Keuze voor Kramer
“De prijs voor de aankoop van deze wiellader van Kramer is haast vergelijkbaar met een gangbare tegenhanger met een dieselmotor, daarbovenop kreeg ik nog 30 % VLIF-subsidie. Ik heb die wiellader eerst enkele maanden als proef kunnen gebruiken. Ik zag er onmiddellijk de voordelen van in en twijfelde geen seconde om die na een proefperiode ook effectief aan te kopen”, zegt Frank.
Deze Kramer Lader (KL25) is een 4 ton-machine met een hefvermogen van 2.500 kg. Dit hefvermogen ligt aan de hoge kant voor een machine van 4 ton, maar dat komt onder meer omdat de achteras zwaar belast is met de batterijen.
Aandrijving en hydrauliek
Autonomie batterij
De accublok weegt ongeveer 1.200 kg. De oplader is bovenop de batterijcontainer gebouwd, zodat men overal waar een stopcontact is, de batterij kan opladen. De accu heeft een spanning van 80 Volt en levert een stroomsterkte van ofwel 416 ofwel 480 Ah. De laadtijd aan 230 Volt en 16 A is 6 à 7 uur voor een volledige oplaadbeurt.
Goede planning
“Het draait allemaal rond planning, ja. Bij het gewoon werk is de autonomie van de batterij toch 3 à 4 uur. Je moet dat gewoon inplannen. Zorgen dat de batterij ‘s morgens volledig is opgeladen, eventueel ‘s middags verder energie bijtanken. Als je goed plant, kan je ook met deze elektrische wiellader heel veel doen op een dag.”
De machine is stil, compact en handig en heel multifunctioneel, heeft een lage kostprijs. Ze vereist geen onderhoud en vertoont geen mankementen. “Een van de grote voordelen is inderdaad dat er geen onderhoud aan is. In die 2 jaar hebben we ook geen mankementen of breuken gehad. Niemand weet natuurlijk wat de toekomst brengt. In theorie zou de batterij binnen 7 jaar nog op 70 à 80 % van de huidige capaciteit moeten werken.”
Daar is wel wat garantie op, maar het concept is vrij nieuw en volop in evolutie. “Als bijvoorbeeld de batterij stuk zou gaan, zou dat wel 8 à 9.000 euro kosten. Het blijft een vraagteken. Dat is het enige nadeel voor wie een product als eerste koopt. Ook motoren van gangbare tractoren gaan stuk, of er zijn andere breuken. Zelf ben ik heel tevreden over mijn aankoop, maar niemand krijgt de volle garantie op de langleefbaarheid van rollend materieel”, aldus Frank Lambert.
Beurs Agriflanders
“Er was veel belangstelling toen ik mijn elektrische wiellader in gebruik nam. We worden daar nu nog op aangesproken. Voor mij is dit de ideale oplossing, voor anderen misschien niet. Er bestaat wellicht ook wat drempelvrees voor het onbekende, maar ik heb ondervonden dat die koudwatervrees voor niets nodig is. Ik kan mijn groene energie op deze manier perfect inzetten”, vertelt Frank.
Of elektrische tractoren en rollend materieel dan de toekomst zijn? “Voor de een wel, voor de andere niet. Bij mij gaat het inderdaad om het circulair karakter op mijn bedrijf, maar niet iedereen kan dat, of staat daar voor open. Iedereen is daar volledig vrij in. Er zit zeker een markt in en puur economisch is het best interessant. Op mijn bedrijf is zo de cirkel rond.”
Aankoop batterij
Het bedrijf van Frank Lambert produceert zelf met zonnepanelen – naast de windmolens – ongeveer 50.000 kWh per jaar. De verkoopprijs van de elektriciteit via injectie aan het net is niet hoog. Daarom is het rechtstreeks gebruik van de stroom interessant. Op die manier rekent de boer dat hij inzake de brandstofkosten 5 euro per uur goedkoper werkt dan de dieselversie.