Startpagina Mechanisatie

Internationale vakbeurs verzamelde hele bietensector

Betteravenir is een tweejaarlijks evenement voor de bietensector. Het wordt afwisselend in Duitsland, Nederland, of, zoals dit jaar, in Frankrijk georganiseerd. De centrale organisatie is de IIRB, een internationaal instituut voor onderzoek in de bietenteelt. Overal staat het evenement bekend als ‘Beet Europe’, behalve in Frankrijk, daar heet het op zijn Frans ‘Betteravenir’.

Leestijd : 4 min

Het tweedaagse evenement werd in de laatste week van oktober gehouden in Berny-en-Santerre in Picardie, ongeveer ter hoogte van Amiens. Dat is het hart van de Franse bietenteelt.

Totaalevent voor de bietensector

Betteravenir vond plaats op een terrein van 40 ha, waarvan 20 ha voor de rooidemonstraties. Er waren meer dan 150 standhouders. Volgens de organisatie trotseerden 10.000 bezoekers de slechte weersomstandigheden. Op dat bezoekersaantal hadden de organisatoren vooraf ook gerekend.

Het evenement omvatte alles voor de teelt. Er was een infobeurs met stands van zaadleveranciers en suikerproducenten en dit keer ook voor de energiewinning uit bieten. Daarnaast waren er ook stands met machines voor grondbewerking, zaaien en gewasbescherming.

De meeste belangstelling gaat echter toch uit naar de rooidemonstraties. Fabrikanten van bietenrooiers laten zien wat ze kunnen. Intussen zijn er niet zo heel veel fabrikanten meer. Er waren 3 Duitse en één Nederlandse fabrikant. Er waren ook 2 Franse fabrikanten, maar één daarvan, JPS, produceert niet meer en toonde machines van 20 jaar oud. En de tweede, Franquet, was wel aanwezig, maar durfde het op de eerste dag niet aan om te demonstreren. Het perceel was behoorlijk nat en de lössgrond was erg plakkerig. De Fraquet-rooier werkt met schijven in plaats van scharen of oppelwielen. Het is een erg eenvoudig systeem, maar het moet wel droog zijn.

Over de kwaliteit van het geleverde werk valt er niet veel te zeggen, omdat de organisatie afzag van tarrametingen. De gerooide bieten werden meteen afgevoerd naar een gezamenlijke hoop op ruim 1 km afstand.

Holmer

Holmer presenteerde vorig jaar de nieuwe generatie, de TerraDos 5. Doelen waren verlaging van de gebruikskosten, verhoging van het comfort en meer flexibiliteit. De lagere kosten moeten onder meer komen uit het verlengen van het verversingsinterval van de motor van 750 uur naar 1.000 uur en het gebruik van sensoren, die moeten aangeven wanneer filters vervangen moeten worden.

Vloerverwarming in de cabine moet bijdragen aan een beter comfort voor de chauffeur. Ook verdergaande ondersteuningssystemen voor de chauffeur moeten hieraan bijdragen. Voor werken in het donker heeft Holmer niet langer werklampen in de dakrand, maar ledlichtstrips. Die geven een egaler licht met minder schaduwen en dat werkt volgens de fabrikant minder vermoeiend. Holmer demonstreerde als enige met een twaalfrijer zelfrijder.

Ropa

De Tiger 6-drieasser en Panther 2 tweeasser, die Ropa demonstreerde, zijn in deze vorm al weer even op de markt. Het zijn technisch geavanceerde machines. Dat blijkt onder meer uit de automatische hoogte-instelling per rij. Die werkt met behulp van ultrasone hoogtesensoren. De machine heeft ook een automatische kophoogteregeling. Die werkt met een hoeksensor op de scalpeur. Het onderstel heeft een hydraulische wielophanging, waarbij de circuits links en rechts met elkaar in verbinding staan. Daardoor heeft hij een egale gewichtsverdeling en kan hij op hellingen ook beter gestabiliseerd worden.

De Ropa Panther 2 s is de vierwielervariant, met een bunker van 30 m 3 . Daarnaast toonde Ropa ook de Tiger 6 s, de zeswieler met een bunkerinhoud van 43 m 3 .
De Ropa Panther 2 s is de vierwielervariant, met een bunker van 30 m 3 . Daarnaast toonde Ropa ook de Tiger 6 s, de zeswieler met een bunkerinhoud van 43 m 3 . - Foto: AJB

Vervaet

De Nederlandse inbreng kwam van Vervaet. Die demonstreerde met 2 Q621’s, maar wel 2 verschillende machines. De nieuwste van de 2 was voorzien van een rollenbed achter de rooischaren en dat is een noviteit voor Vervaet. De collega-fabrikanten bieden dit al langer aan en, op verzoek van een klant, bouwt Vervaet nu ook een rollenbed in plaats van 2 zonnen.

Dit is de eerste Vervaet met een rollenbed na het rooiaggregaat. Deze compacte en zeer wendbare machine is voorzien van brede banden met drukwisselsysteem.
Dit is de eerste Vervaet met een rollenbed na het rooiaggregaat. Deze compacte en zeer wendbare machine is voorzien van brede banden met drukwisselsysteem. - Foto: AJB

De machine had verder een ontbladeraar met 2 rotors. De voorste rotor was voorzien van stalen en rubberen klepels, de achterste alleen van rubberen klepels. De machine stond op Michelin-banden, in combinatie met een drukwisselsysteem. De bandenmaten zijn vooraan VF 900/60R38 en achteraan 1050/50R32. In het veld kunnen de voorbanden in spanning zakken tot 1,3 bar en dat is uniek. Door het ontbreken van knikbesturing is de machine compact en licht. Dankzij de dicht bij elkaar geplaatste achterwielen is hij heel wendbaar en heeft hij maar één wiel per spoor.

Grimme

Grimme demonstreerde 2 Rexors, een 6300 met 3 assen en een 6200 met 2 assen. Die machines kregen vorig jaar hun derde generatie. De voorbouw werd iets anders, met 2 balken aan de zijkant, voor meer zicht op het rooiaggregaat. De bedieningsinterface is aangepast en toegankelijker gemaakt. Voor ‘s werelds grootste mechanisatiebeurs Agritechnica (12 tot 16 november in Hannover) kondigde Grimme aan om meer functies te automatiseren om de chauffeur verder te ontlasten. Een van de machines was uitgerust met rooischaren en de andere met oppelwielen.

Grimme toonde 2 Rexors van generatie 3. Die werd vorig jaar geïntroduceerd.  De Rexor 6300 heeft rooischaren, de Rexor 6200 rooit met oppelwielen.
Grimme toonde 2 Rexors van generatie 3. Die werd vorig jaar geïntroduceerd. De Rexor 6300 heeft rooischaren, de Rexor 6200 rooit met oppelwielen. - Foto: AJB

JPS

JPS Construction is een machinebouwer en loonwerker in de omgeving van Cambrai, ongeveer 50 km van het demoterrein. Voor het naburige akkerbouwbedrijf Soyez bouwde het een 12-rijige rooier, die het nadien ook voor enkele andere klanten bouwde. Het systeem is al enigszins op leeftijd, maar functioneert nog steeds.

JPS Contrucion is een machinebouwer en loonwerker in de regio Cambrai.  Deze bouwt 12-rijige rooiers in combinatie met grote zelfrijdende laders.
JPS Contrucion is een machinebouwer en loonwerker in de regio Cambrai. Deze bouwt 12-rijige rooiers in combinatie met grote zelfrijdende laders. - Foto: AJB

De scalpeurs stonden niet helemaal goed afgesteld, waardoor de pruik te groot was. De rooier heeft pneumatisch verstelbare rooischaren, die wel hydraulisch vibreren. De rooier heeft een 125 pk sterke hulpmotor op een aangedreven en gestuurde as. Bij het systeem hoort een grote zelfrijdende lader, De Mega Star DB 75. En Mega is hij, met een bunker van 80 m3, met een gewicht van ongeveer 45 ton. Hij wordt aangedreven met een 660 pk Caterpillar C16-motor. De middelste 2 assen staan op dubbellucht met 600/70R34-banden.

Arend Jan Blomsma

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken