Sleepslangen omdat we een innovatief loonbedrijf zijn

Eigenlijk per toeval kwam loonbedrijf De Bruyne in de drijfmest terecht. Van een naburige loonwerker kochten ze een silagewagen (wisselchassis) waar ook nog een ton bij was. De ton hoorde toch bij de koop waardoor ze dan ook werd aangewend om drijfmest te vervoeren en spreiden.

Het is hoofdzakelijk Cedrik De Bruyne die zich om de drijfmestactiviteit bekommert. Het werk regelen doet hij vanuit de cabine en met de smartphone in de hand. Voor de administratie wordt hij bijgestaan door zijn echtgenote op kantoor.

Vermeldenswaardig is niet alleen de gedrevenheid van deze jongeman, maar ook de netheid waarmee gewerkt wordt. Zo gaan de schoenen of laarzen uit als de cabine betreden wordt. Hier kan je spreekwoordelijk van de grond eten, zo proper is deze machine. Je zou niet zeggen dat ze dagelijks meerdere uren in de mest zit.

Stap richting drijfmest

Het machinepark van het loonbedrijf is reeds immens en vertegenwoordigt al een mooi kapitaal. Waarom verder investeren in drijfmesttechniek?

We hebben met de familie de ambitie om een innovatief loonbedrijf te zijn en mee te zijn met onze tijd. Wel, daar hoort ook bedrijfsdiversifiëring richting sleepslangtechniek bij. Toen we investeerden in deze techniek, werd deze activiteit op Oost-Vlaamse bodem maar beperkt aangeboden. Tevens is de grens met Nederland niet ver, waardoor we ook mogelijkheden hier zagen. We hadden er immers voet aan grond met onze andere loonwerkactiviteiten. Het is een mooie aanvulling op het bestaande takenpakket en ook het personeel gaat gedreven mee in het verhaal.

Voor een loonbedrijf dat nog niet lang vertrouwd was met drijfmesttoediening heb je wel onmiddellijk stevig uitgepakt. Waarom direct een kapitaalsintensieve investering doen in een zelfrijdende trike?

Na de drijfmestton kwam er in 2014 een zelfrijdende Vervaet driewieler bij om te injecteren. Door te werken met de zelfrijder deden we enkele mooie ervaringen op. Zo zagen we niet alleen de capaciteit die de machine vertegenwoordigt, maar ook de voordelen van een driewielige zelfrijder als het nat is.

Op bouwland kunnen we ook groenbemester tegelijkertijd inzaaien wat een werkgang uitspaart voor de akkerbouwer in drukke zomertijden. In 2015 kwam er een 2de Vervaet Hydro Trike op het bedrijf bij, ditmaal een sleepslang-uitvoering. Deze trike heeft een injecteur van 12m en zorgt zo mede voor de capaciteit, net wat de grotere klanten vragen.

Heeft de sleepslangzelfrijder nog voordelen?

Ja, er zijn verschillende voordelen. Ten eerste kan je er heel precies mee gaan bemesten door zijn sectieafsluiting waardoor er dubbel bemesten vermeden wordt. Daarnaast is er een NIR-sensor aanwezig die real-time de stikstof, fosfaat en kali gehalte opmeet. Men kan dus een maximum instellen op kuubs, stikstof en fosfaat.

Voor mij ook een sterk argument: er is maar één wiel per spoor. Zeker als je in ‘jonge graanvelden’ gaat bemesten is dit een enorm pluspunt. Als je over de tarwe rijdt, zie je dat ze wat gedreven staat, maar ze herstelt heel snel. Hierdoor komt de groei terug snel in het gewas, waardoor je geen verlies hebt.

Ik wil de tractor met injecteur die een slang voort sleept, zeker geen oneer aandoen. Maar je moet erkennen dat er hier twee wielen door hetzelfde spoor rijden. De jonge tarwe durft hierdoor wat meer te gaan liggen en net dat ietsje meer tijd vragen om te herstellen.

Voordeel van zelfrijder

Als ik het goed begrijp, had je eerst de trike en dan pas een sleepslangtrike voor de navelstrengbemesting?

Klopt, maar de gewone mestinjecteur had na een succesvol jaar nood aan ondersteuning en de grote akkerbouwers waren vragende partij om te sleepslangen op grotere velden.

In het voorjaar is hij voorbehouden voor de navelstrengbemesting. Is dit seizoen voorbij dan kan de grotere ton (14 kuub) er opkomen om naar het einde van het voorjaar en in de zomer weides en akkers te injecteren. Dit alles zorgt voor een zelfrijder die vele uren per jaar flexibel in te zetten is.

Waar zit het voordeel van de buffertank die de zelfrijder mee heeft? De klassieke tractorcombinaties hebben dit niet?

Als de klant bijvoorbeeld vraagt om 30 kuub mest per hectare te injecteren moet je met een tractorsysteem naar de snelheid zoeken omdat de druk in de slang soms wijzigt. Met de Vervaet sleepslangtrike kan je de 30 kuub instellen en je speelt met het volume in het tankje, dus een zeer preciese gift!

In de buffertank kan zo’n 4 kuub drijfmest. Nog een voordeel hiervan is dat de pompwagen die aan de rand van het veld de drijfmest richting injecteur pompt, kan blijven draaien. Ook al stopt de zelfrijder met injecteren om te keren op de kopakker. Op deze wijze is er geen drukval en het is beter om slangbreuk te voorkomen. Na het draaien rijden we iets sneller maar dan trekken we nog niet te hard aan de slang. En als het tankje leeg is halverwege de werkgang wordt het ook steeds lastiger om de slangen voort te trekken. We kunnen maximaal werkgangen van 800 meter per keer aan en dan verslepen we 400 m sleepslang. Wordt het langer, dan moeten we het perceel splitsen en ons verleggen.

De zelfrijder kan een vrachtwagenoplegger (30ton) injecteren in 5 min, per dag kan dat tot 50 % meer capaciteit opleveren dan met een tractorsysteem.

Extra versterking

Stopt de investering in drijfmesttechniek hier voor het loonbedrijf?

Neen, eigenlijk niet. Het jaar erop is de trike van 2014 ingeruild voor een Vervaet Hydro trike xl met uitschuifbare as en tank van 20 kuub. Zo kan deze met een lage bodemdruk de kleinere percelen gaan injecteren.

Voor het transport van de drijfmest zijn er ondertussen al vier vrachtwagen-opleggercombinaties en 2 tractors met 3-as vacuümtank die in orde zijn voor de Belgische en Nederlandse mestwetgeving.

Hiernaast is er sinds vorig jaar nog een tweede sleepslangcombinatie aan het werk gegaan. Deze bestaat wel niet uit een Vervaet, maar uit een tractorcombinatie. De Vervaet krijgt al het werk niet meer gedaan, want er is veel interesse om drijfmest te injecteren via het navelstrengprincipe. Zelfs vanuit regio Brussel tot Veurne krijg ik de vraag.

Zijn de percelen niet groot genoeg dan is de mesttoediening via de sleepslang voor niemand interessant, niet voor de loonwerker en niet voor de boer.

Om meer slagkracht te hebben op vlak van ‘sleepslangen’ heb ik hiervoor geopteerd om een tweede combinatie te vormen met een tractor. Deze kan prima op de akkers en weide uit de slag en occasioneel eens in een graanveld.

TD

Meest recent

Meest recent