Startpagina Onderwijs

Het VTI Poperinge: met visie en ervaring naar de toekomst

Er leeft en beweegt één en ander in het VTI van Poperinge. De scholengemeenschap in deze stad is, volgens de nieuwe structuur, in volle ontwikkeling, waarbij alle leerlingen starten in een brede eerste graad, De Keiwijzer. Volgend jaar starten reeds de leerlingen van het tweede jaar, in de tweede graad binnen de nieuwe structuur van het LMC (Lodewijk Maekeblijde College). Binnen deze structuur staat PDM (plant, dier en milieu) stevig zijn mannetje met agrarische technieken, zowel in de technische (D/A-finaliteit) als beroepsafdelingen (A-finaliteit).

Leestijd : 4 min

We zien dit goed wanneer we rondtrekken doorheen het prachtige, groene en open domein van de school. In en rond de serres groeien aardbeien, tomaten en prei, tonen de mooie bloemenperkjes hun eerste kleuren, komen aardappelen boven in de groentetuintjes en de insecten zorgen voor een drukte van jewelste in de vlindertuin. Op de schoolhoeve komen de fruitbomen in bloei en worden de motoren van de trekkers gestart met daaraan de gepaste machines om de akkers te bewerken. Een mooiere STEM-omgeving kun je eigenlijk niet hebben, want in alle sectoren komt het beste naar boven.

Er is zichtbaar veel aandacht voor het milieu, de voeding en chemische technieken, er is een wetenschappelijke insteek voor veeteelt, tuinbouw, akkerbouw en tuinaanleg. Verder is er aandacht voor techniek, met een ruim machinepark, gps, smartfarming en andere productieprocessen.

Ook deze school ontsnapte niet aan de gevolgen van Covid-19, de voorziene buitenlandse stages, de driedaagse reis met veel prachtige bezoeken, plaatselijke bedrijfsbezoeken, opleidingen met vakspecialisten, vergaderingen en nog veel meer, konden niet plaatsvinden.

Leerlingen in de tuin

Tijdens onze ontdekkingstocht door de school ontmoeten we Elise en Bram in een tuintje. Zij vertellen ons enthousiast alles over het snoeien van de rozen. Iets verder zien we Delphine en Victor een zak meststoffen bestuderen om de correcte dosis te kunnen toedienen, volgens de bodemanalyse die ze hebben laten nemen. Ondertussen zien we dat Ward en Jan problemen hebben met de grasmaaier, maar met de gepaste sleutel zijn ze de ‘bougie’ aan het controleren. Het is schattig hoe zorgzaam Lien, Ruben, Thibault en Sam omgaan met de pasgeboren lammetjes in het dierenplein. Ze geven flesvoeding om deze borelingen van de nodige energie te voorzien, zodat ze straks in de wei kunnen rondhuppelen. In de vlindertuin zien we hoe Karen en Eddy een paar nestkastjes ophangen die ze zelf in de les techniek maakten.

Wanneer we Frederik en Julien ontmoeten met de trekker en de meststofstrooier, zijn ze druk bezig met het instellen van de gps. Zo kunnen ze straks op de correcte afstand, kaarsrechte rijbanen aanleggen. Joren vindt het iets minder leuk, want hij moet de pas aangekochte meststoffen in de registers en de perceelfiche noteren, hij beseft dat administratie er ook bij hoort. Aan de supergrote trekker hangt de ploeg. Simon en Dieter zijn die aan het afstellen om prachtig vlak ploegwerk af te leveren, meet- en sleutelwerk dus.

Tussen de fruitbomen zien we Louise en Julie met een loep de bloesems controleren op nuttige insecten. Chemische producten gebruiken ze niet snel, want ze controleren naast de nuttige, ook de feromoonvallen op schadelijke insecten. Zo kan alles volgens de IPM-regels gebeuren. Ongetwijfeld is ook de proefveldwerking van de school een goede basis voor het herkennen van onkruiden of aantastingen op gewassen. De leerlingen leren kritisch een rassenkeuze uit te voeren wat zeker bijdraagt tot een rendabelere en milieuvriendelijke teelt.

De leerlingen van De Keiwijzer leggen in de serre elk hun eigen tuintje klaar.
De leerlingen van De Keiwijzer leggen in de serre elk hun eigen tuintje klaar. - Foto: VTI

Werkplekleren

Leerkracht Stefan komt net terug met het schoolbusje. Hij ging met de leerlingen op werkplekleren op een hoogtechnologisch varkensbedrijf, waar ze zelf voeder maken. Deze leerlingen gaan dus ook regelmatig op praktijk naar moderne bedrijven in de regio, zo blijven ze up-to-date. Ze doen dit trouwens ook voor melkvee, “dit is het echte boerenleven” gooit Margot nog in de groep, en weg zijn ze. Door te werken op verschillende bedrijven, leren ze ook de voor- en nadelen van verschillende werkwijzen of inrichtingen kennen en beoordelen ze dit kritisch.

Willen de leerlingen nog een specialisatiejaar volgen op school in een 7e jaar, dan is de optie Land- en tuinbouwmechanisatie mogelijk. Uiteraard ligt de nadruk hier op het onderhoud van de verschillende land- en tuinbouwmachines, maar zijn er ook bedrijfsbezoeken, specifieke opleiding zoals hydraulica, heftruck of kraanbestuurder. Het is een mooie aanvulling op de gevolgde opleiding.

We nemen afscheid van deze enthousiaste groep leerlingen en leerkrachten in de hoop dat de lessen in de toekomst weer op een normale manier kunnen plaatsvinden. Binnen deze scholengemeenschap zijn in het domein land- en tuinbouw verschillende studierichtingen mogelijk. Naast PDM en PDM-technieken wordt in de tweede graad ook biotechnieken aangeboden in de D/A-finaliteit. In de derde graad zijn opnieuw meerdere opties mogelijk waar iedereen met interesse voor dier, plant of wetenschappen terecht kan.

In Poperinge zijn ze er dus klaar voor om de leerlingen goed voor te bereiden op de toekomst.

VTI Poperinge

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken