
Kwaliteit en connectiviteit
In het interieur bemerken we serieuzere designlijnen, volgens de nieuwste facelift. De kwaliteit maakt een sprong voorwaarts. Er is geen reden tot klagen. Dit zeker ten opzichte van duurdere modellen op de markt, die het nauwelijks beter doen.
Moderniteit is echt aanwezig in het interieur met een prachtig 8-inch touchscreen dat multimedia aanstuurt die compatibel is met Android- en Apple-smartphones.
Je merkt het misschien niet direct op, maar er is geen chroom of dierlijk leer meer aanwezig in de nieuwe Dacia’s. Het is een manier om duurzamer te worden in overeenstemming met de nieuwe filosofie van het merk dat een meer ‘outdoor’ en avontuurlijk imago wil.
Avontuurlijke geest
De Duster heeft nog steeds de ‘familievaardigheden’ meegekregen waarom hij bekend staat. Zo heeft hij een royale kofferbak van 411 l, en een ruimte die voldoende is voor 4 volwassenen of 2 volwassenen en 3 kinderen op de achterbank.
De motor is zuinig, maar minder aan bod komt de Duster zijn talenten in moeilijke omstandigheden. Dit al helemaal als hij is uitgerust met de meest koppelrijke dieselmotor (1.5 Blue dCi 115 pk en 260 Nm) en vierwielaandrijving.
Wij konden de Duster testrijden in de Agafay-woestijn, in de buurt van Marrakech (Marokko). Natuurlijk is deze omgeving heel anders dan de bossen en modderige wegen van ons platteland. Maar in deze sfeer van Parijs-Dakar was de Roemeense SUV verrassend comfortabel op lange afstanden door duinen en rotsachtige ondergronden. De Duster gaat vlot over heuvels, putten en stenen. Toch behoudt hij op bewonderenswaardige wijze het comfort aan boord. Zelfs als het terrein veeleisender is, aarzelt hij niet om de taak uit te voeren. We spaarden het testvoertuig niet: noch steile hellingen, nog stevige afdalingen (die we met behulp van een afdalingsassistent namen). Ook rotsen en ondiepe wateren werden ermee bereden.
Met zijn eenvoudige en beproefde mechanische oplossingen lijkt het voertuig ook een toonbeeld van degelijkheid. Ondanks het veeleisende terrein en de 10 dagen dat het persevenement duurde met journalisten uit heel Europa die niet altijd aardig waren voor de geteste auto's, hoefde het technische team nooit tussenbeide te komen. Noch voor een mechanische schade, noch voor een lekke band!
Met de glimlach
U heeft het begrepen, de Duster is een excellent, polyvalent voertuig in de 4x4 uitvoering. Een oplossing die alleen wordt aangeboden op de meest exclusieve motoren van het model, namelijk de geteste 115 pk diesel en de 150 pk turbobenzinemotor. Beide alleen in handgeschakelde versnellingsbak.
We schreven al dat het model in de loop der jaren veranderd is. Toch heeft het één van zijn oorspronkelijke kenmerken behouden, namelijk zijn scherpe prijs. De Duster wordt aangeboden vanaf 16.690 euro, oplopend tot 22.290 euro voor de 4x4 diesel uitvoering en 24.590 voor de 4x4 benzine uitvoering. De hoogst mogelijke uitvoering met de meeste opties wordt aangeboden voor 26.080 euro. Het is moeilijk om beter te vinden. Dit zeker voor een wagen die beschikt over functies zoals noodberemming, 360° camera en verwarmde voorzetels.