REO Veiling boekt nieuwe recordomzet
De REO Veiling haalde afgelopen jaar een recordomzet van bijna 250 miljoen euro; een stijging met 4,3% ten opzichte van 2023. Tomaten, prei en witloof zijn de belangrijkste producten qua omzet. In 2024 lag de focus van de coöperatie op het verder uitwerken van de nieuwe missie, visie en strategie. In 2025 wil ze inzetten op verdere professionalisering en innovatie.


Zoals het KMI al eerder meldde, was 2024 het natste jaar sinds het begin van de metingen in 1833. Dat resulteerde in een daling van de aanvoer bij REO, vooral van zowat alle vollegrondsgroenten.
Nieuwe missie, visie en strategie
In 2024 lag de focus van de raad van bestuur, directie en het managementteam van de REO Veiling op het verder uitwerken van de nieuwe missie, visie en strategie. De communicatie van de coöperatie met haar telers-coöperanten werd verder gekoesterd door blijvend en gestructureerd verder in overleg te gaan rond de modernisering en professionalisering, met oog voor de nieuwe noden en behoeften van de coöperanten én de markt. De eerder geïdentificeerde 7 werkdomeinen werden verder onder handen genomen. Daarbij werden de knelpunten en opportuniteiten samen verder uitgespit. Deze ‘multidisciplinaire werkgroepen’ leverden voor elk van de 7 werkdomeinen voorstellen af aan de raad van bestuur.
Tijdens het voorbije jaar hield de raad van bestuur deze voorstellen tegen het licht van de missie, kernwaarden en visie. De directie bood telkens de nodige ondersteuningen en checkte de verschillende voorstellen aan bestaande data.
Opfrissing
Op de REO Veiling werden ook diverse belangrijke investeringen uitgevoerd. Zo werd een groot deel van het intern rollend materieel (heftrucks en transpalletten) vernieuwd. Verder werd de toegangsruimte opgefrist en voorzien van een nieuwe, moderne onthaalaccommodatie, die vanaf 2025 opnieuw bevolkt zal zijn. Ook werd een deel van de ter beschikking gestelde ruimtes voor partners van REO gemoderniseerd.
REO zette in 2024 de professionalisering voort door te starten met het opwaarderen van haar veiligheidscultuur. REO Secor werd boven de doopvont gehouden en diverse stappen werden al ondernomen.
Recordomzet
Net zoals in 2023 vertaalde dit alles zich, samen met de werkkracht, vakkennis en grote flexibiliteit van de producenten, in een nieuwe recordjaaromzet, ditmaal van 249.238.751 euro, 4,3% meer dan in 2023. Dat heeft onder meer te maken met prijsstijgingen van groenten en fruit.
De belangrijkste producten voor de REO Veiling zijn tomaten (53.278.744 euro omzet), prei (37.522.472 euro) en witloof (25.087.200 euro). Aardbeien, komkommer, champignons, courgettes, serresla, witte kool en het 4de gamma vervolledigen de top 10.
REO zet ook verder in op duurzaamheid. Getuige daarvan is de daling met 6,3% van het aantal verpakkingen tot 36.411.636.
Nieuwe beleidsnota
Eind 2024 werd er gestart met de opmaak van de nieuwe strategische beleidsnota. Doel hiervan is om de door de raad van bestuur genomen besluiten verder te vertalen naar duidelijke strategische doelstellingen voor de komende jaren. Die moeten bijdragen aan de continuïteit van REO. 2025 zal in het teken staan van het verder uitwerken van een coöperatieve structuur. De structuur van de communicatie tussen REO en haar producenten-coöperanten zal worden uitgewerkt in productgroepen en productstuurgroepen. Verder zullen de jongeren structureel deel uitmaken van de bestuursorganen.
“REO blijft zich inzetten voor duurzame groei en het ondersteunen van haar coöperanten”, klinkt het. “2025 zal in het teken staan van verdere professionalisering en innovatie, met een blijvende focus op gezonde en duurzame producten.”