Het vermarkten van een lokaal opgegroeid witblauw topproduct, gekweekt met een voederrantsoen dat groeide uit de vruchtbare bodem van de Vlaamse Ardennen, geslacht in een kleinschalig familiebedrijf waar het grootste belang aan dierenwelzijn wordt gehecht én met veel stielkennis wordt versneden en verkocht in een lokale beenhouwerij. De veehouder, de krachtvoederleverancier, het slachthuis en de beenhouwer; 4 bedrijven met hun roots en /of vestiging in Maarkedal zorgen samen voor het succesvol initiatief: Het Vlaamse Ardennen Rund. De opstart van dit korte-keten-project werd ondersteund door Karel Thurman van Beneo en Lieven Hérie van ‘Cocreatie’. Wouter De Medts en Evelien Lammertyn leveren op regelmatige basis een vrouwelijk dier van het witblauwe ras, dat minstens één keer (liefst al 3 keer) kalfde. De runderen worden geslacht bij Matanza in Ronse. De karkas gaat daarna naar slagerij Culinairke, ook al in Maarkedal. “Schoenmaker, blijf bij je leest is een belangrijk principe. In ons verhaal doet iedereen waarin hij of zij het sterkst is. In mijn hart ben ik een boer, geen slager”, zegt Wouter. “Dat Vlaamse Ardennen Rund draait beter dan wat we hadden gehoopt. Het vlees is zowel vers als in diepvriespakketten te verkrijgen. De coronacrisis zorgde ook voor een extra verkoop via de korte keten. Het is nu belangrijk om de consument geboeid te houden. Dat doen we onder meer door onze Facebook-pagina, door gerichte acties en vooral door de uitstekende mond-aan-mondreclame. We hebben ook een grote vriendenkring, met veelal mensen van buiten de landbouw. Dat helpt ook om andere consumenten te bereiken. We zijn er ons van bewust dat er minder vlees wordt gegeten, maar als je dan vlees eet, koop dan lokaal en duurzaam. En het liefst van bij ons”, lacht Evelien Lammertyn.