De directie van zuivelcoöperatie Milcobel kondigde vorige week op een ondernemingsraad de intentie tot sluiting van de Drinks-afdeling te Schoten aan. Dit betreft de stopzetting van de productie-eenheid, alsook het afbouwen van de ondersteunende diensten te Schoten en in Brugge. De verkoop van consumptiemelk in glasverpakking, die wordt gecommercialiseerd onder het Inza-merk en niet te Schoten wordt geproduceerd, valt buiten de scope van deze intentieverklaring.
Het gaat dus om melk en chocomelk in pak. Mocht het plan doorgaan, dan zal Milcobel met haar afnemers gesprekken aangaan over hoe de wegvallende aanvoer van de melk – deels merk en deels private label – kan worden opgevangen. De negotiatie met de vakbonden gaat nu van start en zullen zeker weken en mogelijk maanden vergen, aldus een woordvoerder.
De sluiting past binnen een programma dat moet leiden tot lagere kosten, en hogere opbrengsten. Begin 2020 ging, samen met consultancy McKinsey, een transformatietraject van start waarin gekeken wordt naar mogelijk verbeterings- en besparingspotentieel met als doel de positie en winstgevendheid van de coöperatie verder te versterken. Het uiteindelijk doel: een hogere melkprijs voor de leden-melkveehouders. Deze Drinks-business van Milcobel is volgens het bedrijf al jaren verlieslatend.
De productieplant te Schoten is volgens Milcobel sterk verouderd en de investeringen die noodzakelijk zijn, zijn omwille van de structureel dalende marktvraag en de lage/negatieve marges niet haalbaar. Bovendien heeft de coronacrisis bewezen dat meer volume geen positief effect heeft op de winstgevendheid.