Startpagina Agribex

Enquête: consument heeft vertrouwen in landbouwers

In de aanloop naar Agribex trokken de organisatoren van dit landbouwsalon vanaf half september tot begin november naar de consument via een roadshow doorheen het land. Doel was om de consument informatie te verstrekken over de hedendaagse landbouw.

Leestijd : 6 min

A gribex, het internationaal landbouwsalon, heeft zijn ronde van België afgesloten in Ninove en kijkt tevreden terug. Op zijn rondrit zijn meer dan 1.500 consumenten bereikt, werd tal van informatie gegeven over de Belgische landbouw anno 2017 en de verdere toekomst, en werd de kennis getest op een speelse manier van zo’n 125 consumenten die de kennisquiz aandurfden.

Doel bereikt

Daarmee is volgens de organisatoren van de landbouwbeurs de doelstelling bereikt. “Het was onze bedoeling om naar de consument te trekken en informatie te geven over de landbouw. En dat hebben we dan ook gedaan”, aldus Michel Christiaens, secretaris-generaal en beursorganisator.

Het opzet van de roadshow is ontstaan na een bevraging van 1.000 consumenten. Agribex wou weten welke houding zij hebben ten opzichte van de Belgische landbouw. Landbouwers, zo stelde de beursorganisator, voelen zich vaak fout begrepen. Maar daarbij vroeg Agribex zich af of die perceptie een grond van waarheid heeft. Uit de bevraging is gebleken dat één en ander niet meteen het geval is. De consument heeft wel degelijk een hart voor de landbouw. Sterker zelfs, de consument geeft de boer de derde hoogste score als het op vertrouwen aankomt. De Belgische boer krijgt een dikke 8/10 en volgt daarmee de arts en de leerkracht op de hielen.

Weinig voeling,

toch begrip

Wat de consument wel toegeeft, is dat hij weinig voeling heeft met die landbouw. “De landbouw is ook aanzienlijk gewijzigd”, stelt Agribex. “In 2000 waren er nog bijna 62.000 landbouwbedrijven in België. 16 jaar later is dat aantal met 40% gedaald. Maar de landbouwbedrijven zijn wel groter geworden, ook moderner en meer high-tech. De boer van 2000 is in niks te vergelijken met de boer van 2017.”

Of de consument dat betreurt, wou Agribex ook weten. Niet zo zeer, zo blijkt. De consument is een realist en geen dromer. De consument heeft begrip voor intensivering van de landbouw en al zeker voor automatisering. Bijna 70% vindt het oké dat de landbouw automatiseert als dit de prijzen van voedingsproducten onder controle kan houden. En ook de intensivering is voor ruim 61% geen probleem.

Drie op de 5 Belgen vindt dat de boer van vandaag met respect voor het milieu en de natuur produceert. Twee op de drie Belgen ziet de boer ook respectvol omgaan met dieren. Dierenwelzijn en aandacht voor natuur en milieu is voor de consument bijzonder belangrijk. Boeren doen het al goed maar de aandacht mag op dat vlak nooit verslappen.

In en rond een verplaatsbare educatief ingerichte container werd de consument informatie verstrekt over de hedendaagse landbouw.
In en rond een verplaatsbare educatief ingerichte container werd de consument informatie verstrekt over de hedendaagse landbouw.

Hoopgevend

Voor Agribex zijn de resultaten alvast hoopgevend. De consument draagt de landbouw een warm hart toe. Als er al een gevoel is dat de consument geen vertrouwen zou hebben in de landbouw, dan is dat een vals gevoel. Dat vertrouwen is er wel degelijk.

De fipronil-saga heeft dat vertrouwen ook geen deuk gegeven. Wat de consument wel vindt, is dat de landbouwer meer aandacht moet hebben voor zijn eigen marketing. 81% van de consumenten vinden dat we zo weinig mogelijk voedsel moeten importeren. Maar, voegen ze er bijna in één adem aan toe. Op vlak van marketing kan het wel wat beter.

En nu?

Voor Agribex staat het vast dat deze campagne een goede aanloop is naar de beurs zelf. “We zijn figuurlijk de boer opgetrokken om naar de consumenten te gaan en om de landbouw anno 2017, Boer17.0, aan hen te presenteren”, stelt Michel Christiaens.

Agribex is nog altijd het summum van wat de Belgische landbouw te bieden heeft. In de eerste plaats blijft dit een vakgebeuren, maar voor ons is de consument daar meer dan welkom”, aldus Christiaens.

Volgens hem is Agribex een verzamelplek van alle moderne technologie die de landbouw vandaag rijk is. Het geeft nog beter een inkijk in de landbouw zoals die vandaag is en zoals die nog zal evolueren. Landbouwers staan niet stil. Ze evolueren mee met hun tijd, spelen in op trends om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen.

Hun eerste ambitie en missie is nog steeds: voldoende en gezonde voeding tegen betaalbare prijzen aanbieden. Wat ons in die zin verheugt, is dat de consument in dat verhaal meestapt. De consument zelf geeft toe dat dat laatste een sneuvelpunt is voor veel landbouwers. 74% van de consumenten vindt dat ‘een eerlijke prijs krijgen voor hun product’ een terechte zorg is voor de boer. Landbouw kan alleen op die manier leefbaar blijven. M.a.w. de consument beseft heel goed dat gezonde landbouwproducten een prijs waard zijn. Dus op dat vlak is er wel hoop. Het streven naar steeds goedkoper heeft een grens. “Consumenten zijn bereid om daar oren naar te hebben. Dus dat debat kunnen we perfect voeren”, aldus nog Michel Christiaens.

Een achttal Carrefour supermarkten mochten de infocontainer van Agribex, vergezeld van een stevige tractor verwelkomen op hun parking.
Een achttal Carrefour supermarkten mochten de infocontainer van Agribex, vergezeld van een stevige tractor verwelkomen op hun parking.

Supermarkt

Om de roadshow te kunnen organiseren heeft Agribex nauw samengewerkt met supermarktketen Carrefour. Zij hebben Agribex een plaats gegeven op de parking van 8 hypermarkten, met name Ans, Korbeek-Lo, Brugge, Kuringen, Zemst, Jambes, Bomerée en Ninove.

Hiermee zaten de organisatoren van het landbouwsalon meteen in het hart van de distributie en hadden ze de luxe om de consument bijna recht in hun container te laten stappen. De samenwerking is perfect verlopen.

Carrefour heeft ook lokale producenten een platform gegeven waardoor de Belgische landbouw zich op de beste manier heeft kunnen presenteren. “Als consumenten vinden dat er al iets moest gebeuren aan de marketing, dan hebben we hopelijk hiermee het goede voorbeeld gegeven”, concludeert Michel Christiaens.

Test-Aankoop over deze actie

In een wereld van globalisering, schaalvergroting en massaconsumptie is de consument de voeling kwijtgeraakt met de bron, met de landbouwer. De enquête die hier door Agribex is gevoerd bewijst eens te meer dat het respect voor de boer wel aanwezig is maar dat de werking van onze landbouwbedrijven onbekend terrein zijn voor heel wat consumenten.

Een initiatief waarbij consumenten op een innovatieve manier worden geïnformeerd over de manier waarop onze voeding wordt geproduceerd, vindt Test-Aankoop een positieve zaak. Test-Aankoop informeert haar leden over het belang van het consumeren van lokale producten onder andere door de distributie van hun groenten – en fruitkalender. Dit om naast het milieu ook onze lokale productie en de korte keten te ondersteunen.

Activiteit in de container

Via een educatief ingerichte mobiele container werd de consument geïnformeerd aan de hand van infoborden en video’s.

Hiernaast werd er ook reclame gemaakt voor de Agribex landbouwbeurs en gaven de mensen van de Voedselbanken een kleine presentatie over hun werking.

Een ‘babbelbox’ werd geïnstalleerd waarbij de consument zijn vertrouwen voor de landbouw kon inspreken.

De aanwezige kinderen kregen een appel mee en de infofolders moesten zelf bijgedrukt worden.

Boer 17.0

Via een container die de organisatoren van Agribex plaatsten op de parking van de supermarkt kon de consument dichter bij de landbouw gebracht worden via infoborden en filmpjes. De slogan die gebruikt wordt is Boer 17.0. Er is bewust voor deze term gekozen om te tonen dat de landbouw hoogtechnologisch is geworden.

Een eerste aspect waar de consument op gewezen werd is het hedendaagse management van de dieren waarbij activiteiten worden gemonitord om te zien of het vee veel dan wel weinig eet of beweegt.

Ook het gebruik van drone’s kwam aan bod omdat dit toch heel belangrijk is geworden in de moderne landbouw. Via de drone worden velden bekeken om hun toestand beter in beeld te brengen voor en na. Zo kan de boer streven naar een optimalisatie van de aangewende mest, gewasbeschermingsmiddelen en irrigatie. Het streefdoel is hier om met minder input de productie te verhogen.

Beelden die de drones maken kunnen hiernaast ook de agribots gaan aansturen. Deze kunnen zaaiwerken gaan uitvoeren of onkruidbestrijding. Door middel van cameraherkenning kan de robot gaan zien of het een blad is van bijvoorbeeld een suikerbietplant of onkruid en dit gericht gaan bestrijden. En dit 7 dagen op 7 en 24 uur lang.

Via het internet of things kunnen dan alle gegevens worden samengekoppeld.

Conclusies

De Belg behoudt zijn vertrouwen in de landbouw, ook na de Fipronil-crisis, zijn respect voor de boer is groot (87,8%)

De consument denkt dat hij voldoende weet heeft over de dagelijkse activiteiten van de boer, maar op kennisvragen slaat hij vaak de bal mis. Hij moet dan ook veelal toegeven dat ze te weinig voeling hebben met de landbouw. Echter krijgt het ondersteunen van de plaatselijke boer heel wat bijval.

Om de voedselproductie op peil en betaalbaar te houden, vindt de consument dat de landbouw intensiever en meer geautomatiseerd mag worden. Het feit dat de landbouw te veel overheidssteun krijgt, vindt maar bij 38,6% bijval. Volgens de consument moet de boer meer marketinginspanningen leveren om zijn producten beter in de verf te zetten.

Gevraagd naar de grootste uitdagingen voor de Belgische landbouw, plaatsen consumenten deze drie items voorop:

- eerlijke prijzen krijgen voor producten

- lage inkomsten in verhouding tot het werk

- concurrentie uit andere landen

Lees ook in Agribex

Meer artikelen bekijken