerste koopt. Ook motoren van gangbare tractoren gaan stuk, of er zijn andere breuken. Zelf ben ik heel tevreden over mijn aankoop, maar niemand krijgt de volle garantie op de langleefbaarheid van rollend materieel”, aldus Frank Lambert.

Beurs Agriflanders

Op een beurs als bijvoorbeeld Agriflanders worden vaak ook nieuwigheden gedemonstreerd en door de grote constructeurs in de markt gezet. “Feit is dat vandaag het aanbod van elektrisch rollend materieel in onze sector nog eerder beperkt is. Hoe groter het aanbod, hoe groter de vraag wellicht.” Maar het is een mes dat aan 2 kanten snijdt. Grote constructeurs zijn bezig met vele ontwikkelingen, ook van elektrisch materieel.

“Er was veel belangstelling toen ik mijn elektrische wiellader in gebruik nam. We worden daar nu nog op aangesproken. Voor mij is dit de ideale oplossing, voor anderen misschien niet. Er bestaat wellicht ook wat drempelvrees voor het onbekende, maar ik heb ondervonden dat die koudwatervrees voor niets nodig is. Ik kan mijn groene energie op deze manier perfect inzetten”, vertelt Frank.

Of elektrische tractoren en rollend materieel dan de toekomst zijn? “Voor de een wel, voor de andere niet. Bij mij gaat het inderdaad om het circulair karakter op mijn bedrijf, maar niet iedereen kan dat, of staat daar voor open. Iedereen is daar volledig vrij in. Er zit zeker een markt in en puur economisch is het best interessant. Op mijn bedrijf is zo de cirkel rond.”

Aankoop batterij

Het bedrijf van Frank Lambert produceert zelf met zonnepanelen – naast de windmolens – ongeveer 50.000 kWh per jaar. De verkoopprijs van de elektriciteit via injectie aan het net is niet hoog. Daarom is het rechtstreeks gebruik van de stroom interessant. Op die manier rekent de boer dat hij inzake de brandstofkosten 5 euro per uur goedkoper werkt dan de dieselversie.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Mechanisatie op erfniveau

Meer artikelen bekijken