Startpagina Archief

In Vlaanderen is ‘de andere meerwaardekip’ nog geen product dat morgen in winkel ligt

Kan vanuit een coöperatieve samenwerking een alternatieve vleeskip worden aangeboden? Op die vraag voor de verbreding van de markt met een ‘De andere kip’ wordt een antwoord gezocht. En dat is verre van eenvoudig, zo bleek op een bijeenkomst van stakeholders in Tielt. Toch zijn er voldoende kansen om het project verder te onderzoeken.

Leestijd : 3 min

Er wordt ingezet op een in Vlaanderen geproduceerde kip, niet als alternatief voor de bestaande standaardkip of biokip, maar als marktverbreding naar een type vleeskip dat nu hoofdzakelijk vanuit het buitenland wordt ingevoerd.

“Hierbij wordt een bottom-up-benadering gehanteerd vanuit producenten met oog op een ketenontwikkeling met meerwaarde voor elke ketenpartij (productie, distributie, retail, consument...)”, stelt projectcoördinator Veronique Demey van Inagro.

Naast Inagro zijn de andere partners in het project: ILVO, Universiteit Gent, Proefbedrijf Pluimveehouderij Geel en vakblad Pluimvee. Het project loopt tot eind juni 2020 en krijgt onder andere steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Het uiteindelijke doel is de ontwikkeling van 2 concepten voor de Vlaamse context, die vrij ver uit elkaar liggen. De 2 concepten worden gevalideerd in een demoplatform. Die worden op kleine schaal getest bij ILVO Dier en op grote schaal in het Proefbedrijf Pluimveehouderij in Geel.

Twee nieuwe concepten

Het gaat om 2 nieuwe concepten. Extra aandacht voor dierenwelzijn gaat enerzijds naar de ‘smaak en welzijnsgerelateerde kip’ (traaggroeiende kip, aangepaste bezettingsgraad, verrijking, strobalen, zitstokken, wintertuin?...) en extra aandacht voor milieu anderzijds in de ‘reguliere kip met extra’s’ (reguliere kip, reductie bezetting 36 kg per vierkante meter, Belgisch verhaal, beperkte afstand voor transport...).

Of is nog een ander concept mogelijk? Door het aanpassen van het voeder kippen houden die in een groot volume bijvoorbeeld voor minder geuroverlast kunnen zorgen... Niet onbelangrijk met het stijgend aantal actiecomités en de moeilijkheid vandaag om nieuwe vergunningen te krijgen of bestaande vergunningen te verlengen.

Naar een coöperatie?

De denkgroepen die tijdens dit project worden georganiseerd en waarin de projectpartners, projectgroepleden en een groep van pluimveehouders en landbouwers uit andere sectoren samenkomen om expertise uit te wisselen, behandelen volgende thema’s: identificatie van de randvoorwaarden voor een meerwaardekip in Vlaanderen, consumentenvraag, opmaak SWOT-analyse, ontwikkeling van de concepten, bedrijfseconomische analyse, aftoetsing aan lastenboeken, SWOT-analyse van ontwikkelde concepten en input strategische oriëntatieronde.

Vorige week had in Tielt een nieuw overleg van de denktank plaats. Focus lag nu vooral op een mogelijke ‘coöperatieve samenwerking’. Henk Van de Velde getuigde over de coöperatie Tomabel, die midden de jaren 90 succesvol werd opgestart. Eerst met tomaten, later ook met andere producten. Even onderhoudend en heel praktisch vertelde Anne-Marie Vangeenberghe van het Innovatiesteunpunt-Cera over ‘de coöperatieve samenwerking als hefboom voor innovatie’.

Uit de discussieronde bleek dat er naast heel wat opportuniteiten ook valkuilen zijn: hebben slachterijen bijvoorbeeld voldoende interesse in een kleiner volume, de cyclus van de kippen (tomaten worden elke dag geplukt), de afzet via retailers en hoevewinkels, een goed verhaal, feiten en cijfers... Feit is: ‘De andere kip’ is nog niet voor morgen (wat ook niet de bedoeling is). Toch rijpen de geesten, maar de interesse van het aantal pluimveehouders is vandaag eerder laag om van een voldoende groot draagvlak te kunnen spreken. “Zulke coöperaties ontstaan vaak in een crisis, en die is er vandaag niet echt. Maar het is precies nu dat over zo’n concept zou moeten worden nagedacht. Want dat er een nieuwe crisis komt, staat nu al vast. Alleen is de vraag: wanneer?” Afwachten of het draagvlak vergroot om zo’n model effectief in de markt te zetten. Het project krijgt alle kansen van de pluimveehouders en andere ketenspelers.

Resultaten op Agro Expo

Het verspreiden van de resultaten is gepland op strategisch ingeplande info- en voorlichtingsmomenten , zoals op de Agro Expo Roeselare op maandag 27 januari, en later op sector- en studiedagen.

Lieven Vancoillie

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen