
De extreem warme omstandigheden zorgen er ook voor dat minister Weyts hitteplannen uitdokterde met de Federatie voor het Belgisch Vlees (Febev), de Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen (VIP) en het Nationaal Verbond van Pluimveeslachthuizen en Uitsnijderijen (NVP). Er werd een hitteplan voor het transport voor hoefdieren en een hitteplan voor het transport voor pluimvee opgesteld. Hierbij worden de KMI-kleurcodes gehanteerd. Naargelang de kleur worden de transportomstandigheden en de timing ervan aangepast.
Vorig week flirtten de temperaturen met het vriespunt en lag het hele land even onder een sneeuwtapijt. Of het nu toeval was of niet , minister Weyts lanceerde na het hitteplan nu ook – samen met VIP en NPV– een koudeprotocol. In tegenstelling tot hittegolven zullen we hier in de toekomst niet zoveel te kampen hebben met extreme koudegolven. Pluimvee is echter niet zo bestand tegen koude als bijvoorbeeld grootvee. Een soortgelijk protocol voor dagen met koude temperaturen was dus wel welkom. Vanaf nu gelden dus ook beschermende maatregelen tijdens pluimveetransporten wanneer de temperatuur onder 5 °C of 0 °C gaat en nog meer afspraken als de temperatuur onder -7 °C gaat. Het is de functionaris voor het dierenwelzijn in het slachthuis die – opnieuw op basis van de weersvoorspellingen van het KMI – zal beslissen om het koudeprotocol op te starten.
Dikwijls kan je bedenkingen maken waarom een nieuwe regelgeving de bedrijfsvoering alweer wat lastiger maakt. Toch hoeft dit niet steeds het geval te zijn. De pluimveehouder zorgt immers voor een mooi eindproduct. Het zou jammer zijn indien die dieren dan niet in topconditie tot in het slachthuis raken!