Startpagina Mechanisatie

Nieuwe machines in de spotlights op de beurs van Libramont

Voor de editie 2019 selecteerde de Commissie ‘Machines en Producten’ van de beurs van Libramont opnieuw een reeks nieuwe machines die tijdens de vier dagen van de beurs in de Grote Ring voorgesteld zijn. In totaal ging het om 16 machines, die werden becommentarieerd door Gaëtan Dubois, voorzitter van het selectiecomité en technisch raadgever. Deze week stellen we de eerste 8 machines voor.

Leestijd : 9 min

Machines voor tuin & park stonden dit jaar speciaal in de belangstelling, met in totaal drie belangrijke innovaties. We beginnen daarom ons overzicht van de nieuwigheden met deze drie innovatieve machines.

Automower AWD (Husqvarna)

De Automower 435 X AWD is de eerste maairobot met vier aangedreven wielen. Hij werd speciaal ontwikkeld voor moeilijke terreinen. Hij is in staat om gegolfde terreinen te maaien met hellingen tot 70%. Om dat aan te kunnen is de Automower voorzien van een geknikt chassis dat een niet te evenaren wendbaarheid biedt op complexe terreinen en door bochtige doorgangen. Het geknikte chassis scharniert op een centrale as en verbetert aanzienlijk de trekkracht, wat eveneens een betere sturing oplevert.

Wat zijn capaciteit betreft, is de maairobot in staat om oppervlakten tot 3.500 m2 te maaien. Hij beheert zelf zijn maaibeurten in functie van de groei van het gras en dit dankzij een geïntegreerde sensor die de hoogte van het gras meet.

De Automower is eveneens een ‘verbonden’ maaier, want hij is uitgerust met de Husqvarna Connect technologie. Dit houdt in dat de maaier kan bediend en ingesteld worden door middel van de stem en dit dankzij de Alexa app van Amazone of de Google Home app.

De Automower 435 X AWD van  Husqvarna is de eerste maairobot met vier aangedreven wielen.
De Automower 435 X AWD van Husqvarna is de eerste maairobot met vier aangedreven wielen. - Foto: AV

MS 500 i kettingzaag (Andreas Stihl)

Er is een nieuw tijdperk aangebroken in de ontwikkeling van motoren voor kettingzagen. Met de MS 500 i stelt Stihl de eerste kettingzaag in de wereld voor die standaard is voorzien van een elektronisch gestuurd brandstofinjectiesysteem.

De wijzigingen ten opzichte van een traditionele kettingzaag zijn dat de carburator en de ontstekingsmodule verdwenen zijn. Men moet dus de startknop niet meer in ‘choke’-stand plaatsen. Al deze elementen zijn vervangen door elektronische sensoren die de luchtdruk en de interne en externe temperatuur meten en die gegevens doorgeven aan de bedieningseenheid. Deze kan op een optimale manier de hoeveelheid brandstof en het ontstekingsmoment bepalen, dankzij de doorgegeven gegevens. Als gevolg daarvan wordt de dosering van brandstof verzekerd door het openen en sluiten van de injectieklep. Het afwezig zijn van de starthendel en de gemakkelijke toegang tot de purger maken het starten zeer gemakkelijk. Het starten gaat gemakkelijk zowel koud als warm.

Het belangrijkste voordeel is dat de kracht optimaal is vanaf het starten en dat onder alle gebruiksomstandigheden. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur gebeurt in een kwart van een seconde.

Een tweede niet verwaarloosbaar voordeel is het lichte en intelligente ontwerp van de Stihl MS 500 i, dat ergonomisch verantwoord werken toelaat met beperkte inspanningen. De machine weegt 6,2 kg voor een vermogen van 5,0 kW, dus een verhouding gewicht-vermogen van 1,24 kg/kW, wat de beste verhouding gewicht-vermogen betekent die op de markt aanwezig is.

Met de MS 500 i stelt Stihl de eerste kettingzaag in de wereld voor die standaard is voorzien van een elektronisch gestuurd brandstofinjectiesysteem.
Met de MS 500 i stelt Stihl de eerste kettingzaag in de wereld voor die standaard is voorzien van een elektronisch gestuurd brandstofinjectiesysteem. - Foto: AV

Ego Powerload

(Stierman De Leeuw)

De markt van de elektrische werktuigen voor buitengebruik evolueert. Met hun technologie Ego Power werken de Ego machines met Arc Lithium batterijen van 56 volt. Ze leveren een vermogen dat gelijkwaardig is aan dit van verbrandingsmotoren en dit zonder het lawaai, de beperkingen en de uitlaatgassen.

De elektriciteit heeft toegelaten om te innoveren in het materieel voor de groene ruimten. Ego stelt vandaag de eerste trimmer ter wereld voor die is uitgerust met de gebrevetteerde Powerload-technologie.

Alle gebruikers van trimmers hebben reeds het probleem voor gehad. Het herladen van de draad van een trimmer kan een werkelijke nachtmerrie vormen. Maar, dankzij de Powerload technologie kan dat nu gebeuren op een zeer eenvoudige manier en in minder dan 10 seconden. Wanneer er geen draad meer is, volstaat het om een nieuwe draad in de maaikop te steken en op een knop te drukken om de Powerload-technologie aan te zetten. Men merkt dat de draad automatisch opgewonden wordt. Men moet de knop loslaten wanneer de draad op goede afstand komt, nl. ongeveer 10 cm van de maaikop.

Wat de batterij aangaat, biedt Ego de grootste reserve aan energie op de markt in een draagbare batterij van 56 volt dankzij de revolutionaire Arc Lithium technologie. Deze batterij kan in alle werktuigen van Ego gebruikt worden. Daarenboven duurt het slechts 30 minuten om de batterij op te laden.

Op het vlak van waarborgen, biedt Ego een garantie van 5 jaar op de werktuigen en van 3 jaar op de batterijen.

De Ego machines van Stierman De Leeuw werken met Arc Lithium batterijen van 56 volt.
De Ego machines van Stierman De Leeuw werken met Arc Lithium batterijen van 56 volt. - Foto: AV

Naïo Dino elektrische wiedrobot (Agronova)

Op gebied van onkruidbestrijding doet de robotica steeds meer haar intrede op de akkers. In een context van steeds strengere regelgeving inzake gewasbeschermingsmiddelen en mede omwille van het tekort aan arbeidskrachten in de landbouw, heeft Naïo Technologie een volledig autonome elektrische robot ontwikkeld die in staat is om mechanisch onkruid te bestrijden. Op dit ogenblik is deze robot, Dino genaamd, bestemd voor onkruidbestrijding in groenteteelten die op bedden zijn gezaaid, zoals sla, koolgewassen of maïs. Naïo Technologie werkt op dit ogenblik echter aan de ontwikkeling van de software om ook in akkerbouwgewassen, zoals granen of aardappelen, onkruidbestrijding mogelijk te maken.

De Dino robot is volledig elektrisch. Hij beschikt over 16 lithium batterijen van 100 ampère wat hem een werkautonomie oplevert van 8 uur. Elk wiel is uitgerust met een elektromotor en kan over 360° zwenken om de bewegingen op de kopakkers te vergemakkelijken. De robot wordt door middel van RTK GPS bestuurd met een nauwkeurigheid van 2 cm en de werktuigen kunnen de zaailijnen volgen via een camera die onder de robot is geplaatst.

Onder de robot vindt men een platform dat zijdelings kan verplaatst worden in functie van de gegevens die ontvangen worden van de camera, waardoor de werktuigdragers zo dicht mogelijk bij het gewas kunnen geplaatst worden. De robot kan tot 6 werkelementen dragen in functie van de teelt of het uit te voeren werk. Op die elementen kan men verschillende werktuigen voor mechanische onkruidbestrijding plaatsen, zoals wiedscharen, rechte tanden of sterrollen. De regelingen van deze verschillende werktuigen gebeuren ofwel rechtstreeks op de robot via de terminal, ofwel van op afstand. Men kan onder meer de werkdiepte, de rijsnelheid of het parcours dat de robot op het veld moet afleggen regelen.

De elektrisch aangedreven Dino robot van Agronova heeft een werkautonomie van 8 uur.
De elektrisch aangedreven Dino robot van Agronova heeft een werkautonomie van 8 uur. - Foto: AV

Eco Stop op MLT-verreikers (Manitou Benelux NV)

Steeds met de zorg om het milieu, maar ook omwille van de economische voordelen, rust de constructeur van verreikers en laders Manitou zijn gamma MLT-verreikers voortaan uit met de Eco Stop functie. Deze functie schakelt automatisch de motor uit wanneer deze op stationair toerental draait en de bestuurder de cabine heeft verlaten. Volgens Manitou bedraagt de tijd dat de motor op stationair toerental draait zonder bestuurder in de cabine tussen 15 en 30% van de totaaltijd.

Het doel is dus om brandstof te besparen en het aantal draaiuren van de motor te verminderen. Manitou rekent een brandstofbesparing van ongeveer 32% voor, een vermindering van de onderhoudskosten van de motor van 13% en een beperking van de waardevermindering van de machine van 37%.

Opdat het systeem in werking zou treden moeten acht voorwaarden vervuld zijn:

- de motor moet draaien;

- het toerental van de motor moet lager zijn dan 1.000 toeren/minuut;

- geen bestuurder in de cabine;

- geen gebruik van de olieverdelers;

- het regeneratiesysteem van de motor staat af;

- de parkeerrem is ingeschakeld;

- de temperatuur van de motor is hoger dan 40 °C ;

- er mag geen fout worden gedetecteerd op de temperatuur van de motor.

In de praktijk, d.w.z. in de meerderheid van de gevallen, zal de Eco Stop ingeschakeld worden wanneer de motor op stationair toerental draait, de handrem opstaat en er geen bestuurder in de cabine aanwezig is. Het is mogelijk om het systeem te activeren of uit te schakelen met een knop in de cabine. Deze schakelaar verbindt de sensor onder de zetel die voelt of er een bestuurder in de cabine zit.

In de Eco Stop modus zijn er verschillende regelingen mogelijk. Vooraleer de motor stopt kan de duur waarbij de motor op stationair toerental draait geregeld worden van één minuut tot 30 minuten. In functie van de uit te voeren werkzaamheden is het dus gemakkelijk om de Eco Stop in te stellen.

Manitou introduceert de Eco Stop functie waarmee de motor automatisch uitgeschakeld wordt wanneer deze op stationair toerental draait en de bestuurder de cabine heeft verlaten
Manitou introduceert de Eco Stop functie waarmee de motor automatisch uitgeschakeld wordt wanneer deze op stationair toerental draait en de bestuurder de cabine heeft verlaten - Foto: AV

X-Tract op Vulcano stroblazer van Emily (Loiselet & Fils)

Stroblazers met schijven worden zowel gebruikt in pluimveestallen als in andere ingestrooide stallen, zoals voor runderen, schapen of geiten. Emily lanceert een nieuw model van getrokken stroblazer, nl. de Vulcano. Deze stroblazer met schijven beantwoordt aan de behoeften van veehouders die gemakkelijk netten en touwen van de strobalen willen verwijderen, meerdere verschillend verpakte producten willen openstrooien en aan efficiëntie willen winnen.

Emily innoveert daarbij met het patenteren van een systeem om touwen en netten te verwijderen, nl. het X-Tract systeem. Zonder dit systeem is het uithalen en verwijderen van netten en touwen uit de strobalen vaak een lastig karwei voor de veehouder. Door deze nieuwigheid kan men de netten en touwen van ronde balen met een diameter van maximum 1,80 meter of van rechthoekige balen met een maximale lengte van 2,50 meter voortaan zonder inspanning uithalen en verwijderen.

Het X-Tract systeem maakt gebruik van een extractierol om de trekkracht te vermenigvuldigen met als doel het verwijderen van netten en touwen zonder inspanning van de veehouder mogelijk te maken. Een brug laat aan de gebruiker toe in alle veiligheid te werken. Nadat de netten en touwen rond de rol zijn gedraaid bedient de gebruiker een pedaal om de rol in gang te zetten. Een lichte spanning volstaat om de netten en touwen te verwijderen. Met de X-Tract heeft men slechts 15 seconden nodig om de netten en touwen uit te halen.

Een ander voordeel van deze stroblazer is dat men een groot gamma aan strooisels, zoals stro, zaagsel of miscanthusspanen, kan open spreiden. Het komt vaak voor dat men in pluimveestallen meerdere strooisels gebruikt, zoals bv. houtzaagsel voor de isolatie en daarop een laag gehakseld stro voor het comfort van het pluimvee.

De Vulcano laat toe te strooien tussen 5 en 12 meter breed, in functie van het product. Om het product correct open te spreiden is de stroblazer uitgerust met een grote verspreider die tegen grote snelheid draait en de baal perfect lostrekt vooraleer ze naar de schijven gebracht wordt. De bovenste verspreider regelt, met lagere draaisnelheid, de hoeveelheid stro en vergemakkelijkt het ontrollen van de ronde balen.

Het X-Tract systeem maakt gebruik van een extractierol om de trekkracht te  vermenigvuldigen met als doel het gemakkelijk verwijderen van netten en touwen.
Het X-Tract systeem maakt gebruik van een extractierol om de trekkracht te vermenigvuldigen met als doel het gemakkelijk verwijderen van netten en touwen. - Foto: AV

Cleanstraw van Kuhn

(Packo Agri NV)

Om de ontwikkeling van stof tijdens het strooien van de stallen te verminderen, stelt Kuhn op al zijn machines voor voedertechniek met turbine (stroblazers, uitkuil-verdelers en voermengwagens met stro-instrooier) voortaan een systeem voor dat de valsnelheid van het stof versnelt. Dit systeem, Cleanstraw genaamd, bestaat uit een watertank van 64 liter die vooraan op de machine is geplaatst en die drie vernevelaars voedt die boven de uitblaaspijp zijn geplaatst. Het systeem schiet automatisch in gang wanneer de stroblaasfunctie wordt aangezet teneinde het waterverbruik te beperken. Het water wordt boven het einde van de uitblaaspijp verneveld en omvat de hele strostroom. Het is mogelijk om het systeem uit te schakelen vanuit de cabine.

Het resultaat is dat het stof minder dik is en minder lang blijft zweven. Na 30 seconden is er duidelijk minder stof in de stal. Daardoor wordt het comfort van de dieren verhoogd en wordt het risico op ademhalingsaandoeningen beperkt.

Men moet rekenen op een waterverbruik van ongeveer 1 liter per 100 kg stro, wat een autonomie oplevert voor 12 tot 18 strobalen. De hoeveelheid stro blijft dezelfde en het stro behoudt ook zijn absorptiekracht.

Kuhn rust al zijn machines voor voedertechniek met turbine (stroblazers, uitkuilverdelers en voermengwagens met stro-instrooier) voortaan uit met een systeem dat de valsnelheid van het stof versnelt.
Kuhn rust al zijn machines voor voedertechniek met turbine (stroblazers, uitkuilverdelers en voermengwagens met stro-instrooier) voortaan uit met een systeem dat de valsnelheid van het stof versnelt. - Foto: AV

Sigma V-Cut op Emily stroblazer (Loiselet & Fils)

De stroblazers met turbine worden het meest gebruikt in de landbouwwereld. Emily stelt zulke modellen voor onder de benaming Sigma. De stroblazers wordt opgebouwd op de hefinrichting van de trekker of op andere verhandelingsmachines, zoals bv. heftrucks. Ze laten toe het strooien van stro te mechaniseren en werken zeer nauwkeurig over werkbreedtes van 15 tot 18 meter.

De moeilijkheid bij deze modellen is het uithalen en verwijderen van de touwen en netten van de strobalen. Aangezien de strobaal rust op de laaddeur van de stroblazer is er een kracht nodig van ongeveer 215 kg om het touw van een rechthoekige baal uit te halen en een kracht van ongeveer 58 kg bij een ronde baal. Het is daarom dat Emily het V-Cut systeem heeft ontwikkeld en gepatenteerd. Het laat toe om mechanisch de touwen en netten door te knippen om aan de gebruiker toe te laten ze gemakkelijker uit te halen.

Het knippen van de touwen en netten gebeurt door middel van twee messen die hydraulisch worden aangedreven en die in de laaddeur zijn geïntegreerd. De bestuurder kan het systeem in werking stellen vanuit de bedieningspost op de rechterkant van de machine. Om de touwen en netten uit te halen zal de bestuurder op die manier zijn inspanningen met 80 % kunnen verminderen. Het V-Cut laat eveneens een belangrijke tijdsbesparing toe, verhoogt het comfort van de bestuurder en biedt meer veiligheid voor de veehouders.

Het knippen van de touwen en netten gebeurt bij de Emily V-Cut Sigma door middel van twee messen die hydraulisch worden aangedreven en die in de laaddeur zijn geïntegreerd.
Het knippen van de touwen en netten gebeurt bij de Emily V-Cut Sigma door middel van twee messen die hydraulisch worden aangedreven en die in de laaddeur zijn geïntegreerd. - Foto: AV

Naar Gaëtan Dubois, CRA-W

(Unité Machines et Infrastructures agricoles), voorzitter van de

selectiecommissie van de

Mecanic’Show en technisch

raadgever bij de commissie

‘Machines en Producten’ van

de beurs van Libramont

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken