VLTI Torhout: Grote diversiteit aan leerlingen en bezielde leraren

De modernisering, de verdiepingsmogelijkheden in de eerste graad, de pandemierichtlijnen en de onzekere advisering spelen een rol in de interesse en keuze van leerlingen. Voeg daar een boerenbetoging in Brussel, de landbouwbetoging in Torhout, een nieuw stikstofdecreet, beperking van de varkensquota en stijgende olieprijzen aan toe en het valt te begrijpen dat leraren en directie nagelbijtend toekijken. Elk van deze dingen is op een landbouwschool voelbaar.
Jongens en meisjes met een landbouwachtergrond ontvangen de signalen van familietragedies, worden verwacht om mee op te komen voor hun toekomst. Weten zij telkens waarrond deze commotie en onzekerheid draait? Het werd de taak van praktijkleraren om de leerlingen te informeren, om de vooroordelen en geruchten uit te zuiveren en om hun in begrijpbare taal de gevolgen van deze nieuwe maatschappelijke thema’s uit te leggen. Hun toekomst zal er immers een stuk anders uitzien dan die van hun ouders.
Ander profiel
Meteen viel op dat leerlingen die nu voor landbouw kiezen, vaak een ander profiel hebben. Er zijn nu minder leerlingen uit landbouwmiddens of met voeling voor zorg en productie van rundvee en varkens. Ook dit is een nieuwe uitdaging. Zowel op de schoolhoeve, de kinderboerderij als bij externe partners viel meteen op hoe vers of groen deze instroom is. Stallen mesten, vaardigheden met technische materialen, koeien scheren, varkens voederen, zorg voor pluim- en kleinvee: het is voor velen nieuw. Nieuwe dingen gaan met onzekerheid gepaard. Een geluk dat het VLTI beschikt over jonge en bezielde leraren die met zorg en geduld leerlingen deze verantwoordelijkheden aanleren: waarden die we hoog in het vaandel dragen.
Nieuw leerplan
Zij gaan ook aan de slag in de serres van de school. Een nieuw leerplan betekent ook een nieuw teeltplan. Leerlingen zien alle teeltaspecten van komkommer, bloemkool, courgettes, vergeten groenten en meloenen. De traditionele aardbeien-, tomaten-, aardappelen- en slateelt blijven, al is hier nu oog voor rassenvariëteiten. Er is ook aandacht voor het onderhoud van materiaal.
Het nieuwe leerplan legt ook accenten op verkoop en verwerking van deze producten. Daarnaast blijven praktijkleraren, teeltoversten en leerlingen inzetten op het zaaien, potten, enten van een grote waaier aan perkbloemen en tuinplanten. Foutjes en onnauwkeurigheden komen hier voor, want bij elke teelt blijft het leerproces voor de leerlingen prioritair. Het resultaat van deze teelten blijft naar jaarlijkse gewoonte te bewonderen op de Bloemendag van 1 mei.
Richting Biotechnieken
Binnen de wetenschapstak van de school was het uitkijken welke leerlingen voor de richting Biotechnieken kozen. Net als bij gelijkaardige domeinscholen gaat het in deze richting met dubbele finaliteit vaak om een kleinere groep. Op een creatieve manier gaan leerlingen in de verschillende practica op onderzoek met natuurlijke producten: suiker uit suikerbieten scheiden, de invloed van bicarbonaat of koolstof binnen de natuur onderzoeken, bodemstalen vergelijken… Leraar en leerlingen experimenteren tijdens de vele uren in het labo. Vaak merk je hier verwonderde gezichten achter proefbuisjes, erlenmeyers en bunsenbranders.
Richting Paardenhouderij
Buitenlandse stage