Bioforum is toe aan een nieuw hoofdstuk in haar drie jaar durende publiekscampagne 'De liefde van bio, helemaal voor jou'. Deze keer spitst de organisatie zich toe op vlees.
Tussen 2016 en 2018 brengt BioForum Vlaanderen enkele keren per jaar een productgroep onder de aandacht van het Vlaamse publiek. Die biocampagne toont de liefde, de zorg en het vakmanschap die ondernemers in hun biologische producten steken, volgens de organisatie. “Door ons te focussen op één productgroep, kunnen we beter vertellen wat bio bijzonder maakt”, klinkt het.
Goed vlees ...
Na zuivel, groenten en aardappelen en veggieproducten brengt de vereniging nu vlees voor het voetlicht. Varkenshouder Raf Francken van De Groene Boerderij in Wuustwezel is het boegbeeld van de vleesetappe. Sinds 2003 werkt hij gecertificeerd biologisch. Dat houdt in dat hij binnen en buiten de nodige ruimte voorziet voor soorteigen gedrag, zijn varkens biologisch voer geeft, en geen preventieve antibioticabehandelingen uitvoert.
Om genoeg ruimte te hebben moest hij het aantal dieren drastisch terugschroeven: van 140 zeugen en 1.000 mestvarkens naar 34 zeugen en 200 mestvarkens. Dat zijn ook niet meer dezelfde varkens. “Door te kiezen voor specifieke varkensrassen, en lijnen binnen deze rassen, hebben wij een ‘eigen varken’ ontwikkeld. Samen met een zo natuurlijk mogelijke bedrijfsvoering (o.m. spenen op maximum 10 weken) heeft dit geleid tot een zeer gezond en sterk varken”, legt de heer Francken uit.
... heeft een prijs
Antibiotica heeft hij dan ook al meer dan tien jaar niet meer nodig gehad, beweert hij. Maar zijn bedrijf verschilt nog op andere vlakken van andere bedrijven. Hij heeft een slagersdiploma behaald en kan daardoor het vlees van zijn dieren zelf verwerken en in korte keten afzetten. “Mijn eigen vleesverkoop is de sturende factor, niet de markt. Goed vlees heeft een prijs, maar je betaalt ook niet zoveel meer dan gemiddeld.”
BioForum verblijdt het publiek tijdens de biocampagne met een 20-tal activiteiten op biobedrijven en verschillende interessante promoacties in biowinkels. Op de consumentensite www.biomijnnatuur.be toont ze recepten met kip, varken en rund. Andere producenten, zoals Limburgs rundveehouder Jos De Clercq en de Lokerse slagerij Meert, doen er hun verhaal. U kunt momenteel meedoen aan een wedstrijd op de website en kans maken op een barbecue.
Na de vleescampagne voorziet BioForum nog een aflevering over appelen en peren (21 - 29 oktober 2017), over granen (maart 2018) en over kleinfruit (juni 2018).