Startpagina Onderwijs

Slim kunnen sleutelen, is een echte troef van de richting Landbouwmechanisatie

Pieter Reynebeau en Alexander Hoes gaan binnenkort in een rechte lijn van de schoolbanken naar hun eerste werkgever. Bachelors van de afstudeerrichting Landbouwmechanisatie zijn immers erg gegeerd op de arbeidsmarkt.

Leestijd : 5 min

Pieter Reynebeau (22) en Alexander Hoes (20) zitten in het derde academiejaar van de professionele bachelor Agro- en Biotechnologie, afstudeerrichting Landbouw met keuzetraject Landbouwmechanisatie aan de Thomas More-hogeschool – Campus Geel. Voor allebei was de richting Landbouwmechanisatie een heel bewuste keuze.

Gedreven door landbouwmechanisatie

Pieter woont in Merelbeke. Hij volgde na zijn humaniora een zevende jaar elektromechanica aan het Scheppersinstituut in Wetteren. “Ik ben van jongs af al geïnteresseerd in landbouw. Ik ging altijd helpen op de boerderij van een nonkel. Na mijn zevende jaar wilde ik mij daarom nog verder verdiepen in landbouwmechanisatie. Toen ik de informatie over de richting Landbouwmechanisatie bij Thomas More las, wist ik dat dit iets voor mij was. Hier in Geel kon ik theorie aan praktijk koppelen.” Pieter koos het keuzepakket ‘akkerbouwmachines’, waarin onder meer maaidorsers, aardappel- en suikerbietenmachines belicht worden.

Alexander groeide op in Mortsel. Ook bij hem zit de interesse voor landbouw en mechanisatie er al lang in. “Alhoewel ik geen familie heb in landbouwmiddens, ging ik al op mijn tiende helpen bij boeren in de buurt. Dat was puur uit plezier en interesse! In het middelbaar volgde ik de richting Tuinaanleg en -onderhoud in de Tectura Tuinbouwschool in Melle. Voor mij was dit niet voldoende. Tijdens een scholeninfobeurs in Gent vond ik extra informatie over deze richting Landbouwmechanisatie en ik was verkocht.” Alexander opteerde voor het keuzepakket ‘veehouderijtechnieken’ waarin machines voor de ruwvoederwinning en ook melkmachines aan bod komen.

Pieter: “Die interesse in mechanisatie, en dan vooral in landbouwmechanisatie, die heb je of heb je niet. Het is dikwijls zwaar werk, maar ik haal daar mijn geluk uit. Deze sector is vandaag trouwens best gesofisticeerd. Dat wordt door velen foutief ingeschat.” Alexander vult aan: “Via onze bacheloropleiding komen we trouwens ook in functies terecht als werkplaatsleider, vertegenwoordiger van merken en zo meer. Onze opleiding gaat over veel meer dan sleutelen aan machines.”

Website over signalisatie

In het leertraject wordt inderdaad ook aandacht besteed aan vakken zoals bijvoorbeeld regelgeving, management, verkoop en kostenraming en ook aan informatie- en communicatievaardigheden. Voor dat laatste vak werkten Pieter en Alexander samen met Yoeran Vermant en Ruud van Cranenbroek aan een project.

Alexander: “Wij moesten met ons project bepaalde doelgroepen proberen te bereiken. We opteerden voor signalisatie en verlichting van landbouwvoertuigen en kozen voor een informatieve website. Een correcte signalisatie aanbrengen is immers niet altijd evident. Er bestaat nog steeds veel onduidelijkheid over. Daarom gingen we zelfs te raden bij de federale politie om de juiste informatie te kennen.”

Om de website te maken gebruikten de studenten een gratis webtool. “We hebben alle informatie die we vonden geverifieerd, gebundeld en met bronvermelding gepubliceerd. Vervolgens was het zaak om de website ruchtbaarheid te geven. Dat lukte prima, onder andere dankzij de medewerking van Landbouwleven”, lacht Pieter. “De publicatie op jullie website gaf een mooie respons. We kregen heel wat positieve reacties. Diverse firma’s maakten een link naar onze website.”

Alexander (links) en Pieter maakten, samen met 2 andere studenten, een website over signalisatie van landbouwvoertuigen.
Alexander (links) en Pieter maakten, samen met 2 andere studenten, een website over signalisatie van landbouwvoertuigen. - Foto: AV

Het project – dat liep tussen september en december – was dus een voltreffer. Er volgt nog een eindverslag met onder meer de resultaten van het bereik van de website. De vraag rest nog wie deze interessante website kan overnemen, nu de huidige regelgeving hieromtrent nog eens werd gebundeld...

Nieuw materiaal dankzij samenwerking

Beiden beseffen wel dat die ‘algemenere’ vakken noodzakelijk zijn voor hun loopbaan, maar aan machines sleutelen vinden ze toch het leukst. Ze vinden het dan ook prettig dat er een nauwe samenwerking is tussen de hogeschool, de importeurs en de dealers.

“We krijgen regelmatig machines ter beschikking”, bevestigt Kris Michiels, docent Landbouwmechanisatie. “Het geeft de studenten de mogelijkheid om te oefenen met nieuwe machines. Dat is ook nodig gezien de snelle evoluties in de sector.”

Michiels toont onder meer de Claas-hakselaar Lexion 7500, maar ook een gloednieuwe Lely Astronaut-melkrobot. Na de annulering van Agribex kwam bijvoorbeeld de zelfrijdende maaier Krone Big M naar de school in Geel in plaats van naar Brussel. Op de dag van ons bezoek zijn de studenten volop aan het sleutelen aan MF 1840-balenpersen. “Er werden 6 stuks tegelijkertijd geleverd. Het is een win-winsituatie: het levert praktijkervaring op voor de studenten en de dealer of importeur kan het werk uitbesteden”, aldus Michiels.

Op de dag van ons bezoek zijn de studenten volop aan het sleutelen aan MF 1840-balenpersen.
Op de dag van ons bezoek zijn de studenten volop aan het sleutelen aan MF 1840-balenpersen. - Foto: AV

Bachelorproef afronden

Pieter en Alexander zijn nu nog volop hun bachelorproef aan het afronden. Hun eindwerk moet tegen eind april klaar zijn. De studenten mogen zelf een thema voorstellen. “Mijn eerste voorstel – een automatisch remsysteem voor tractoren uitwerken – haalde het niet “, vertelt Alexander. “Na overleg met de docenten dook ik in de wereld van de unmanned aircrafts (UA). Onze school kocht recent een drone met multispectrale camera’s aan. In mijn eindwerk werkte ik zowel de wetgeving, de werking en de bediening als het gebruik van de camera’s en het opstellen van taakkaarten uit. Als het goed zit, zal mijn eindwerk in de toekomst gebruikt worden in de lessen over smart farming.”

Alexander Hoes dook voor zijn eindwerk in de wereld van de unmanned aircrafts (UA).
Alexander Hoes dook voor zijn eindwerk in de wereld van de unmanned aircrafts (UA). - Foto: AV

Pieter koos voor de uitwerking van een nieuw TIM (Tractor Implement Management)-systeem. “TIM is een product- en fabrikant overkoepelende Isobus-oplossing voor landbouwmachines. Het werktuig is in staat om automatisch bepaalde functies van de tractor te bedienen om de kwaliteit en efficiëntie van het totale systeem te optimaliseren”, legt hij gedreven uit. “Maar de aansturing van de ene tractor op een andere bestaat nog niet. Deutz Fahr startte dit jaar met het lanceren van een onafhankelijke TIM. Het idee is er dus de dag van vandaag al wel, maar het staat nog in de kinderschoenen.”

Pieter Reynebeau koos als eindwerk voor de uitwerking van een nieuw TIM (Tractor Implement Management)- systeem.
Pieter Reynebeau koos als eindwerk voor de uitwerking van een nieuw TIM (Tractor Implement Management)- systeem. - Foto: AV

Gegeerd profiel

De laatstejaars hebben een goedgevulde agenda, want ook de stageperiode loopt nog 2 dagen per week voort. Pieter deed zijn stage bij Firma Beel, Alexander bij het bedrijf Vercammen. “Veel tijd naast onze studie is er momenteel niet”, beseft Alexander. “We werkten zowat 4 maanden aan ons eindwerk. Het is momenteel een beetje doodgaan”, grapt Pieter.

Pieter en Alexander snakken stilaan naar het einde van hun opleidingstraject, maar een zoektocht naar werk is bij allebei niet aan de orde. Deze studenten hebben een gegeerd afstudeerprofiel en worden nog voor ze hun einddiploma op zak hebben, gecontacteerd door heel wat landbouwmechanisatiebedrijven.

Alexander kan aan de slag bij Hilaire Van der Haeghe als productspecialist van het merk Fendt. Pieter bekijkt nog zijn opties bij zijn stagebedrijf Beel of bij machineproducent Vervaet, waar hij kan worden ingezet voor ‘Vervaet Connect’. Maar eerst... genieten van wat vakantie!

Anne Vandenbosch

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken