Startpagina Mechanisatie

Bepco wil technische kennis leveren naast onderdelenvoorziening

Het beweegt op de markt van de onderdelenvoorziening en daar heeft ons Belgische Bepco wat mee te maken. Op vijf jaar tijd verviervoudigde de omzet, verdubbelde de personeelsbezetting, waren er enkele overnames en werd de bedrijfsfilosofie glashelder. De nichespeler werd een topspeler of nog de underdog trad naar de voorgrond.

Leestijd : 4 min

De historiek van Bepco gaat terug naar 1958 toen Paul Fraikin een handel startte in de toelevering van kwaliteitswisselstukken, genaamd Tracpieces. In Engeland deed in 1974 een gelijkaardige ontwikkeling zich voor en zag de firma Bepco het levenslicht. In 1992 fusioneerde deze twee ondernemingen zich tot de Groep Bepco-Tracpieces.

Groep TVH

De meest recente mijlplaal in de geschiedenis van de firma doet zich voor vijf jaar geleden, in 2012. De groep TVH (Thermote en Vanhalst) breidde dan zijn activiteitendomein uit richting landbouw met de aanschaf van de groep Bepco-Tracpieces. Er werd verder gegaan onder de naam Bepco. Hiermee is Bepco in handen van een 100% Belgisch, familiaal aandeelhoudersschap.

De overname door TVH zorgt voor een veilige, financiële inbedding binnen de TVH groep. Dat zorgt voor stabiliteit en zekerheid naar de toekomst toe, maar bovenal voor een duidelijke toekomststrategie. In 2012 is voor Bepco zo een verhaal van continue groei begonnen op diverse vlakken. De stockniveau’s (voorraden) verhoogden, maar ook het aantal overnames en bijgevolg de omzet.

Luchtfoto van de Bepco site in Hermalle-sous-Huy.
Luchtfoto van de Bepco site in Hermalle-sous-Huy.

Overnames

Een jaar later, in 2013, werd de eerste overname, nadat Bepco werd ingelijfd in de TVH-groep een feit: de Franse specialist in slijtdelen Pividori werd overgenomen. Recenter werd ook het Franse L3 Services Pro overgenomen, specialist in technische wisselstukken. Vorig jaar werd GDI een autoriteit op vlak van cabineramen ingelijfd, dit jaar het Poolse Agrojan gespecialiseerd in onderdelen voor maaidorsers en oogstmachines.

Simon Witdouck, COO Bepco Group, legt uit dat Bepco tot vijf jaar geleden de naam had om de specialist te zijn voor de levering van motoronderdelen. “Sinds 2012 zijn we aan een uitbreiding van het gamma aan het werken om een full-line onderdelenleverancier te worden”. Dit wordt bereikt door een stelselmatige uitbreiding van het gamma door zowel bedrijfsovernames als interne productontwikkelingen. Een breed gamma in het aanbod is ook nodig om een vlotte marktbenadering te realiseren.

Meer dan onderdelen

De ambitie van Bepco is om een breed onderdelengamma aan te bieden, met technische kennis naast de onderdelen. Hierbij komt dan ook de visie van de onderneming naar boven: ‘More than just parts’. Bij Bepco willen ze geen zuivere verdeler van onderdelen zijn, want dan onderscheid je uzelf niet in de markt. Dit willen ze wel bekomen door een antwoord te kunnen bieden op technische vragen van klanten.

Ook al is de dealer technisch geschoold, opmerkelijk is soms de nood aan uitleg. Hier wil Bepco een antwoord bieden. In Frankrijk hebben ze zo al dertig man achter de telefoon zitten om technische vragen te beantwoorden. In België wordt er op dit vlak, sterk aan de weg getimmerd. Een toekomstig idee is het aanbieden van technische opleidingen door Bepco.

De filosofie van Bepco is er eentje van onafhankelijk te blijven van originele onderdelenleveranciers (OEM). Dit in tegenstelling tot andere spelers in de markt. Bepco wil op een vrije manier met zijn klant omgaan en duwt hem door haar onafhankelijkheid ook niet in een richting.

Bepco wil meer leveren dan onderdelen en werkt zo aan de technische ondersteuning bij zijn  producten via o.a. telefonisch contact.
Bepco wil meer leveren dan onderdelen en werkt zo aan de technische ondersteuning bij zijn producten via o.a. telefonisch contact.

Dealerservice

Bepco noemt zich gespecialiseerd in alternatieven. Mispak u er niet aan: alternatieven kunnen ook A-merken zijn. Zo kan door Bepco een onderdeel van LUK geleverd worden in de originele doos in plaats van in de OEM-doos. Bepco wil hierdoor alternatieven bieden voor de prijzigere OEM-wisselstukken. Simon Witdouck legt uit dat zij dikwijls in beeld komen als de fabrieksgarantie van een machine verstreken is. Bepco biedt dan een prijsgunstiger onderdeel aan met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

De bedrijfsfilosofie van Bepco is ook om enkel Business-to-Business handel te doen en niet aan particulier of eindklant, maar aan de dealer te leveren. Bepco wil zijn partner zijn. Hierom ontwikkelde ze ook het ‘shop-verhaal’. Bij de dealer kan door Bepco een kleine winkel ingericht worden met dingen die klanten alle dagen nodig hebben: spelden en bouten, lampen en signalisatieborden, maar tevens werkplaatsuitrusting. Ook hier gaan de mensen van Bepo met de dealer meedenken om het aanbod te bepalen.

Voor de dealer is er ook een hersteldienst voor elektronisch materiaal zoals dashboard, joystick, ... Dure onderdelen om door nieuwe te vervangen, waarbij herstel vaak goedkoper uit kan. “Dit is wederom een voorbeeld waarbij we meer willen doen dan enkel onderdelen te leveren en we inzetten op klantenondersteuning”, bemerkt Simon Witdouck fijntjes.

De toekomst van Bepco is er een waarbij het shopverhaal verder uitgebreid wordt, net als het productgamma. Maar ook wordt er ingezet op de dienstverlening: hoe kan de dealer geholpen worden bij een juist voorraadbeheer, waar kan hij technisch ondersteund worden en welke opleiding heeft hij nodig. Simon Witdouck maakt zich sterk dat Bepco alles in huis heeft om de toekomstdoelen te realiseren.

Bepco in België telt 120 man personeel en heeft een magazijn van 10.000m2 in Hermalle-sous-Huy en verderop in Villers nog eentje van 5.000m2. In België liggen meer dan 60.000 verschillende productitems in stock. Als we de onderdelenmagazijnen verder in de wereld in reking brengen, komen we aan meer dan 130.000 verschillende referentieproducten in voorraad.

Naast België heeft Bepco ook filialen in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje en Engeland. Hiernaast is Bepco actief in Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Africa en Brazilië.

T.D.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken