MV 24 Duplo Hydroshift op voermengwagen Tatoma (Dessy sprl)
De Spaanse firma Tatoma is sedert 1983 gespecialiseerd in de constructie van voermengwagens. Dit jaar brengt Tatoma een nieuwigheid door een getrokken voermengwagen te ontwikkelen die voorzien is van een variabele draaisnelheid van de vijzel tussen 0 en 55 toeren/minuut. Dit systeem Hydroshift is eveneens in staat om de draaisnelheid van de vijzel continu te laten variëren in functie van het vermogen van de trekker.
Het systeem bestaat uit een hydraulische transmissie die bediend wordt door een software die het vermogen beperkt. Het eerste doel van dit nieuwe systeem is een om betere menging te bekomen van de verschillende voeders die in de mengwagen werden gebracht, maar ook om tractoren met een gemiddeld vermogen te kunnen gebruiken voor de voermengwagens met grote capaciteit en daardoor de gebruikskosten van dit soort machines te beperken.
Met een voermengwagen met een capaciteit van 26 m3, zoals de MV 26 Duplo, zou men een tractor nodig hebben met een vermogen van 170 pk. Met het Hydroshift systeem van Tatoma kan men het vereiste vermogen verminderen tot 130 pk. Het is mogelijk om de vermogensbehoefte te verminderen met 23%, dankzij de druksensoren die in het hydraulische circuit zijn ingebouwd.
Eerst moet men het vermogen van de trekker ingeven in de bedieningsterminal. De software vertaalt dit vermogen in hydraulische druk die niet mag overschreden worden. Tijdens het gebruik zal de draaisnelheid van de mengvijzel verlagen van zodra de druk in het circuit verhoogt en aan de vooraf ingegeven maximale druk komt, met als doel de hydraulische druk in het circuit te verlagen en dus minder vermogen te vragen aan de tractor.
Een ander voordeel van het systeem is dat het mogelijk is om de mengvijzel progressief op snelheid te laten komen tussen 0 en 55 toeren/minuut. Tevens is het mogelijk om een draaisnelheid van de vijzel te behouden die ofwel de vezels zeer snel snijdt, ofwel kleine hoeveelheden mengt of nog om het ledigen van de voermengwagen te vergemakkelijken.
Bovendien laat de software toe om per voeder een aangepaste vijzelsnelheid of een aangepaste mengtijd in te stellen. Men moet dus niet steeds een ervaren bestuurder hebben om het werk uit te voeren, vermits de gegevens in de terminal zijn ingebracht en de voermengwagen de rest doet.
More-e voermengwagen van Kuhn (Packo Agri NV)
De klimaatopwarming is een onderwerp dat niet uit de actualiteit is weg te slaan. Het is in dit kader dat de constructeur van voermengwagens Kuhn en Motrac Industries, gespecialiseerd in het ontwerpen van elektrische en hydraulische aandrijvingen, de handen in elkaar hebben geslagen en een getrokken voermengwagen met elektrische aandrijving door middel van een batterij en met afstandsbediening hebben ontworpen.
Het voordeel van dit systeem is dat men elektriciteit die op het bedrijf zelf wordt geproduceerd kan gebruiken. Het gaat hier dan om elektriciteit afkomstig van biomethanisatie of van zonnepanelen. Op die manier kan men de zelf geproduceerde energie optimaal en rechtstreeks valoriseren. Daardoor verhoogt het bedrijf zijn autonomie en draagt het eveneens bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door een vermindering van het verbruik van fossiele energie.
De traditionele mechanische aandrijving (aftakas, reductiekast,…) tussen de trekker en de getrokken voermengwagen werd vervangen door een 100% elektrische aandrijving. Men heeft dus geen trekker meer nodig die aan de voermengwagen is gekoppeld om die wagen te doen werken op een vaste post bij het vullen. De voermengwagen wordt autonoom en de verschillende functies worden van op afstand bediend.
De lithiumbatterijen leveren een vermogen van 82 kW (112 pk) en zijn voorzien voor meer dan 4.000 laad- en loscycli, dankzij een systeem van beheer van de batterijen dat permanent de laadtoestand en de spanning van elke cel monitort. Op basis van deze gegevens wordt elke cel afzonderlijk opgeladen en ontladen met als doel de levensduur van de batterij te verlengen. De More-e eenheid is uitgerust met zijn eigen oplader met stopcontact van 400 volt van 16 ampère.
1290 HDP Krone Pers (Maschinenfabriek Bernard Krone GmbH & Co)
Tigo van Fendt (Agrimadis bvba)
Bale Collect van Krone (Maschinenfabriek Bernard Krone GmbH&Co)
Er zijn reeds verschillende systemen van balenverzamelaars op de markt. Spijtig genoeg zijn er een aantal zwakkere punten, waardoor deze balenverzamelaars moeilijk te gebruiken en te manoeuvreren zijn. Krone innoveert met de eerste balenverzamelaar die geïntegreerd is in de hoge dichtheid balenpers, nl. de Bale Collect. In tegenstelling tot andere verzamelaars stelt Krone een nieuw soort koppeling voor tussen de verzamelaar en de pers dit door middel van een hydraulische telescopische dissel.
Het voordeel van dit systeem is dat in transportmodus de Bale Collect wordt losgekoppeld van de pers, d.w.z. dat hij perfect het spoor van de pers zal volgen. De transportwielen worden automatisch geblokkeerd om perfect het spoor van de pers te volgen en om de veiligheid bij het transport over de weg te bevorderen. Op het terrein wordt de Bale Collect op een vaste manier aan de achterkant van de pers gekoppeld door het intrekken van de dissel en vormt er één machine mee. Om dat te bekomen worden de wielen van de balenverzamelaar vrijgemaakt om 360 ° te kunnen zwenken.
In functie van de afmetingen van het perskanaal van de pers kan de Bale Collect 3 balen van 120 breed of 5 balen van 80 cm breed verzamelen. Van zodra de balen het perskanaal verlaten, worden ze naar rechts op links geduwd door de dwarsslede om plaats te maken voor de volgende baal. Vijf manieren van afleggen van de balen bestaan in functie van de afmetingen van de baal. Het is eveneens mogelijk om het lossen van de balen op te kopakkers te programmeren.
Alle bedieningen gebeuren door middel van dezelfde terminal als deze van de pers, dankzij een standaard ingebouwde Isobus uitbreiding op de Krone pers. De Bale Collect laat een aanzienlijke tijdsbesparing bij het verzamelen van de balen en het aantal gangen dat met de wagens moet gereden worden vermindert eveneens in belangrijke mate, wat bijdraagt tot het verkleinen van de bodemsamendrukking.
Optimum kipwagen van Dangreville (Bauche Agri sprl)
Het beschermen van de bodemstructuur is een belangrijk aspect om de landbouwopbrengsten te vrijwaren door een duurzaam respect van het milieu en van de grond. Dat gebeurt o.m. door het lichter maken van de landbouwvoertuigen teneinde de druk op de bodem te verminderen.
Om daaraan te beantwoorden lanceert Dangreville dit jaar voor zijn landbouwwagens een nieuw innoverend chassis, de Optimum. Het gaat hier om de eerste landbouwwagen met een geïntegreerd onderstel volledig uit composietmateriaal, d.w.z. zonder staal. Het combineert robuustheid, technologie en gewichtswinst. Dit chassis werd ontworpen om de wagen in alle omstandigheden te kunnen gebruiken, zowel bij transport op de weg tegen 40 km/uur, bij plots remmen of nog op het veld in alle omstandigheden (graanoogst, oogst van bieten, aardappelen of wortelen tijdens de herfst,…).
Composietmateralen zijn zeer stevige materialen die zijn samengesteld uit verschillende soorten materiaal met complementaire eigenschappen, zoals glasvezel, carbonvezel, polyesterhars, epoxy,… om er maar enkele te noemen. Deze combinatie van materialen levert een geheel van eigenschappen op, zoals mechanische en chemische, die geen enkele van de bestanddelen afzonderlijk bezit.
Robuuster, een langere levensduur, weerstand tegen roest, weerstand tegen schokken en vooral veel lichter, dat zijn een aantal voordelen van de composietmaterialen.
Met het nieuwe Optimum chassis kondigt Dangreville een verlaging van het gewicht van het onderstel aan van 1.000 kg. Alle elementen die aan het onderstel zijn bevestigd, zoals de drie assen, worden aan het composietmateriaal gevezen met bouten. De dissel en de bak van de wagen blijven in HLE-staal.
High View op Manitou verreiker
(Manitou Benelux NV)
Vrachtwagens laden, balen stapelen en manipuleren op grote hoogte, of nog paloxen stapelen. Dat alles vergt een goed zicht op de werkzone. Met de hoogtes die nu met verreikers kunnen worden bereikt, is het niet gemakkelijk om een goed zicht te behouden op het uiteinde van de giek tijdens de werkzaamheden. Manitou stelt daarom een actief zichtsysteem voor, High View genaamd, dat een camera omvat die geïntegreerd is in het uiteinde van de giek en die, van zodra de giek een hoek van 30° bereikt, automatisch beelden doorstuurt naar een scherm dat in de cabine is geplaatst.
Het kleurenbeeld wordt naar het scherm in de cabine overgebracht door middel van wifi. Het is een panoramisch beeld van 180°. Er is een draadloze zender geplaatst achteraan in de machine die de beelden doorzendt van zodra de giek de vooraf bepaalde hoek bereikt.
Het doel is om de productiviteit te verhogen en de nauwkeurigheid te verbeteren tijdens het laden en lossen op grote hoogten. Zo zal het laden van goederen in bulk sneller verlopen en heeft men geen tweede persoon nodig om te zien hoever de aanhangwagen gevuld is. Een ander voorbeeld is dat men met de High View ook balen op grote hoogte nauwkeuriger kan stapelen.
In functie van het uit te voeren werk zijn twee regelingsmodi van de camera op de giek mogelijk door middel van een geleiderail. Ofwel wordt de camera in lage positie geplaatst om een goed zicht te houden op de bak van de verreiker, ofwel wordt hij op de hoogste stand geplaatst om het aangekoppelde werktuig goed in het oog te kunnen houden. Het systeem werkt eveneens ’s nachts en behoudt daarbij een beeld van goede kwaliteit dankzij LED-lampen die rond de camera zijn geplaatst.
Het High View systeem is beschikbaar op de meeste verreikers van het MLT gamma van Manitou.
Terradisc 8001 T schijveneg van Pöttinger (Pöttinger Belgium sprl)
Pöttinger vervolledigt zijn gamma schijveneggen Terradisc met twee nieuwe modellen met werkbreedtes van 8 en 10 meter. Ze onderscheiden zich door hun grote capaciteit met rijsnelheden tot 18 km/uur, maar vooral zijn het de eerste schijveneggen met volledige Isobus bediening. Dit wil zeggen dat het mogelijk is de machine volledig te regelen vanuit de bestuurderspost via de Isobus terminal.
De volgende functies kunnen geregeld worden:
- open- en dichtplooien van de machine;
- overbrengen van de werkstand naar de manoeuvreerstand op de kopakkers (de Terradisc verplaatst zich op zijn rol op de kopakkers, waardoor een betere verdeling van de druk op de bodem over de volledige breedte wordt bekomen);
- mogelijkheid om de spanning op de uiteinden en op de rollen te wijzigen (in terreinfunctie past de Terradisc zich aan negatieve hellingen tot 3° en aan positieve hellingen tot 6° aan);
- de hydraulische regeling van de werkdiepte op het niveau van de rollen en van de steunwielen, dankzij een cilinder met geheugen;
- correctie van de treklijn door wijziging van de bodemdruk (onmisbaar wanneer de tractor is uitgerust met GPS);
- hydraulische regeling van de frontnivelleerbalk en van de kam achteraan.
Niettegenstaande zijn imposante karakter behoudt de Terradisc een transportbreedte van 3 meter. Het speciaal ontworpen transportstel is vastgemaakt aan het hoofdchassis en steunt op de dissel. De brede as, uitgerust met wielen van 560, biedt een groot comfort op de weg.
In optie kan de Terradisc nog worden uitgerust met een zaaimachine voor het zaaien van groenbemesters Tegosem, die toelaat in één werkgang de grondbewerking en het zaaien uit te voeren, waardoor tijd en geld uitgespaard kan worden.