Sint-Truidens fruitbedrijf

Bewustzijn over bio verhogen
De Bioweek loopt nog tot en met 15 juni. De bedoeling is om het bewustzijn rond bio te verhogen bij de consument door de voordelen van biologische voeding en productie te belichten. Het is een gezamenlijk initiatief van de hele biosector, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en Apaq-W (Agence Wallonne pour la Promotion d’une Agriculture de Qualité). In Vlaanderen is ze onderdeel van het Strategisch plan bio 2023-2027.
Intentie om bio te kopen neemt toe
De Bioweek wordt in Vlaanderen geflankeerd door de VLAM-campagne met baseline ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’. Uit een bevraging na de vorige campagne blijkt dat deze ook de kennis over het EU-biologo aanscherpt. De logobekendheid steeg van 65% in 2020 naar 71% in 2024.
De positieve evolutie in de houding ten aanzien van bio blijkt ook uit de thuisverbruikscijfers die YouGov verzamelt in opdracht van VLAM. De Vlaming kocht in 2024 gemiddeld 28,3 keer bio. De meeste kopers zijn er voor biogroenten, gevolgd door fruit, zuivel, vlees, eieren, aardappelen en brood.
Samen voor groei van bio
“De 5x5% groeiambities op maat van de Vlaamse biolandbouw zijn ambitieus en we willen ervoor blijven gaan”, verklaart Brouns. “Een toenemende belangstelling voor bio van consumenten en een groeiende consumptie zijn alleszins dé motor voor een groeiende biosector. Ik nodig iedereen daarom uit om bio van dichterbij te leren kennen tijdens de Bioweek.””
De 5 groeiambities omvatten een toename tegen 2027 in zowel landbouwareaal als in omzetwaarde van de biologische dierlijke productie, in biolandbouwbedrijven, in bioconsumptie en in bio in overheidscatering.