Startpagina Economie

FrieslandCampina ziet winst fors dalen

FrieslandCampina heeft in 2017 de winst met 37% zien dalen tot €227 miljoen. De Nederlandse zuivelcoöperatie had last van negatieve valuta-effecten, afschrijvingen in verband met haar Chinese activiteiten en een hogere belastingdruk. De leden-melkveehouders zagen hun melkprijs wel met 24% toenemen.

Leestijd : 4 min

FrieslandCampina blikt terug op een jaar met twee gezichten. Het betaalde haar leden-melkveehouders een prijs van €40,01 per 100 kilo melk. De prijs is exclusief btw en bij 3,47% eiwit, 4,41% vet en 4,51% lactose. Daarmee lag de prijs fors hoger dan een jaar eerder. Belgische leveranciers moeten het met wat minder doen. De precieze prijs is niet duidelijk, maar voor dit jaar rekent FrieslandCampina alvast een prijs die 50 cent onder de garantieprijs voor leden ligt.

De vers aangetreden CEO Hein Schumacher spreekt in een persverklaring van een uitdagend jaar. “Enerzijds zien we een goede omzetstijging bij een sterke stijging van de melkprijs voor onze leden-melkveehouders. Anderzijds hebben eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland, volumedruk in Europa en herstructureringen de winst gedrukt.”

2017 is volgens het bedrijf een jaar van herstel van mondiale zuivelprijzen geweest. De marktprijzen voor room en boter bereikten een recordhoogte in het derde kwartaal, terwijl de prijs van melkeiwit, in de vorm van mager melkpoeder, fors daalde. De voorraden van mager melkpoeder zijn daardoor fors gestegen. De EU heeft ook nog eens zo’n 380.000 ton interventievoorraad liggen, die deels ook vanwege toenemende ouderdom tegen lage prijzen wordt verkocht. De poederberg van de EU hangt boven de markt en zou de prijs in de eerste helft van 2018 kunnen drukken.

In 2017 is 10.716 miljoen kilo melk door de leden-melkveehouders van de coöperatie aangeboden en blijft daarmee nagenoeg gelijk ten opzichte van 2016. Het bedrijf waarschuwt enigszins dat het geen oneindige melkstroom rendabel in de markt kan wegzetten. ‘Een duurzame en structurele oplossing hiervoor definiëren is onze uitdaging voor het nieuwe jaar’, heet het. Daarbij waarschuwt het bedrijf ook dat de markt zeer volatiel is. FrieslandCampina kan niet zomaar een einde maken aan de plicht melk van leden af te nemen, omdat de leden zelf het laatste woord hebben binnen de coöperatie.

Meer omzet

De omzet van het bedrijf steeg met 10% tot €12,1 miljard, waarmee het bedrijf zich handhaaft in de absolute wereldtop waar ook bedrijven als Nestlé, Lactalis en Danone te vinden zijn. De hogere melkprijs die FrieslandCampina aan haar leden betaalde, wordt grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging. De omzetstijging is vooral gevolg van hogere zuivel- en dan vooral kaasprijzen en de consolidatie in de cijfers van het eerder overgenomen Pakistaanse bedrijf Engro Foods.

Maar de omzet steeg toch niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor staan de marges onder druk, voornamelijk in de verkoop van consumentenproducten en dus minder in het leveren van ingrediënten voor bijvoorbeeld de farmaceutische industrie.

Minder winst

De winst kelderde met 37% tot €227 miljoen. Het bedrijf had last van de waardedaling van vooral de Nigeriaanse en Chinese munteenheden tegenover de euro. Door het inzakken van de wisselkoers werden de producten van FrieslandCampina relatief duurder voor afnemers in deze twee massieve markten. Het bedrijfsresultaat werd zo met 6,4% oftewel €36 miljoen gedrukt.

De meeste pijn zat echter in lasten vanwege herstructurering en eenmalige afschrijvingen, die zo’n €90 miljoen van het resultaat afpelden. FrieslandCampina verslikte zich in een joint-venture met China Huishan. Laatstgenoemde kwam na onthullingen van grootschalige fraude ernstig in de financiële problemen waardoor ook de joint-venture onder druk kwam te staan. Uiteindelijk boekte FrieslandCampina €27 miljoen af op een belang van 1,1% in China Huishan.

Omdat de fabriek van de joint-venture, nabij Shenyang in het verre Noordoosten van China, te maken kreeg met onderbezetting en vertraagde groei en modernisering, wordt een afboeking van vaste activa van € 36 miljoen genoteerd. Daar komt een afwaardering van een latente belastingvordering van €24 miljoen nog bij. Inmiddels heeft FrieslandCampina op zoek naar meer controle de 50% van de joint-venture die het niet had ook gekocht en verwacht het minder troebele wateren.

De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelen zich volgens de onderneming positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen. Daarnaast groeit de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie.

Organisatie

Volgens Schumacher, eerder enkele jaren financieel directeur, stelt de aanpassing van de organisatiestructuur het bedrijf in staat sneller en scherper te reageren op de vraag van onze consumenten en klanten. “Waarmee een nieuwe basis voor groei is gelegd.” Het uitvoerend topmanagement is teruggebracht naar twee personen die vier business groepen aansturen, die zich onder meer richten consumentenproducten, basiszuivel, ingrediënten en groeimarkt China.

Het bedrijf zegt ook vol in te blijven zetten op betere, en duurzamere producten, wat zou blijken uit de R&D-uitgaven. In 2017 gaf het bedrijf €81 miljoen in onderzoek en ontwikkeling. Zo bracht het bedrijf Vifit Sport uit, een eiwitrijke sportdrank, maar ook bijvoorbeeld de thee-melkcombinatie Rainbow Qubez en specifiek voor de Spaanse markt een Edammer-kaas waarin het gehalte zout is verlaagd.

Op het duurzaamheidsfront meldt FrieslandCampina dat een groeiend aantal leden-melkveebedrijven kiezen voor weidegang. In 2017 past 79,4% van de leden een vorm van weidegang toe, tegen 78,2% een jaar eerder.

JCB

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken